Den speciella framåtlutande kölfenen med buybulb syftar till att ge bästa lyft minsta motstånd och störst stabilitet.
I lördags var det premiär för nya Diva 34SC (Sports Cruiser) i min hemmahamn Bullandö Marina och även om visningen var till för presumtiva kunder, var andra intresserade på plats välkomna ombord för att inspektera Bernt Lindquists projekt.
Mycket lovar gott på denna nykomling i vad som är den nya trendklassen, där Hallberg-Rassy 340, Dehler 34 Arcona 340 och Linjett 34 redan finns och visar att välseglande 34-fotare ligger i tiden.
Som på många nya båtar är aktern öppen för säker av och påstigning, här finns dock sittbänkar med fenderfack. Ratthöjden känns rätt.
Första intrycket av Diva 34 SC är att sportiga seglarfamiljer får en hel del. Byggsättet gör båten lätt för sin storlek och den känslan infann sig när jag klev ombord. Båten flyter lätt och när jag ställde mig vid vanten för att kolla stabiliteten, krängde båten knappt, vilket är ett gott tecken.
Stabiliteten enligt Seldén Masts kalkylator säger att stabiliteten är något lägre än för konkurrenterna. Men verkligheten visar sig i veckan när 34:an testas av Gransegel, som har hållit sig framme och levererat fina segel.
Redan i lördags sade segelmakarna att bilderna på båten, tyder på att den inte drar med sig vatten trots folk i sittbrunnen och att det lovar fin fart. Om man sedan synar Kåre Ljungs VPP relativt de andra 34-fotarna, gör Diva 34 rätt för tillägget Sports Cruiser. Återstår att se om teori och verklighet är överens och om stabiliteten räcker när det drar på Kanholmsfjärden.
Ett par lösningar sticker ut – ett roder istället för två och kölens form. Bernt Lindquist motiverar ett roder med att skrovet inte behöver dubbla roder, det är tillräckligt runt akterut.
Att kölen inte är T-formad, utan en framåtlutad fena med blybulb, är originellt, men ett sätt att få bästa fart, stabilitet och flytläge för båten. Formen är resultatet av analyser, som Kåre Ljung har gjort, och som Marcus Lindquist på Diva Yachts sedan kört runt Gotland i datorn.
De som inte var ombord i lördags kan veta att finishen i Diva 34SC är fin med jämn, ljus äkta mahognyfaner och god lackfinish. Det nya är att faneren limmas ovanpå skott, kojfronter och luckor på en kärna av cellplast för att få låg vikt. Även durkarna i ek är gjorda så.
Ovanpå det gillade jag att skrovets insida är klätt i ljusa textilier som gör att man upplever båten som ombonad. Faktum är att man får gå till ett känt svenskt motorbåtsmärke för samma känsla av säker smak.
Beträffande dispositionen kan jag särskilt berömma förpiken med lågt insteg och helbra bredd i fören. Att sova två här kommer att vara lika bra som hemma.
Dubbla akterkabiner har första båten, men andra alternativ går att få, t ex en akterkabin i utbyte mot större toa och dusch. Valmöjligheter ligger i tiden och gör Diva 34SC intressant för familjer, särskilt om de får Wi-Fi i varje vrå.
Kappseglare ska också känna för båten och för det talar VPP-värdena. Återstår att få koll på hur sportig Diva 34 SC är att segla och det hoppas jag ha svar på inom kort.
Drömmen hade varit att ett klassiskt jämförtest mellan de fem 34-fotarna. Men sådant sker inte längre. Som substitut kommer jag snart att segla nya Hallberg-Rassy 340 och sedan komma med en rapport om de bägge nya båtarna och hur de står sig mot måttstockarna.
Under tiden bifogas en tabell med fakta hämtade från mätbrev och VPP. Med dessa data tillgängliga kommer frågan – vilken skulle du välja?
Klassens måttstock är Arcona 340 sjösatt 2009, men som står sig fortsatt med GPH 626 sec/M och SRS 1,059.
Tidlösa linjer, ombonade utrymmen, behagliga seglingsegenskaper, hög byggkvalitet ingår i Linjett 34.
Hallberg-Rassy 340 lyfter konceptet gedigen cruiser till en ny nivå med dubbla roder, rejäl segelyta och djup köl.
|
Diva 34 SC |
Arcona 340 |
HR 340 |
Linjett 34 |
Dehler 34 |
Längd ö a |
10,33 m |
10,41 m |
10,36 m |
10,66 m |
10,25 |
Längd v l |
9,21 m |
9,30 m |
10,10 |
9,30 m |
9,60 m |
Bredd |
3,48 m |
3,48 m |
3,47 |
3,45 m |
3,60 m |
Djup |
1,95 m |
2,10 m |
1,90 |
1,85 m |
1,95 m |
Tomvikt |
4 850 kg |
5 200 kg |
5 980 kg |
5 800 kg |
5 950 kg |
Seglande vikt |
Ej mätt |
5 740 kg |
7 060 kg |
5 605 kg |
5 706 kg |
Kölvikt |
1 650 kg |
1 900 kg |
2 300 kg |
2 190 kg |
2 100 kg |
Barlast |
34 % |
33 % |
32 % |
39 % |
37 % |
Stor + fock |
68,0 kvm |
67,2 kvm |
65,2 kvm |
63,5 kvm |
65,0 kvm |
RM 30 |
25,4 kNm |
28,1 kNm |
33,7 kNm |
29,5 kNm |
32 kNm |
ORCi GPH |
620 sec/M |
626 sec/M |
Ej inmätt |
Ej inmätt |
629 sec/M |
SRS 2017 |
Ej inmätt |
1,059 |
1,012 |
0,985 |
Ej inmätt |
VPP@40 TWA 10 kn |
6,31 knop |
6,26 knop |
5,71 knop |
Ej inmätt |
5,88 knop |
Baspris kr |
1 450 000 |
1 725 000 |
2 276 375 |
1 955 000 |
1 480 000 |