Curres blogg:
Brett brädade slankt
Slanka skrov seglar inte mycket bättre än breda på samma längd på kryss. Det blev slutsatsen av matchen mellan danska slanka Luffe3.6 och breda franska Sun Fast 3600 när jag testade.
Läs testet i nya Båtnytt. Här är en sammanfattning av intrycken.
Förhållandena var perfekta 7-10 m/sek i höstas när vi seglade Luffe 3.6 och Sun Fast 3600 utanför Mollösund. Målet var att testa slankt mot brett och se vilket recept som ger fartfrälsta seglare mest.
Frågeställningen är klassisk och har gett olika typer av båtar i alla tider. Vissa konstruktörer tror på smala båtar med mycket segel, andra på breda båtar med måttliga segel. Först när den nyazeeländska skolan med Bruce Farr, Ron Holland och Laurie Davidson vann VM på 1980-talet, blev brett och lätt på modet.
Trenden växte när hungriga fransmän som Jean Berret, Marc Lombard, Jean – Marie Finot, Michel Joubert, Bernard Nivelt tog kommandot med breda racers för soloseglingar.
Men i Skandinavien fortlevde kärleken till slanka båtar. Minns smäckra S 30, Svea, Wasa, Smaragd, Omega 42, Carrera, Cayenne och danska 10-metersbåtar som Bianca 101, BB 10, Ylva, Molich X Meter med flera. Dessa vann mycket och gav näring åt myten att slankt är snabbt.
Särskilt starkt rykte fick Luffe 37 efter otliga segrar i Själland Runt och 1986 när Oluf Jörgensen vann One of a Kind på Utö. Då uppstod kö på köpare som ville ha hans vindsnabba koncept.
I Frankrike växte samtidigt intresset för breda, lätta båtar. Storvarven Beneteau och Jeanneau snappade att bredd gav utrymmen. Familjebåtar som First 30E ritad av Jean Berret och Sun Light 30 ritad av Daniel Andrieu satte trenden. Fart och komfort i samma paket gav varven skjuts i försäljningen.
För att hålla liv i intresset för racing sjösatte Jeanneau till 2008 shorthandracern Sun Fast 3200. Otippat blev den en succé och till 2014 kom då uberkaxiga Sun Fast 3600.
Samtidigt ville Oluf Jörgensen tillbaka till ursprunget och tog fram Luffe 3.6. Vakuum gav liten vikt och slanka linjer garanterade farten..
Två 36-fotare med olika stuk således, den ena från ett litet högkvalitetsvarv, den andra från ett storvarv. Vilket koncept klarar våra vatten bäst?
På papperet är Luffe 3.6 och Sun Fast 3600 ganska lika, Luffen är längre i vattenlinjen, har högre rigg och smalare skrov. Sun Fast 3600 är lättare, har lägre rigg, men mera segel, samt djupare och relativt sett tyngre köl.
Den vanliga uppfattningen är att slanka skrov gör mindre motstånd, går bättre i motsjö och har mer glid i lätt vind. Och att en bred lätt båt är bäst på friska öppna bogar, men sitter fast i lätt vind och kryssar måttligt.
Jämförelsen visade dock att skillnaden på kryss är liten. Sun Fast 3600 pekar lite lägre, men gör samma fart. Överraskningen var att avdriften var mindre än väntat. Det breda flata skrovet seglade på platt vatten nästan jämnt med Luffe 3.6. På slör var dock brett bäst - Sun Fast 3600 drog ifrån duktigt med en halv knop bättre sprutt.
Nästa fråga gäller kontroll, Luffe 3.6 har ett roder och Sun Fast 3600 dubbla. Båda har suveränt grepp med full kontroll i surfar på 11 – 12 knop.
På komfort är det trevligt om en prestandabåt fungerar för semester. Den jämförelsen vinner Luffe 3.6 stort med sin flotta mahognyinredning, praktiska pentry och fina förpik.
Samtidigt är Sun Fast 3600 bättre att bo i än vad den enkla interiören ger sken av. Skaplig ståhöjd, tvåmeterskojer, klaffbord och jättekojer i aktern finns och ger plats för sportiga med sällskap. Toalett finns med både svängrum och dörr för avskildhet, men den ligger föröver och dit det är långt när det sjöar.
Byggtekniskt är vakuum standard på Sun Fast 3600 och extra på Luffe 3.6. Jämförbara skiljer cirka en halv miljon mellan båtarna som testade. 1,90 respektive 2,45 miljoner är mycket pengar, men mycket nöje också.
Vem vinner? Omöjligt att svara på, för Luffe 3.6 är storartad njutning och Sun Fast 3600 mumma för rekordjakt och hårdsegling.
Mer om båtarna finns som sagt i nyaste Båtnytt.
Fakta
Båt Luffe 3.6 Sun Fast 3600
Längd skrov 11,00 m 10,80 m
Längd v l 9,90 m 9,50 m
Bredd 3,16 m 3,55 m
Djup 1,90/1,70 m 2,13 m
Vikt 5 300 kg 4 700 kg
Kölvikt 1 960 kg/37% (bly) 2 000 kg/42 % (järn)
Stor + fock 64 kvm 69,8 kvm
Masthöjd 16,70 m 16,61 m
SRS-tal Saknas 1,336
SA/D (potential) 4,58 5,09
Design Oluf Jörgensen Daniel Andrieu
Varv Luffe Yachts Jeanneau
Sjösatt/antal 2014/6 ex (hösten 2014) 2014/15 ex
Tillverkare Luffe Yachts, Kolding Jeanneau, les Herbiers
Importör - Navigare Yachts
Hemsida www.luffe.com www.navigare.com
Motor Yanmar 20 hk Yanmar 21
Vatten, diesel 140, 80 liter 100/75 lit
Baspris 1 899 000 kr 1 477 000 kr
Segelklar 1 980 000 kr 1 600 000 kr
Som testad 2 450 000 kr 1 900 000 kr
Varv Luffe Yachts, Danmark Jeanneau Frankrike
Säljare Luffe Yachts, Kolding Navigare Yachts,
Byggsätt Vakuum, epoxi, balsa 12 mm Vakuum, vinylester/balsa 12 mm
Mått
Sittbrunn 148 x 48 x 28 115 x 50 x 0
Ståhöjd 188 185
Pentryhöjd 90 87
SB salongskoj 187 x 52 199 x 71
BB salongskoj 187 x 52 199 x 71
Akterkoj/er 205 x 135 cm 221 x 147
Förpiksmått 206 x 50 cm 0
Fribord för/akter 133/103 cm 138/110
Prestanda
Maxfart motor 7,0 knop 7,4 knop
Kryss 8 – 10 m/sek 6,5 – 7,2 knop 6,5 – 7,2 knop
Kryssvinkel 35 grader 38 grader
Halvvindsfart 8,5 – 8,9 knop 8,7 – 9,5 knop
Gennakerfart 11,2 knop 11,7 knop