Skalla hamn till Torekov 2014-06-23
Till en början stilla segling med gennaker utmed Hallandskusten för att avslutas med ett Crescendo av fartrekord (15.2 enligt loggen i en utförsbacke) revning i havs sjö, blåmärken på tårna och allmän oreda. Till slut väl i hamn i Torekov. Snyggt men litet marinmuseum.
Hallands Väderö och vidare mot Viken 2014-06-24
Ankring vid Hallands Väderö. Vackert nästan i överflöd. Sverige med sin allemansrätt och sina naturreservat i sitt esse. Vidare stilla färd mot Viken där vänner väntade. Stor väderkvarn och fint marinmuseum.
Vi når Skovshoved och Köpenhamn 2014-06-26
Ängsligt irrande mellan all yrkessjöfart i den smalaste delen av "Sundet". Landade i Skovshoved som är KDY: s plats för ungdomsverksamhet och seglingsutbildning. Svårt att hitta något Danskt gemyt där. Vi tog därför pendeltåget in till Kongens by där allting var som det brukar. Mycket bra marinmuseum.
Hamlets tillhåll i Helsingör i bakgrunden av bilden.
Ett besök i Dragör 2014-06-27
Fin och informativ kryss förbi Köpenhamns hamnar, nedläggning, gentrifiering, metallåtervinning, kolkraftverk och konstgjorda badparadis i ljuv förening. Lägger till i Dragör för en sista " Danskebunkring" dvs, våtvaror, fiskkonserver och bakverk.
Vi styr vidare mot Skanör/Falsterbo 2014-06-28
Ånyo en stilla kryss i motströmmen ner till Skanör/Falsterbo. Vacker, gästvänlig, sandig och historisk plats som är lätt att peka ut på kartan. Med en hårsmån undgick vi tydligen ett jippo här ner som tydligen är något alldeles i hästväg. Fint museum med gedigen marinavdelning, Falsterboskeppet och golfturism i skön förening.
Kajsa angör Ystad 2014-06-30
Fort och lätt länsade vi runt Falsterborev och vidare bort till Ystad. Stor färjehamn och fett gamla hus. Riktig båttillbehörsaffär helt utan stormarknadskänsla. Inget marinmuseum. Och ja, de tutar faktiskt på riktigt från kyrktornet.
God fart mot Kivik 2014-07-02
Friska sydvästlig vind gjorde att vi blåste upp till Kivik på en halvdag. Det brukar varnas för skjutövningar när man seglar till Polen men det gäller absolut även Skånes kuster! Ödesmättat och vackert utanför Kåseberga och Sandhammaren. I Kiviks hamn möts man av en bit Manhattan som tydligen flugits hit. Eller är det en rymdbas? Eller ett kärnkraftverk? Nej, det är ett fiskrökeri! Inget marinmuseum i Kivik.
Vi blir beskjutna på väg till Åhus 2014-07-03
På väg mot Åhus så blev vi bestrukna med druvhagel utanför Ravlunda skjutfält (Haväng). När man går in till Åhus i Helge å:s mynning så passerar man en liten containerhamn där lejonparten av alla ca 130 miljoner Absolutflaskor skeppas ut. Spriten är onekligen en dominerande institution i denna lilla söta stad I Åhus träffade vi även på Fingaltjejerna som precis startat sommarens reportageresa från Skillinge och upp till Stockholm. Duktiga ungdomar som även de i frisk bris blåste över till Hanö. Jag försökte fota innan de tog ner sitt vackra gaffelsegel. Blev väl sådär...
Hanö är en underbar ö när det inte är högsäsong. Fin liten by, museum med marinavdelning, liten affär, liten krog, fyr med roterande lins och av hjortar avbetade hedar och ett överflöd av utsikt åt alla håll. Har man tur så får man in fyrblänket i ruffen.
Blekinge 4-8 juli 2014-07-08
Äntligen framme i Blekinge och möjlighet att lägga till i naturhamn. När man seglar runt mellan lite olika landskap och nationer så är det lätt att för förundras över hur många olika sätt det finns att ta betalt för hamnavgifter, duschar, el och toaletter. Vi föredrar när det mesta ingår. För att slippa all oro över små plastkort som ska laddas och tömmas, eluttag som ska aktiveras eller att man har tillräckligt med mynt av rätt valör med sig in i duschen. Kostnadsmässigt är det åtminstone för oss bara toppen på isberget som Kajsa och båtlivet kostar. Som sagt, naturhamn i Blekinge, för första gången i ett 50 år långt seglarliv. Högtidligt och mycket vackert. Snälla och lagom små vatten att segla i. Öar med uråldriga odlingslandskap som fortfarande är i drift.
Människor som på fullt allvar seglar runt och njuter av dagsutflykter i små spririggade ekor av trä. Lokalt båtfolk som tycker det är kul att vi har seglat just hit och gärna delar med sig om tips och historier från orten. Vi seglar vidare till Aspö för att hälsa på bofasta vänner. Då får vi reda på att, effekten av att försvaret har lagt ner mycket av sina fasta anläggningar, har här i Blekinge gett det rörliga friluftslivet väldigt många fler öar att utnyttja till rekreation. Det är allt från öde öar men med betongbryggor och lite tomhylsor till små krogar i gamla baracker.
På Säljö möttes vi av denna skylt.
I lilla Djupvik på Aspö så fick vi en båt på utsidan. Det var Margareta och Anders i Eowyn, S-37!
Karlskrona runt och en kväll i paradiset 2014-07-09
Idag har vi seglat "Karlskrona runt". Då dagen bjöd på 28 graders värme och friska vindar så lockades vi inte av stadsturism. Seglade istället runt alltihop så nära vi kunde. Det finns ju så mycket att titta på, flådiga hus alldeles vid vattnet, gamla fartyg och båtar, det stora gamla varvet, små öar med kruthus mm.
När vi tar oss runt här innanför de stora öarna Sturkö, Tjurkö, Aspö och Hasslö som bildar en slags lagun runt den på en ö byggda staden i ett alldeles blågrönt vatten med gott om passagerartrafik, kryssningsfartyg och Taxibåtar till och från så kommer vi att tänka på Venedig. Kanske att den flödande solen påverkar lite..
Till kvällen så har vi lagt oss vid SXK-bojen i viken vid de nyss frisläppta Bollöarna. Badar i Adamsdräkt ungefär var tjugonde minut och sätter upp tältet för att freda oss från solen. Simmar i land istället för att pumpa jolle. Alldeles fullständigt totalt ensamma den 9:juli i paradiset. Längtar inte ett smack efter vare sig Gluppöbassängen eller TräsköStoröfladen.
Kryss i frisk nordan 2014-07-10
Vi bestämmer oss för att trotsa de friska nordostliga vindarna och kryssa bort till Stenshamn och Utlängan. Med viss nervositet lyckas vi sladda på plats i den tämligen blåsiga hamnen. Även här är det svidande vackert med tät och inbjudande bebyggelse på Stenshamn och för EU-pengar röjda och nu betade hedar på Utlängan. I dess södra ände mycket döda alger uppspolade och därmed en stank av gammaltestamentliga proportioner. Det var svårare att andas här än i Paris kloakmuseum! På Stenshamn finns en aktiv intresseförening som sköter hamnen, håller med bastu och en liten historisk utställning med mycket marina inslag i den gamla hallen för sjöräddningsbåten.
Nära att gå på grund på väg in till Karlskrona 2014-07-11
Idag seglar vi mot Karlskrona via Gåsefjärden. Lyckas med en hårsmån att inte segla på grund vid Torhamnskär. Nu blev det stadsturism och bunkrande av både våt och torrvaror. Vår favorit del av stan är Björkholmen med bedårande små hus av alla typer och stort lugn. Gediget marinmuseum, kanske jag inte behöver påpeka.
Smarta seglar smalt! ;-)2014-07-12
Idag besättningsbyte, klädtvätt, storstädning och lätt polering av överbygget. I en stor gästhamn så är det alltid båtar från olika nationer på väg in och ut. Jag fascineras av hur breda båtar folk väljer att skaffa sig, kan man säga enskrovskatamaran? Trots nybyggd hamn kan 2/3 av båtarna inte använda 1/3 av platserna. Då känns det ju lite smart att ha den smalaste båten istället.
2014-07-13
Återigen besök hos vännerna på Aspö och lek med lokala veteranbåtar.
2014-07-14
Kulingvarsel från syd leder på ett enkelt sätt till beslutet att inte sätta kurs mot Polen utan istället turista vidare i Blekinge. För segel under Hasslöbron vid första möjliga öppning och vidare genom ett lite kulet och tämligen underutnyttjat landskap. Betvingar Blekinges smalaste sund (Saltärna 15 m brett.) under segel och går vidare till Saxemara båtvarv. Resans hittills skarpaste museimiljö. En kanske udda men bra satsning att köpa in ett oförstört träbåtsvarv och sedan arrendera ut till en person som är både utbildad i och tycker om båthistoria.
I ösregn så länsar vi in till Carlshamn. Vid sydliga vindar drar en envis sidsjö in i ån så vi får lite sjösjuketräning gratis inne i gästhamnen. För övrigt en verklighetsnära stad med en annan långsmal Cajsa en bit bort.
Mot Bornholm 2014-07-15
Tidig avgång för att sedan sträcka ner mot Bornholms ostsida. Gammal sjö gjorde att vi fick finlira med hur högt i vind som var bäst. 10 grader kan gör skillnad på 2-3 knop är mina erfarenheter.
Oväntat möte och ut på öppna vatten igen
Efter ett kort stopp för lite bunkring och promenad i Svaneke, vars lilla söta hamn var tämligen full av glass och korvkiosker, keramik och plastpryttelaffärer och annat som landturister tycks vara beroende av. Vi fick också hälsat på den familj som äger Passad nr 26 som kom strosande på kajen. Glömde dock att notera namnen. I skymningen lägger vi ut och Försten går till kojs. I lätta vindar kryssar jag ner utmed land. Folk eldar på stränderna, även längst ut på Dueodde, en musikfestival på en camping och när det mörknat, fyrverkeri i Rönne som lös upp natthimlen. Frampå dagen så vrider vinden från ssv till no. och solen kommer fram. Havssegling med autopilot i detta väder gillar jag skarpt.
Kajsa angör Polen 2014-07-17
I kikaren så såg det ut som om halva Polen var på den långa sandstranden väster om infarten till Swinouscje. I god vind seglade vi förbi alltihop och till en liten gudsförgäten stad vid Polsk-Tyska gränsen vid namn Nowo Warpno. Inne i Stettiner haff som sjön heter här "inne" är tämligen grund. För det mesta ca 5m men in till land och in till hamnarna så är det ofta bara 2m djupt. Överlag så seglar vi runt i en av alger ljusgrön soppa med ärtgröna flörtkulor i.
Via Stettiner haff till Szczecin 2014-07-18
Lätta vindar och en del dieselbrännande tog oss till Szczecin via både kanaler, sund och större s.k " haff". Det är vatten som passar en grundgående båt som seglar bra mot vinden. Enorma mängder fasta bottengarn på fjärdarna gör att navigeringen blir uppiggande och det blir lite som att springa runt koner på fotbollsträningen. Szczecin möter oss med en fin vy över Stociavarvets numera knappt använda kranar. Ca 24st. Fackverkare och 3st bockkranar. I vad vi förstått, hemma kallas den "Polska värmeböljan" så förtöjer vi alldeles framför den 12-meters bro som utgör gränsen till Europas inre vattenvägar. Springer i land och sätter oss i skuggan under en motorvägspåfart med vår hamnare och funderar på hur det vore att masta av och fortsätta till Berlin. Mellanstor rätt sliten stad med mycket stora parker. Strosade runt i 4 timmar utan att hitta krogkvarteren. Hittade inte marinmuseet.
En liten tur på Oder 2014-07-18
Avgång hyfsat tidigt för att i Swinouscje utöka besättningen lite.
I vissa partier av floden Oder finns mycket att titta på och förundras över. Marina Favelor, rostiga gödningsmedelsfabriker och även havsörn cirklande runt masttoppen. I Swinouscje struntar vi i den stora fina marinan lite norröver utan hittar istället ett ställe som nog varit ett litet varv med galant klubbhus för officerare som på 70 och 80-talen seglade runt med 45 fots mahognyhavskryssare med två låga master om ni minns. Eftermiddag och kväll spenderades med bad och strosande på den stora stranden och även spatserande på den innanför liggande "Promenade", som erbjöd oöverskådliga mängder med restauranger, barer, hoppborgar, souvenirbutiker och fredagsglada människor i varm sommarkväll. Inga spår av något marinmuseum.
Genom Stettinerhaff mot Wolgast 2014-07-19
Hämtar vår nye steward vid en lejdare i kajen alldeles under bogvisiret på färjan från Trelleborg. Mycket tidsbesparande jämfört med att via bussar och färjor ta sig över till stadssidan och gästhamnarna. Tar oss ner och västerut i Stettinerhaff, återigen sladdande mellan bottengarnen för att tvingas vänta på broöppning vid Schwemmort. Bad och helt nödvändig skrovrengöring då Oder lämnat många minnen efter sig.
Frisk segling till Wolgast som, hör och häpna! är en gammal Hansastad där den nya pampiga bron inte öppnades mer denna dag.
Besök på fd. militärö och läns på Greiffswalder Bodden 2014-07-20
Bäckereiet öppnar 06:00 så det styr avgången. Vi seglar vidare åt nordväst under ön Usedom i smala farleder som gör seglingen spännande. Framförallt när man ska klämma sig förbi motorgångarna. I mynningen till Greifswalder Bodden så ligger Ruden, en liten föredetta militärö där vi badar och besöker ett litet fint museum inrymt i fyren på ön.
Hamnen så gott som orörd sen marinen lämnade ön. När vi västerut länsar över Greiffswalder Bodde så märks det att semestrarna i Tyskland börjar smyga igång. Kors vad det vimlar av segel. Tack vare ballongfocken på rulle så kommer vi även nu, bekvämt och vilsamt, fram alldeles för tidigt till broöppningen i Stralsund.
På sandgrund i full fart 2014-07-21
Efter en lugn natt i den stora gästhamnen så vaknar vi av att det blåser! Vi seglar ut från bryggan och lyckas naturligtvis pricka ankomsten för en av alla färjor här i västra Rugenområdet. Men Kajsa accepterar snällt att krypa några meter från betongkajen i nästanvindögat och allt slutar i triumf. Väl ute så måste vi försöka komma ihåg hur man revar och hur man seglar när det blåser.
Med bottenrevat och näsduk i focken sträcker vi upp mot Hiddensee. Även här smala rännor i sanden och lite bökigt när alla båtar skall passeras. Vinden friskar och när vi i slutklämmen ska gå upp lite i lovart så smäller vi på. Sandbotten är förvånansvärt hårt att tjonga in i. 6 knop till 0 på två decimeters sträcka känns. Kajsa däremot nöjde sig med tömma några besticklådor och glatt segla vidare. Lägger oss i Vitte på Hiddensee utan på tre andra båtar. Ön är en av få öar i Tyskland som sväljer mycket turism och därmed mycket folk, affärer och krogar. Dock bilfri och lite "andlig" med både gammalt kloster och aktiva församlingar. Museet inriktat på religion och jordbruk.
Falsterbo rev, vindkraftpark och Flakfort 2014-07-22
Dagen startar med det bök det innebär att ligga långsides utanpå varann och när vi som hamnat en bit in vill lägga ut. Det finns gott om oskrivna och olika regler om hur man bör uppföra sig i hamnar där båtarna ligger i bredvid varann i stora, sakta vajande sjok. Befriande då att äntligen komma ut i Östersjön igen med friskt vatten och fria vindar. God gång över till Falsterbo rev och vidare upp mot Lillegrunds vindkraftspark.
Det är nästan en sakral känsla att segla igenom här. Dagen avslutas på krönet av Flakforts befästningar. Flakfort är en udda ö för att vara Dansk. Byggd 1909-1914 i den allmänna upprustningsoron som rådde i Europa då. Består av ett betongfort i fyra våningar med logement, mässar, maskinrum och kanoner. Hela ön är sedan överöst med sand och ett tunt jordlager i vilket det nu växer strandgräs och buskar. Runt hela ön löper en kaj och ca 20 meter ut ligger en vågbrytare som en krans. Sista taptot blåstes på 60-talet och erbjuder nu gästhamn, äventyrskonferensanläggning fin restaurant. Ön ligger mitt i Öresund och när mörkret lägger sig så befinner man sig som i en bubbla av infrastruktur. I söder bron med tåg och bilar som rinner fram och tillbaka och Lilllegrunds vindkraftsparks blinkande. I väster Kongens by med allt ljus från staden, stora kryssningsfartyg vilka lyser som små planeter. I norr alla fartyg som trängs mellan Helsingör och Helsingborg. I öster Malmöregionen med sitt skruvade torn. Och ovanför på himlavalvet, ett konstant flöde av stora flygmaskiner som bullrar ner, mot Kastrup.
Saltholmen och möte med kustbevakningen! ;-) 2014-07-23
Frukosten intas som vanligt under gång. Nu ner mot Saltholm, en ö som är Flakforts raka motsats. Den är mycket låg och plan och blir därför ofta helt översvämmad.
Havet lämnar gåvor efter lite här och där. Hamnen hör nog till norra Europas minst besökta. Djup i kortet är 1,6m och inseglingen lovar inte mycket mer. Ingen som helst gästhamnsservice. Ett litet museum med inrikting på jordbruk och med oerhört begränsade öppettider.
Men! Inte länge till, nästa gång vi kommer hit så är det nog annorlunda. Vi provar oss fram med att kryssa upp i Sundet med ballongfocken men det är lite knepigt i tajmingen då större delen måste rullas in för kunna passera förstaget. Utanför Råå så blir vi uppbringade av Kustbevakningen som påminner oss om trafiksepareringen som råder här där Sundet är som smalast. Vi tackar och girar skarpt västerut mot Helsingör.
Väl framme går vi in i den stora strax norr om slottet. Gott om stora och breda båtar som ligger utanpå varandra men lediga 2.6 meter breda platser finns det så många så det blir svårt att välja. Helsingör har en klassisk Dansk liten stadskärna med gamla korsvirkeshus och krogar vart man än vänder sig. Här tar vi en kall öl på torget och beskådar folkvimlet och sedan bunkring av mat och dryck. Här finns ett tämligen nyöppnat varvsmuseum som byggts in i de gamla dockorna. Mycket modernt designat i glas och betong men definitivt annorlunda då inget syns ovan mark i den parkmiljö som omger kulturhuset KulturVarvet.
Efter 8:a vädret så lägger vi ut och med Svinbådans fyr i aktern så tar vi kurs mot grundflaken SV Anholt. Svaga vindar gör att vi rullar ut ballongfocken. Går lågt och fort alldeles för länge så när vi byter till fock så har vi målet ca 5M rakt upp mot vinden. Och eftermiddagssolen bränner i nacken.
Vi har bestämt oss för att gå till just Anholt för att bearbeta mitt ”långsidestrauma”. Då ön ligger ganska långt ut i Kattegatt och det bara finns en hamn så finns det inga flyktvägar om det skulle visa sig vara fullt när man kommer dit.
Tar ett djupt andetag, biter ihop och ger oss in i smeten. Vid fiskebåtskajen ligger det 9 båtar i bredd, utan tampar iland, förutom från den innersta båten. På alla bryggnockar där det inte finns bojar så är det minst två lager av båtar med ankare i aktern. Vid den absolut innersta bryggan så kunde vi kroka fast lite provisoriskt och skicka iland en patrull för att leta plats från brygggorna istället. Och mycket riktigt, det fanns en grund halvplats alldeles lagom för Kajsa.
Nere i hamnen så är stämningen på topp så har en värmeböljevecka i Juli. Det är väl så kallat ”Danskt gemyt” gissar jag, alla pratar och skålar med varann, fattig med rik, gammal med ung. Vi fastnade på Molevitten där ett band spelade Dansktopp och tung HipHop med allsång halva natten.
Cykeltur med utsikt och MOB-övning. 2014-07-25.
På Anholt så rekommenderar verkligen att hyra cykel och inte sunka kvar i hamnen. Då kommer man lätt bort till ”Örkenen” som alvaret heter här. Ett stort område med böljande gräsbevuxna sanddyner. Utsikten ifrån både Radarstationen och Sönderbjerg med sina 48 meter alldeles ovanför stranden hör till de bästa i Danmark. Byn ligger några kilometer in på ön och där finns ett bra Hembygdsmuseum med stor avdelning för sjöräddningsbåten.
Efter cykelturen så lägger vi ut för nattsegling med kurs mot Göteborg. När vi som bäst håller på och gör upp ekonomin (i fyra olika valutor.) så tvingas vi träna manöverbord. Torgny Lindgren och Batseba går i sjön från brassestolen på akterdäck. Kapten ställer sig på akterdäck och släpper inte boken med blicken. Steward går fram på fördäck och mjukar upp för att kunna sträcka ut en arm och bärga. Försten skotar hem, går överstag, länsar tillbaka och går upp i vind igen. Steward plockar upp boken. Den flöt förvånansvärt högt och länge och gick bra att fortsätta läsa.
Sista dagen 2014-07-26
Det har börjat ljusna när vi angör Södra skärgården. När vi passerar Donsö så går solen upp. Det föranleder mig till funderingar om varför så ofta vi ser till att betrakta solnedgångar men så sällan soluppgångar? De är ju mycket vackrare och liksom mer positiva.
När vi förtöjt Kajsa på sin egen plats vid Nya Varvet så vi tämligen nöjda med årets seglats. Vi har definitivt fyllt på förrådet av sådana där halvsanna historier man kanske kommer att kunna berätta för barnbarnen.
Vid fingrarna (eller vad säger man när man skriver på pekskärm?):