Förra veckan tog Cape Crow Yacht Club från Hönö totalsegern i Nord Stream Race 2017, en ryskinitierad segling i etapper från Kiel till Sankt Petersburg i fem likadana nya Club Swan 50. Svenskarna vann med VO-seglaren Martin Krite ombord två av de fyra etapperna i vad arrangörerna hoppas ska bli ett sorts mini VO-race.
Hönös Cape Crow kan numera titulera sig “Östersjömästare“ efter att ha slagit de bästa seglarna från klubbarna i Ryssland, Tyskland, Danmark och Finland. Svenskarna vann allsvenskan i segling 2016 och fick på så vis förtroendet att bemanna en av de fem Club Swan 50 båtarna, som St Petersburg Yacht Club köpt med hjälp av gasbolaget Gazprom.
Hönöklubbens unga var Patrik Sturesson, Holger Tidemand, Erik Malmberg, Martin Krite, Axel Munkby, Marcus Höglander, Johan Wikman, Arvid Bild, Julius Hallström. Soloesset Jimmy Hellberg var navigatör och Giuseppe Filippis boat captain.
Hönöseglarna lärde sig hantera de kraftfulla Club Swan 50-båtarna, men fick kämpa.
- Det var tuffa etapper men också riktigt roligt. Vi är stolta över att ha vunnit. Det här var bara mitt andra offshorerace, men att få segla de här entypsbåtarna, där alla har samma förutsättningar, var en kul utmaning. Hela besättningen har fått blodad tand på offshore-kappsegling, vi vill göra det igen, sade Patrik Sturesson, som skeppade.
- Det kändes riktigt kul att komma i mål som vinnare av NRS, i så pass hård
konkurrens och med identiska båtar. Fantastisk att få segla helt nya Club Swan 50-båtar, det lyfte såklart upplevelsen en hel del, tyckte Patrik.
Överlag fick lagen ett rejält race. På etappen från Köpenhamn till Stockholm gjorde båtarna över 20 knop för spinnaker, inklusive ett par broachar och etappen från Stockholm til Helsingfors kortades på grund av ett djupt lågtryck med ostlig kuling. Likväl fick man kryss i 10 -15 m/sek och tre meter sjö. Ändå uppstod inga båtproblem, vilket antyder att målet att bygga en både stark och snabb båt har nåtts av Nautor.
- Det var hårt även från Helsingfors till St Peterburg med kryss i kuling, en del sjösjuka och problem med storfallet och uthalet. Det sänkte vår prestanda något, berättade Jimmy Hellberg efter målgången.
Seglingen har körts tidigare, då med Swan 60:or och går utmed den omdiskuterade gasledningen i Östersjön, som Gazprom och Nord Stream AG äger.
Syftet med Nord Stream Race är enligt arrangören St Petersburg Yachtclub att sammanföra de fem länderna utmed Östersjön och låta ländernas unga duktiga seglare kappsegla i de mest avancerade seriebyggda båtarna som finns. Och att skapa ett sorts mini VO- race.
Man kan förstås också se seglingen som ett PR-drag – fokus flyttas från politik till kappsegling och unga. Inom värdkubben i Stockholm, KSSS, fanns i förväg olika synpunkter på att vara delarrangör. Men att få se fem fantastiska nya Club Swan 50 plus svenska Ladykiller bredvid varandra i Saltsjöbaden, vann alla seglares gillande.
Curt Gelin
De fem racebåtarna och svenska Ladykiller gav liv åt hamnen i Saltsjöbaden.