Curre testar:
Uppnår det ouppnåeliga!
Vilket storvarv bygger största båten? Den frågan går att få svår på genom att gå in på varvens hemsidor. Men vilken storbåt från dem är bäst, i meningen mest innovativ, mest uppseendeväckande?
Efter att i förra veckan ha testat nya Oceanis Yacht 62 från Beneteau i Frankrike, varvets största modell och den första i en ny lyxig serie på 53 – 73 fot, infann sig den funderingen.
Tillnamnet Yacht markerar att båten är mera lik en yacht än tidigare Oceanis. Attribut som motorbåtsinspirerad exteriör, designinteriör, jollegarage, fjärrstyrd landgång, grill i aktern, kamouflerade skrovrutor och skeppslika styrplatser, ska få trendfolk att vilja välja denna innovativa 62-fotare.
Mest av allt hajar man dock till för baspriset på 650 000 € fritt varv (ca 8,12 MSEK ink moms). Det är med marginal lägst bland storvarvens stora båtar och långt under ett stort Orustbygge. Målet - att göra det ouppnåeliga uppnåeligt - hur Benetau kan bygga en 62-fotare så fördelaktigt, finns förklaringar till.
Av Curt Gelin
Foto: Hans Himbert
Beneteau klurade i två år på sin kurs framöver, vilken typ av båt man behöver. Efter överväganden kom man fram till att slå in på en lyxigare linje än hittills och att börja med en 62-fotare - Oceanis 62 Yacht.
Vi ville ha ett nytt koncept, få impulser utöver det vanliga. Därför vände vi oss till en motorbåtsdesigner, till Pierangelo Andreani, som stilsätter våra Monte Carlo motorbåtar. Han skapade den långa mörka randen på sidan, som kamouflerar skrovrutorna och ger båten en egen profil, förklarar Guanguido Girotti, segelbåtschef på Benetau.
Oceanis Yacht 62 ser på grund av nyhetsbehovet inte ut som andra segelbåtar och är långt ifrån stilen på äldre Oceanismodeller. Men även den som vidöppen för nytänkande och design kan behöva en bra stund för att smälta linjerna på 62:an, eftersom den väcker uppmärksamhet.
Varvets strategi är naturlig med tanke på att konkurrensen ökar även i toppskiktet. För den sakens skull räcker det inte med att utveckla en större modell efter ett etablerat recept, idag är det viktigare komma med en båt som gör intryck, en som kan tilltala yngre. Beneteau tror på trendintresserade 40 – 50 – åringar, med god råd, och som söker en båt med både spännande utstrålning och mycket komfort, ungefär som med en större motorbåt.
ANNORLUNDA AKTER
Motorbåtstänket är särskilt påtagligt i aktern på 62:an, där den mörka breda randen fortsätter runt om och döljer rutorna i akterspegeln. Som på yachter finns eldriven badbrygga, inbyggda trappor på sidorna, jollegarage, fjärrstyrd landgång, dito badbrygga, bar med grill i aktern och sex solaltaner. Allt på båten är till för att leva livet på solig segling.
När jag testade Beneteaus annorlunda koncept till segelbåt i Barcelona, rådde emellertid inget Medelhavsväder. Dis, duggregn, 15 grader och 3- 5 m/sek vind från nordost, gjorde egentligen inte varvets nya skepp rättvisa.
För vädret inbjöd inte till test av solplatserna, till ett dopp eller ens till att ta en sväng i över 40 knop med jetjollen. Men jag kunde lätt föreställa mig hur unga par eller familjer skulle gilla att sträcka ut sig på solplatserna i sittbrunnen, vid sidan av ruffluckan och på fördäcket, åka vattenjet och grilla i aktern. Det goda livet väntar med andra ord i denna Oceanis.
Men även för kyligare vädret bör båten fungera tack vare ett sinnrikt kapell, likt ett nät, som kan sättas upp på sidorna med dragkedja mot ett halvhårt tak framför sittbrunnsbågen. Vips får man ett fint sittbrunnstält och föröver har man en stor kapellruta, som även den fästs i bågen med draglås. Det enda lyxen jag saknar är inbyggd infravärme i bågen..
DUBBLA REGLAGE
Bågen lanserade Beneteau redan för ett par år sedan och tyckmyckna rynkade på näsan åt lösningen. Efter ett tag gick dock fördelarna upp - storskotet ur vägen, djup, lagom lutad nergång och att kunna dra i ett sittbrunnskapell som solskydd eller mot regn och få ett uterum.
Som på en yacht är styrplatsen imposant med stora piedestaler, stora rattar i kolfiber, dubbla stora plotters på upphöjda stativ och dubbla elektroniska reglage.
En lyckad innovation och yachtnyhet är vred/spakar, inte knappar, till focken, bog och akterpropellern, storfallet, kicken, häckstaget och fockvinschen. Man bara drar i en spak för att sköta seglen och båten. I praktiken behöver kapten inte flytta sig och eller be gastarna om hjälp med seglingen – alla manövrer sköts från styrplatsen.
Innan vi lade ur med Oceanis 62 Yacht utanför Barcelona spanade jag in båten vid kaj och noterade att den ser slankare ut än vad den är. 62:an är de facto 13 cm bredare än en Hanse 630, vilket är ett skickligt kamouflagejobb av bredden av signore Andreani.
Samtidigt är friborden lägre och förskeppet smalare jämfört med tidigare Oceanis och andra 60-fotare. Ihop med det omvända språnget, ser 62:an tämligen fartfylld ut och fortsätter stilen från Oceanis 55 Årets Segelbåt i Sverige 2014.
GRUNDA RODER
Seglare lägger också märke till att riggen är 27,4 meter och segelytan på 182 kvm. I förhållande till deplacementet på 24,1 ton är drivkraften tämligen normal. Samtidigt är djupgåendet tilltaget, 2,90 meter är till för att ge grepp på kryssen med den T-formade, relativt långsträckta järnkölen.
De dubbla rodren är en följd av jollegaraget, dock är de relativt grunda och förbalanserade för bästa manöverförmåga.
Testbåten var nummer två, hade konventionellt segelplan, inte rullmast. Fördelen är att ingen risk finns för att storseglet ska fastna i mastrännan. Och att ta rev är inte tungt med eldrivna Harken 70 på varje sida, de klarar den uppgiften utmärkt.
Seglen på testbåten var i ett material kallat Hydranet, som är en mix av Spectra och polyester, som är prisvänligare och mjukare/vikvänligare än vanliga membransegel. Trots att duken inte är top of the line, höll seglen formen när 24 ton båt plöjde fram genom Medelhavets dyningar i 4-5 m/sek. De gav godtagbara 6,6 – 7,1 knop med tillfredsställande vindvinkel (TWA) om 45 - 48 grader. Föll vi till 70 grader ökade farten till 8,0- 8,5 knop.
Seglingskänslan är lugn och cruisertung, men man kan inte känna hur båten ska rattas och gensvaret med dubbla roder och kvadranter kunde vara bättre.
Men frågan är hur många yachtköpare som bryr sig? Om 62:an främst används för tillbakalutade dagar i Medelhavets varma väder, får njutare sitt lystmäte i form av massor av komfort, uppkäftig profil, roliga gimmicks/hjälpmedel till förbluffande fördelaktigt pris.
LYXIGA DETALJER
Interiören är ljus och utförandet tjusigt med en del lyxiga detaljer sedda på Swanbåtar. Inredningen på testbåten var i Alpi, men i en snygg blekt, borstad kvalitet. Väl rundade hörn, skinnklädda räcken, kantlister i färgstämd formgjuten plast och dörrkarmar i aluminium skapar designatmosfär.
De mörka durkarna i laminat, pösiga soffor med övertag och kantsömmar gör att man gillar känslan i salongen, och särskilt de smakfulla textilierna på huvudskottet, på ruffsidorna. På styling är Beneteu helt enkelt bäst.
En annan nyhet är uppbyggnaden, Oceanis 62 Yacht är vakuuminjicerad i harmoni med europeiska miljökraven. På köpet blir skrovet lättare och starkare. Som distansmaterial ingår balsa, men fortsatt bygger Benetau med innerliner och kölbultarna sitter genom ytter- och innerlaminaten. Metoden kapar kostnader, innerliner blir rationellare än stålram när 15 – 20 62-fotare ska produceras till chocklågt storbåtspris.
Med Oceanis 62 Yacht var målet att hålla ner priset och av det skälet måste produktionen ske rationellt. Beneteau skapade en ny linje i sin motorbåtsfabrik för 62:an för att nå målet – cirka 600 000 €. Nu lyckades man inte helt, men jämfört med systervarvens största modeller, Bordeaux 60 och Jeanneau 64, har man tryckt ner priset med cirka 200 000 €.
FLYGANDE SERVICE
- Vi är störst på båtar mellan 40 – 50 fot och med industriell approach för att bygga en så här stor båt, får vi ner priset. Vår vision är att göra det ouppnåeliga uppnåeligt, och inte bara erbjuda en produkt, utan ge samma service som varv med 40 – 50 båtar om året. Planen är extrahög service, ”en flygande doktor”, är målet för Guanguido Girotti.
Vida vyer är Benetaus signum, med Oceanis 62 Yacht tas de ännu längre. Den som vill märkas, leva tillbakalutat och roas av otaliga påhittiga lösningar till bra pris, blir lycklig. Om Benetau hade satsat mer kraft på seglingskänslan, skulle även sparsmakade storseglare kunna nappa på konceptet.
FÖR
- Egensinnig exteriör
- Yachtmässiga attribut
- Ljus, rymlig interiör
- God, rationell finish
- Fördelaktigt pris
EMOT
- Otydlig seglingskänsla
- Innerliner för kölbultarna
- Alpi som inredningsmaterial
- Kompakt styrplats
Båt | Oceanis 62 | Hanse 630 | Jeanneau 64 | X 6 |
Längd ö a | 19,07 m | 19,00 m | 20,10 m | 20,09 m |
Skrovlängd | 18,12 m | 19,00 m | 19,55 m | 19,45 m |
Längd v l | 17,29 m | 17,10 m | 18,00 m | 17,85 m |
Bredd | 5,33 m | 5,20 m | 5,40 m | 5,40 m |
Djupgående | 2,90 m | 2,95 m | 2,95 m | 3,00 m |
Deplacement | 24 170 kg | 27 000 kg | 31 000 kg | 29 500 kg |
Kölvikt | 6 800 kg/28 % | 8 900 kg/33% | 9 350 kg/30 % | 9 890/43 % |
Masthöjd | 27,40 m | 29,50 m | 30,6 m | 31,30 m |
Segelyta | 182 kvm | 214,6 kvm | 209 kvm | 222,9 kvm |
SA:D | 4,16 | 4,75 | 4,55 | 4,84 |
Design | Berret-Racopeau | Judel-vrolijk | Ph Briand | X-Yachts |
Stilsättning | P Andriani | Hanse | Garroni | X-Yachts |
Motor | Yanmar 160 hk | VP 146 hk | VP 180 | Yanmar 160 |
Vatten/bränsle | 1060/1000 lit | 690/820 lit | 1000/825 | 1200/1000 |
Byggare | Beneteu | Hanse | Jeanneu | X-Yachts |
Baspris | 650 000 € | 695 000 € | 858 900 € | 1 980 000 € |
Ca pris ink moms | 8,12 MSEK | 8,68 MSEK | 10,73 MSEK | 24,75 MSEK |
Svensk agent | Yachtsale.se | Bohusyachts.se | Navigare.se | X-Yachts.se |