Routeingen på Talanta med MIkael Ryking, har lett norr om rhumbline och ledning. Nu väntar zoner med svagare vind för att ta sig sydvart.
Andra veckan av ARC över Atlanten visar att de som valt att styra syd om rhumbline och har hjälp av routeing på hemmaplan, har fördelar. Nere på 35 - 36 grader Nord, som rutinerade Klabbe Nylöf ordinerat, blåser det frisk ostlig, som skjuter fram båtarna med 8 - 9 knop.
Samtidigt håller Mikael Ryking och hans femmannabesättning sig kvar i norr och försöker hålla sig kvar i en zon, som ger godtagbar fart. Snart måste de dock ta sig sydvart och där väntar sämre vind. Än så länge leder dock Talanta.
Rutinerade Klabbe Nylöf analyserar vädret och dirigerar "sin" Swan 77 i syd med bra fart rätt mot mål.
Analys av Klabbe:
För båtar som valt det sydgående spåret, så kommer händelserna i väder, inte vara så stora dom närmsta 48 timmarna. Dom seglar säkert i Tradewinds och har en ost nord ostlig vind på 15- 20 knop. Det kommer över den södra delen av sträckan vara molnigt och lite skuggigt dom närmsta 24 timmarna . Men som sagt ingen påverkan på tradewinds ,its just Another shitty Day in paradise.
För dom båtar som ligger norr ut på banan bl.a. Talanta med sin nordligaste position, så är det en kamp att pusha söder ut för att komma in i starkare och mer konstant vind. Det ser tydligt ut att dom närmsta 24 timmarna är viktiga för Talanta annars kommer hon segla i generellt lättare vind hela sträckan mot mål.
Att segla söder ut är ett måste för henne, hon får dock kämpa med lätta vindar minst 24 timmar till, hennes position är just till norr om högtrycks center. Viktigt att kämpa söder ut samtidigt som hon inte vill tappa distans till båtarna mitt i flottan som har gjort ett mer strategiskt riktigt val och positionerat sig strax söder om högtrycket och seglar idag i bra tradewindsförhållanden mot märket. Det generella för dessa båtar är att segla söder om västlig kurs för att säkra upp sig i mer vind och tryggare förhållanden i tradewinds .
Dom båtar som ligger längre bak i fältet kommer i veckan kunna få lättare trade winds pga. av ett expanderande högtryck över västliga Afrika, som påverkar dem mest ostliga båtarna .
I övrigt inga suprises på gång. En möjlig ETA för dom snabbaste båtarna är 3 december men trolig ETA är from 4 – 8 Dec för topp båtarna .
Brgrds Klabbe
Fredrik Olsson på More dirigerar en av sina båtar i ARC till syd om storcirkeln ca 36 grader Nord.
Fredrik Olsson på More Sailing gör routeingen åt More Amore. Här är hans analys.
Det är mycket spännande i år. Vädret i det stora hela styrs av så kallade jetströmmar, som bildas av att de olika luftcellerna möts. En luftgata bildas omkring Nord 30, där den klassiska passadvinden brukar börja. Beroende av hur jetströmmarna slingrar sig högt uppe i luften, får vi olika tryck längre ner.
Just nu verkar det som om den polariska hetströmmen och den subtropiska jetströmmen har mer eller mindre krockat utanför Amerikas kust, vilket skickar dem åt varsitt håll. Det gör att den subtropiska jetströmmen går något längre söderut än vad den brukar göra så här års och det gör att det klassiska Azoriska högtrycket har tryckts ner. Strax söder om Grönland och på Nordsjön, sätter polarjetströmmen fart på luften och bildar två stora högtryck.
Mellan dessa och det Azoriska högtrycket, sätts luften i rörelse och det har bildats ett lågtryck. Den vindtunnel, som blir mellan detta och det Azoriska högtrycket, är den vind, som våra ARC deltagare har känt på. Och det område söder om lågtrycket, blir därför mycket vindfattig.
Den subtropiska jetströmmen drar dock med sig lågtrycket österut och det Azoriska högtrycket kan bygga sig starkt från sv i norra atlanten. De närmsta dagarna kommer våra deltagare att få bra väder med akterliga vindar.
Sarah Collins på ARC har överblick.
ARC:s Sarah Collins sammanfattar läget så här:
The weather so far on this year's ARC, has been far from typical. As predicted
at the prestart weather briefing, a low pressure to the west of the Azores,
and to the north of the rhumb line to Saint Lucia, has affected the seasonal
ENE winds in the central north Atlantic.
By Friday, boats close to the rhumbline encountered winds from the Low between NW-SW, and picking up the swell.
Many of the boats that set off on the direct rhumb line altered course to the south, where winds are lighter. Those boats on the "south until the butter melts" route, are faring better with light NE winds, giving a following breeze,
if slower than they might prefer.
In the squeeze zone between the two weather areas, there is currently little wind, so we expect some boats to opt for a refuelling pit-stop in Cape Verde. For those boats already down at the latitudes of Cape Verde, they are now enjoying typical easterly trade winds around 15+ knots.
Adverse winds have caused several boats on the northern route to retire for a variety of equipment failures. Although they have alerted us that they will be diverting back to the Canary Islands, or to Cape Verde, we do not have all the details regarding the why these issues have occurred. In summary:
BOATS DIVERTING TO CANARY ISLANDS
NORXL Sails Damaged
ECOVER OF SKAGEN Injured Crew Member-not life threatening
RAPIDO Broken Mast - Motoring sufficient fuel.
PELICAN Seasickness
PAMELA Water ingress - Under control
OPTIM'X Mainsail damage
LA PECADORA Already in Las Palmas Hydraul issues
BOATS IN LAS PALMAS WAITING TO LEAVE
TRIMLEY MAID Rig issues
NJORD Rig issues
BOATS DIVERTING TO CAPE VERDE:
INDIAN SUMMER Rig Issue
CHALLENGER 2 Rig Issue
ATHENE Injured Crew Member not life threatening
SHIMNA Battery Issue - Unable to calls/emails
BOB Engine Issues
Several other boats are planning a brief stop in Mindelo to refuel or make light repairs. Sarah Collins, ARC
Läget onsdag 29 nov
Båt Fart Kurs DTF Tot Klass Typ Skeppare
Talanta 4,9 236 1271 8 1 Pogo 40 Mikael Ryking
Pixel 7,2 270 1542 20 6 More 55 Mikael Lindell
Mor Amor 7,5 210 1465 20 3 More 55 Gustav de Vries
Athene 7,5 275 1778 101 13 More 55 Anders Åhman
SolWhite 8,2 197 2083 169 15 More 55 Nicholas Rolander
Amarone 6,5 223 1662 57 3 GrSol45 Greger Landstedt
Celeste 6,2 233 1300 9 3 Farr 65 Bengt Tarre
Lumikki 5,9 214 1448 17 2 Swan 48 Jukka Mäki-Kullas
Tugela 9,2 263 1450 18 5 Swan 77 Giovanni Tumis
Ellen 1 6,3 258 1653 52 3 Najad 460 Göran Westerberg
Ellen 2 5,8 217 1659 55 4 Arcona 430 Peter Magnsjö