MIkael Ryking & Co var glada före start och snart kan de jubla åt en seger med ett helt dygn i marginal.
Tredje veckan av ARC bjuder på broschyrväder - sol, slör och fina farter kring 7-8 knop. Många besättningar njuter av att vara på väg, solar, fiskar, filosoferar och jagar flygfiskar, som flänger ombord på nätterna och skrämmer upp sovande gastar.
För Mikael Ryking & Co på Talanta gäller dock det motsatta mot att luta sig tillbaka - noll avkoppling innebär att de står på utan att tappa fokus. De har lyckats hålla sig kvar i bra vindar och hållit fart även genom bälten med synbart svagare vind. Deras trick är både att orka segla på max dygnet runt och framför allt att tolka indata från diverse vädersajter rätt.
Som enda deltagare i ARC har Talanta vågat sig på ett djärvt spår - norr om rhumbline men lyckats hitta både tryck och bra vinklar. Under måndagen loggade Talanta 9,9 knop - snabbast av alla i hela den 186 båtar stora flottan och med en sann infallsvinkel - TWA på trevliga 120 grader.
De fyra Morebåtarna som deltar har olika fokus och olika framgång i ARC. Ingen har sagt att de vill ha en bra placering, de ser överseglingen mest som ett äventyr. Men av inlägg på Facebook framgår att besättningarna börjar längta fram och de noterar om de tappar mot systerbåtarna. Sist av dem ligger Solid White, som blev försenad två dagar från Las Palmas, beroende på mysko motor eller elproblem.
Ovanpå det körde man mycket motor och gjorde sedan en gipp i 20 knops vind, som skörade storen. Man gick in till Kap Verde, tankade fullt, lagade seglet, men tappade ett dygn till. På måndagskvällen var distansen till målet i St Lucia 1598 M, vilket med VMG om goda 8,7 knop innebär att Nicholas Rolander med besättning kommer fram 15 december - i bästa fall. I värsta fall är de i hamn först 26 december, sade trackern tidigare på måndagen.
Athene som hyrts som bareboat - utan skeppare - av en X-35 besättning med Anders Åhman som skeppare, gick också in till Kap Verde sedan en i besättningen skållat sig på kokande vatten. Team Swallow tappade tid, men seglade friskt, varpå en av gastarna bröt benet och måste gipsas, framgår av inlägg på deras Fb-sida. För att vederbörande ska få vård fortast mlöjligt, har man brutit ARC och styr nu mot Martinique, dit man rekommenderats av läkare på Sahlgrenska i Göteborg.
Pixel som Mikael Lindell skeppar, ligger fyra i klassen och har 621 M kvar. Farten mot mål -VMG - är fina 7,9 knop och det gör en god dygnsdistans om 190 M - bäst i klassen. Kanske den farten innebär att han kommer ikapp Gustav de Vries med More Amore - avståndet på måndagskvällen var 61 M och båda låg på samma breddgrad 14 grader. Frågan de närmsta dagarna blir om Fredrik Olssson på More Sailing, som kör routeingen åt Gustav kan hitta llte mer tryck eller bättre vinkel till St Lucia.
En annan fråga som kan sysselsätta en skrivbordsseglande följare av ARC är hur det är att segla så länge och motivationen. Många talar varmt om Äventyret, om röda byxor och säger i inlägg att de njuter av att bara vara på väg. Ändå är frågan: Hur är tre mot fyra veckor på öppet hav? Njutbart, långrandigt, äventyrligt, spännande?
Två som bör veta är Maria Sörlin och Helena Joelsson på Solid White. De klev på i Las Palmas 11 november, kom iväg två dagar försenade, ökade på med stoppet på Kap Verde och har 1600 M kvar. Den senaste dygnsdistansen om 117 M och kursen om 219 grader ger ett VMG på måttliga 3,6 knop och det innebär att är de framme i sämsta fall först 26 dec - efter sex veckor.
- Vi skulle utan tvekan säga att gruppdynamiken är det mest utmanande av allt ombord faktiskt, inte klaustrofobi, höjdrädsla, vind eller vågor alltså. Så sade de senast på sin pigga blogg Röda Byxor.
Bästa rycket har Grand Soleil 45 Amarone från Bullandö gjort. Skeppare Greger Landstedt med besättning, har tagit andra plats i Cruising D. Aktuell fart mot mål är 7,4 knop - ledarbåten gör 6,6 knop. Med 685 M kvar till St Lucia räcker dock knappast fartövertaget för att knipa förstaplatsen. Amarone är på Fb, berättar om flygfisk i kojerna och fågel i salongen.
Curt Gelin
Läget kl 12.00 Måndag 2 dec
Båt Fart Dygn DTF DTL ETA
Talanta 7,3 162 405 0 M 5 dec
More Amore 6,8 157 600 +39 8 dec
Pixel 7,8 177 716 +100 8 dec
Athene 7,1 148 1034 +417 11 dec
Solid White 8,1 117 1598 +982 26 dec
Celeste 8,0 188 434 +351 7 dec
Tugela 7,1 181 498 +415 7 dec
Amarone 7,4 181 856 +169 9 dec
Ellen 1 6,7 159 927 +27 8 dec
I Amarones besättning ingår drivna seglare och det har gett andraplatsen i Cruising D.