När ARC-rallyt från Las Palmas till St Lucia startade idag söndag, var svenskbåtarna tredje flest med 19 ekipage och cirka 200 personer, som gör turen över Atlanten. Av dem har en del betalat en slant för att uppleva äventyret och känslan att se obruten horisont i 20 dagar eller mer.
Högst mål har havskapp-esset Mikael Ryking med sin potenta Open 40 Talanta - han vill vinna och har med sig en stark besättning som ska stå på. Hans tänk har Niklas Krantz lagt ut i ett videoreportage.
På de fyra kroatiskflaggade, men svenskskeppade More 55:orna finns ca 40 mer vanliga seglare, t ex två friska göteborgskor, Maria Sörlin och Helena Joelsson. De lärde dig segla för bara tre år sedan och blev så bitna, att de nu ger sig iväg över Atlanten med ”min” skeppare Nicholas Rolander. Han är deras guide och trygghet och planen är att inte köra motor alls, för att få en hygglig placering. Läs deras blogg rodabyxor..se och bli glad - fler unga till segling är just vad som behövs för båtlivet.
Maria Sörling och Helena Joelsson började segla för bara tre år sedan, nu gastar och bloggar de på More 55 Solid White. Följ rodabyxor.se
Ellen är en snabb Arcona 430 som preparerats inför Atlanten. Följ förberdelser och seglinggen på ellensailing.se
Jackline och Peter Magnsjö har tagit ledigt ett halvår och seglar sin dröm - mot Karibien med ARC. De gör överseglingen ihop med tre kompisar.
För en följare framstår ARC som en sorts folkrörelse. Att nästan 1600 personer sticker iväg samtidigt från Las Palmas till St Lucia, är storartat och den som ska harangeras för arrangemanget är brittiske långfärdsgurun och guideboksförfattaren Jimmy Cornell. 1986 kom han på den goda idén att samla seglare till en eskader - ett rally över Atlanten för cruisers i syfte att öka tryggheten på överfarten.
Sedan dess har populariteten bara ökat och ökat och när mr Cruising pensionerade sig efter tolv år, köpte brittiska eventföretaget worldcruising arrangemanget. Snart fick de sätta gränsen vid cirka 200 båtar för att få plats i marinorna i Las Palmas och Rodney Bay på andra sidan. Idén är dock densamma som 1986, nämligen att hjälpa långseglare att förverkliga drömmen om att en lång överhavssegling i trygghet.
Fredrik och Maria Hallström har lagt loss från hemmahamnen i Skåne med sin Hallberg-Rassy 43 Salsa, Följ dem på salsasailing.com och längta ut.
Populariteten för ARC har lett till att åtskilliga båtar och företag har gjort rallyt till en affärside´ och erbjuder en koj för 40 - 50 000 kronor, ju fler desto fördelaktigare pris upp till 19 pers förekommer. Därtill kommer kostnaden för mat och biljetter, vilket innebär att charterföretag tar in minst cirka en halv miljon kronor på en enda månad. Den intäkten ska dock klara båtens drift och underhåll och gärna ge ägaren ett överskott.
Med köpta kojer av Performance Yacht Charter startar denna ILC 46 designad av Marc Lombard i racingklassen.
Nyaste greppet för att delta tar Najad i Henån, som vill skapa uppmärksamhet och PR för sin nyaste modell. Varvet söker redan nu kvinnor att bemanna deras nya 395 i ARC 2018. Man tar vara på den dragningskraft ARC har och att många fler utan vana vill få status som Atlantseglare.
Att äventyret lockar alla som seglar ARC är ostridigt, men minst lika värdefullt verkar vara den gemenskap och det kamratskap, som brukar uppstå när alla hjälps åt med att handla, laga mat, segla och bara vara. Det vet Martin Loogna med Skärgårdsradion, som är gast ombord på Farr 65:an Celeste, som drivs av Sjösportskolan i Göteborg. Martin berättar bra på skolans och sin stations hemsida och om livet ombord.
Att segla över i sällskap med många andra båtar, betyder som sagt trygghet och det har visat sig värdefullt. Minns 2016 när en av More-båtarna krockad med något okänt, knäckte rodret, fick radiokontakten reläad av en annan ARC-båt till en andra More-båt, som kom till assistans och med bravur monterade ett fodral som hjälproder.
I år kan man hoppas på noll haverier och ifall något händer ombord är den personliga säkerheten god, besättningarna har drillats i man-överbord, sjukvård och i nödsituationer. Säkerhetsbesiktningen som här hemma, betyder dock inte att kontroll av båtarnas sjövärdighet sker, De som kan båtar och har bytt mycket för att vara på säkra sidan, blev lite besvikna över att besiktningen inte kollade rigg, roder, tankinfästningar etc. Men sådant engagerar inte ARC sig i, det överlåter man till skepparen att ta ansvar för.
För alla som vill segla långt finns funderingar kring vilken båt i meningen storlek och typ, som är idealet och förekommer i ARC. En studie av startlistan visar ingen tydlig trend, hela 71 olika båtfabrikat är representerade. Men topp fem är Beneteau (21), Lagoon (21), Hallberg-Rassy (19), Hanse (14) och X-Yachts (13).
Snittstorleken på ARC-båtarna är 50 fot. Bara åtta båtar är 30 - 40 fot, de minsta är en fransk racer, en Pogo 30 och en belgisk Hallberg-Rassy 310. Tolv båtar är 50 -60 fot. Allra störst är fantastiska raciga Baltic-bygget My Song på 130 fot, sjösatt när jag var i Jakobstad sommaren 2016. Skeppare är Giorgio Benussi, italienare med projektledning av superyachter som yrke. Kommer sköna My Song att slå rekordet om 8 dagar, 6 timmar, 29 minuter, 15 sekunder, satt av Juan K-ritade Rambler 88 med amerikanen George Davis förra året?
Inga ärrade VO-racers är med i år, men i racingklassen seglar 27 båtar och bland dem spanade jag in en supersnygg ny Marc Lomard designad 46-fotare, ägd av brittiska charterbolaget Performance Yacht Charter, som bör ligga bra till för att bli en av de första i mål i St Lucia. Eller också blir en lika extravagant franskkörd, armégrön Sly 47 snabbast.
Prestanda - och charterbåtar i all ära, men kärnan i ARC består av goda vänner, par och familjer. Som farfar jag är numer, blir jag både förvånad och imponerad av att i år deltar 26 skolbarn. Bland dem, Hovenäsborna Cecilia och Robert Hellner med sina barn på 5 och 9. Och Lars och Tina Elvroth från Saltsjöbaden med sin Najad 460 Kapalai. För att barnen inte ska komma efter med skolan, har de lektioner ombord. Visst har båda familjerna en stabil yrkesbakgrund som chef på storföretag respektive småföretagare. Men Hellners Hallberg -Rassy 42F är inte ny, från 1992, köpt begagnad i fint skick förra året. Deras ansats visar att fler familjer kan ge sig iväg över Atlanten.
För oss iland blir det inte svårt att följa fottans framfart, varje båt har fått en tracker, en sändare kallad yellow brick installerad. Satellitsändare/mottagare har många båtar, men småprat som på VHF här hemma, lär blir det knappast bli, mesta kapaciteten behövs för att ladda ner väderfiler och lista ut var vinden finns. Vissa vet att taktisk motorgång kan ge god utdelning, några timmar redan efter starten kan ge mycket tidsvinst och gjorde det 2016. Återstår att se hur och om de satta målen håller när båtarna guppat och seglen hängt i dagar. Tålamod kontra landlängtan kommer sannolikt att brytas mot varandra.
Med lite tur kan jag få kontakt med Solid White och Celeste och återge hur de har det. Med andra ord och som vanligt - häng på! Fortsättning följer.
Curt Gelin