Curres blogg:
De bästa på Allt för Sjön
För er som inte har besökt Allt för Sjön ännu, väntar några av årets bästa/intressantaste nya båtar på att bli inspekterade. I avdelningen döpt till Grand Prix står nya tjusiga, finska Club Swan 50, avancerade racern Farr 280 från Förenade Arabemiraten, låga lätta MC 31 och MC 40 från Kina/Australien, Fareast 28R nr 234 från Kina, kroatiska snabba chartersuccén More 55, estländska välformade weekendern Diva 24, 5:5: an Wasa byggd i Saltsjöbaden av Leif Carlsson. Plus en modell i mahogny av Latitude 46, en slank snygging designad av Håkan Södergren som är under byggnation på legendariska Sune Carlssons Båtvarv i Saltsjöbaden.
Kanske är det att ta i men de utställda båtarna tyder på att trenden går mot racers och att massbyggda båtar är i baisse. Och om man ska tro representanter för familjebåtar är försäljningen trög och att de köp som görs, sker först om köparna får genom sina prutförslag.
- Det går inte att leva på den nuvarande nivån. Jag har min marina, som går bra, annars hade jag inte haft råd att hålla på, säger Anders Almén, agent för Dufour.
Ungefär samma budskap har Bernt Lindquist med Bavia och agent för Bavaria. Han sätter sitt stora hopp till sin nya familjebåt Diva 34, med förväntad premiär på Marstrand i augusti.
På frågan till Johan Delin, importör av de nya MC-båtarna hur det kommer sig att han satsar på så extrema båtar svarar han:
- Jag såg en Fareast 28 på kappsegling, noterade hur den drog iväg och tänkte att stilen såg rätt ut för mig. som gillar snabba båtar. Det ledde till att jag köpte en 38-fotare från Mc Conaghy i Australien och den har motsvarat alla mina förväntningar. 31-fotaren är av samma sort, medan 40-fotaren är utvecklad för den nya klassen Fast 40+, med vilken man seglar om One Ton Cup med i sommar. Båda båtarna är köpta.
Att få se en Swan på en svensk mässa och dessutom inomhus, visar hur starkt varvets man Klabbe Nylöf tror på sättet som det rätta att kommunicera med marknaden.- Syns du inte, finns du inte! Så enkelt ser jag på att ställa ut, säger Klabbe och fyller gärna på med att en mässa, är kickstarten på säsongen.
Mässbåten är Club Swan 50 nr 1, levererad till sin svenske ägare i juli 2016 och kappseglad rejält i höstas. Vilket är svårt att tro – båten är i samma toppskick som en Swan brukar vara – flott, finessrik och ypperligt utförd.
Båten är testad på min blogg och kommer att finnas i Stockholm i sommar. Ytterligare en Club Swan 50, en mörkblå, ännu mer preparerad, kommer att segla med svensk flagg på ÅFOR med mera.
Frånvaron av familjebåtar på Allt för Sjön kan bero på att importörer säger att de inte har råd att ställa ut - i dagsläget. Men de vill och hoppas att Stockholmsmässans Hanse Thorslund har ett bra förslag till 2018, så att de kan visa vilka möjligheter familjer har som vill fortsätta seglarkarriären. Eller också bero frånvaron på att det säljs allt färre massbyggen. De som vill ha nytt, villa ha något speciellt, inte bara en nyare av samma märke. Ett sådant exempel är Bavaria 37-ägaren som köpte en Hallberg-Rassy 64.
Samtidigt visar kön till More 55 på Allt för Sjön att More Boats koncept lockar – köp en båt, låt oss sköta om den och du har en stor båt till en osannolikt fördelaktig kostnad. Eller kom och hyr och njut av sol och värme. Den delen av båtlivet är i hausse, antalet företag med charter och management ökar och många visar upp sig på Allt för Sjön.
Ytterligare ett skäl att besöka Allt för Sjön är alla föredragen på Sail Forum. På torsdag pratar Håkan Södergren om båtkonstruktion. Även landets meste havskappseglare Mikael Ryking håller föredrag om sitt liv med Talanta, hans Class 40. Mikael behöver besättning till Antigua Week och för America´s Cup på Bermuda. Kanske han också berättar att nästa båt blir ännu kaxigare – en Open 60.
På Allt för Sjön finns även ett antal begagnatföretag, bland annat BåtAgent som kan ta priset bäst exponering av salubåtarna. Ägaren Anders Hultman berättade att han och tre andra begföretag ställer ut hos Hallberg-Rassy i augusti med tio båtar vardera av det enkla skälet att man tror sig hitta fler köpare till båtarna i premiumklass. BåtAgent nådde 15 miljoner i omsatta begbåtar förra året, vilket visar att efterfrågan på finare båtar ökar.
- Mest efterfrågade är fräscha båtar, som är högst tio år, och kostar cirka 700 000 – 1,0 miljoner, kan Anders och hans kolleger berätta för de som besöker deras överskådliga monter på Allt för Sjön.
Folkbåten fyller 75 och har en premiumplats mitt i A-hallen. Idoga F-seglare bemannar montern och kan berätta hur länge och varför det inte behövs andra båtar än en F – den fyller många av de behov en seglare kan önska sig – lugn tursegling, tät kappsegling och sjövärdighet. Bättre båt finns inte för unga som vill upptäcka båtlivet, kan Folkbåtsseglarna intyga.
Nota Bene att Allt för Sjön har kvällsöppet torsdag och fredag.