Curres blogg:

Lugnt och skönt till Gibraltar

DSC 1501

Efter en lyxnatt i måndags på ett strandhotell i Ibiza, mönstrade jag på tisdagen på More 55:an Lia of Sweden för att segla med till Las Palmas via Gibraltar med åtta andra. Skeppare är på nytt Fredrik Olsson, som skeppade när jag var med i våras från Palma till Kremik. I övrigt var besättningen okänd för mig, och som vanligt på transporter var frågan - vilket väder skulle vi få och hur skulle så många komma överens på litet utrymme?

DSC 1514

Vi kom iväg på tisdagseftermiddagen, körde motor någon timma och när vinden ökade från sydost blev det läge att sätta 250 kvadrat gennaker och slöra iväg med sköna åtta knop förbi Formentera rätt in i solnedgången.

DSC 1585

Snart mojnade tyvärr vinden och då var det bara att ta ner seglen och köra motor igen. Att som på en kappsegling ligga och vänta på vind, är aldrig aktuellt, under sju knop får farten inte vara på en transport. Och att ligga i hamn varje natt hinns inte, transporterar man, måste man räkna med att stå på tills båten når etappmålet, som i det här fallet var Gibraltar. Deadline är 8 november d v s redan på tisdag, då bör båten vara i Las Palmas, för den 10:e mönstrar tio Atlantkrossare på.

DSC 1493

Trots tidspressen stoppade vi motorn i onsdags eftermiddag när solen stekte, delfinerna lekte i kölvattnet och badlusten blev stor. Djupet i Palomas de Canyon utanför Cabo de Gata var 2 119 meter. Men det avskräckte inte mina godmodiga skeppskamrater vandrarhemsägarinnan Anna Lena Sundin, sjuksköterskan Hermien Wouowijk, brandmannen Jonas Wihlborg, ljussättaren Hampus Kårström, IT-mannen Michael Ambrus, egenföretagaren Ola Skyllbäck och VVA ingenjören Staffan Indebetou.

Dagens fråga denna fredag är dock – kommer vi att hinna? Dessvärre ligger ett lågtryck ivägen med regn och hård sydlig vind. Beroende på dessa utsikter, har skeppare Fredrik klokt valt att vänta tills stormen har bedarrat. Planen är att kasta loss lördag förmiddag, styra västvart, fånga en nordvind och få rejäl skjuts utmed Marockos kust. Vi kommer att ha sällskap med Lady Nor, som är en annan av de fem More 55, som ska över ”pölen”.

DSC 1533

Läget är att en More 55 redan har nått Las Palmas med ägaren och hans medseglare som har använt fem veckor från Kroatien. Två båtar kom iväg sent och har kryss längs spanska kusten. De har gjort snabbstopp för att tanka i Cagliari och på Formentera, ska vara i Gibraltar söndag och på Gran Canaria torsdag. Schemat är med andra ord snävt, vilket hör ihop med att More 55:orna varit särdeles efterfrågade på charter i Kroatien och inte blivit lediga förrän sista veckan i oktober.

Vi har knappt seglat, gått för motor mellan Ibiza och Gibraltar utom ett par timmar i onsdags, då alla, som ville fick känna på hur det är att styra en stor båt för gennaker. Vilket kan låta vågat med tanke på att få är seglare. Men skeppare Fredrik är lugnet själv, och berättar bra hur de ska styra för att få seglet att stå. I detta ligger på sätt och vis det fina med att mönstra på en av Mores båtar, det räcker med äventyrslust och att våga trängas med okända, resten – seglingen garanterar skepparna.

DSC 1548

Det roligaste med att segla under de här formerna, finner jag som seglar mycket, men sällan långt, är att bli bekant med nya människor. Den här gången är de därtill talanger på både matlagning och på Lia, på att spela gitarr och sjunga. Tre musikanter på en och samma båt, som sjunger och spelar, så fort det är en stund över mellan matlagning, sightseeing, shopping, luncher och middagar är klart trivsamt, särskilt för mig som är en obotlig novis vid spisen och om inte tondöv, så nära på.

DSC 1594

Likväl blir det sannolikt smått spännande att gå vakt i mörker och hård vind med så många nybörjare i besättningen. Dessutom är More 55:orna, i ärlighetens namn inte ännu idealet för segling på havet, Sittbrunnen är för bred och svår att sitta i när det går sjö. Det lösa bordet kunde gett hjälp, men stöttorna håller inte för att ta tag i och ger noll fotstöd.

DSC 1538

I pentryt finns som tur är nu en stång att hålla i vid förflyttning och ha som stöd vid matlagning. Och till kojerna har skeppare Fredrik sett till att få fram rejäla skivor så att man kan ligga trångt och tryggt när båten kränger.

Följ vår resa på https:/my.yb.tl/auroraborealis


Curt Gelin

DSC 1620


Se också de här artiklarna:

Här är Hafsorkestern nu:

Logga in till kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line