Dags för drömmar – Düsseldorf öppnar dörrarna
Storvarven i Tyskland och Frankrike taggar upp till helgen med Bavaria i spetsen. Varvet har en hel hall med hela sin flotta och framför allt nya C 57. Denna cruiser är hittills största bygget för varvet och bjuder på ett antal extravaganta lösningar för det superbekväma seglarlivet.
Ännu mer spännande med nya C57, är att Bavaria har vänt sig till Maurizio Cosutti för linjerna och samtidigt säger att den är först ut i en remake av segelbåtsprogrammet. Ut åker alltså Farr.
En Bavaria C45 kan bli nästa modell signerad av stilsäkre Maurizio, som för svenska seglare mest är känd för More 55.
Draget är möjligen ett sätt för Bavaria att på nytt visa, att man kommer med en ny stil. Farr gjorde ju detsamma när man ersatte Slovenska J & J. Farr gjorde ett jättejobb strukturellt och skrovlinjemässigt, men det räckte inte för att hålla uppe efterfrågan och fylla jättefabriken i Giebelstadt.
Exteriören på båtarna gjorde BMW Design och sedan Design Unlimited. Men stilen var på tvärs med hur båtar brukar se ut. Att höra bekanta säga negativt om profilen hämmade gissningsvis hämmade försäljningen och inte minst i Sverige, där konceptet med fina utrymmen till fördelaktigt pris fick många anhängare under höjdåren.
Med Maurizio på exteriör, interiör, skrov och segelplan seglar Bavaria in i en ny era, vilket kan få fin effekt för svenske agenten Berndt Lindqvist & söner när C57 följs av mindre modeller, som passar i skärgården.
EGGANDE DUFOUR
En annan båt som definitivt är värd att besöka och en särdeles fantasieggande nyhet, är Dufour 63 Exclusive. Linjerna från Umberto Felci lovar en ny höjdpunkt för Frankrikes äldsta segelbåtsvarv och även en ny nivå kvalitetsmässigt. För första gången börjar Dufour att laminera in hela skotten, som dessutom är i cellplast. Syftet är att få en mycket stark och vridstyv konstruktion.
Ingjutna skott har annars bara Najad och italienska Ice Yachts. Även på 63-fotaren är skrov och däck vakuumgjutna. Rigiditet och lägre vikt ska ge större säkerhet och storartade prestanda, menar varvet. En motor på 230 hk ska ge 11 knop och snabba passager i stiltjen.
Importören av Dufour i Sverige Anders Almén med Gåshaga Marina, är på plats i varvets monter och kan berätta att han har köpt tre nya båtar och en Bali kryssarekatta för att ha på charter i sommar i nya firman med passande namnet Dream Charter.
Hanse har sin nya jätte på 67 fot på plats och även nya Hanse 585, som egentligen är en facelift av kassakon Hanse 575, såld i cirka 150 exemplar.
Beneteau visar Oceanis Yacht 62, som jag testade i höstas och berättade om på detta forum. Och två förnyade Sense, en på 51 fot och en på 58 fot.
MORE 55 OCH MORE 40
More Boats visar för första gången sin flotta More 55 och även hur långt varvet har kommit med nya More 40. Einar Halldin är där och tekniske chefen Leo Curin, som även är teknisk konsult åt Bavaria när de nu börjat vakuumgjuta båtar. Vad han kan säga om skillnaden i laminatkvalitet mellan en More 55 och en Bavaria C57 är förklarande, men inget som talas om i More-montern i Dusseldorf.
Najad bör kunna berätta mycket om sin nya 39.5 ritad av Farr. Chefskonstruktören Patrick Shaughennessey är på plats under lördagen och söndagen. I montern finns njutbara Najad 455 CC, samma sanslöst snygga exemplar som vi seglade till Årets Segelbåt i höstas.
Hallberg-Rassy går som smort, säljer bra av alla modellerna, har fem båtar på plats och självklart nya 44:an.
DUBBELT DANSKT
X6 får emotsedd premiär i X-Yachts snygga monter, där även coola cruisern X4 finns utställd. X-Yachts huvudägare Ib Kunoe, Niels Jeppesen och hans designteam, och agenter från halva världen är på plats inklusive Johan Delin från Lidingö.
Möjligen släpper Niels nyheten om nästa modell - X5 på 50 fot. Att varvet inte får ekonomi i att bygga mindre båtar är fakta, men sorgligt kan vänner till X- stilen tycka.
Elan Yachts visar första modellen i en ny serie, kallad GT - Gran Turismo. GT 5 är på 41 fot och bygger på snabba Elan 410. Det nya är däckshus och annorlunda planerad inredning. Svenske agenten Nordic Yachts Mats Runström delar sin tid med Fareast Boats. 28:an ska segla VM i Skåne i sommar och finns förstås att se i Dusseldorf.
Superattraktiva Italia 9,98 finns utställd i en ny version kallad Club med dubbla rattar, inbyggt långt peke och teak i sittbrunnen. Konstruktören Matteo Polli kanske berättar igen om hur djupt han utvecklat sin båt, den enda på länge som vunnit dubbla VM medaljer. Tala om trendbrott.
Michael Berg, som är agent, hoppas på besök och få berätta om denna inspirerande italienska.
Mesta framgångsdesignern är Juan K, pappa till Club Swan 50, såld i 17 exemplar och en egen klass på årets prestigeregattor. Båten är i Nautor´s monter, där också nya Swan 65 presenteras.
Utvecklingstakten på det stolta 51-åriga finska varvet är hög, men försäljningen går bra. Som exempel har varvet meddelat att två exemplar av den nya 78-fotaren såldes på ritning till köpare som inte seglat Swan förut. Och en fjärde Swan 115 har beställts.
Grannen i Jakobstad Baltic Yachts har ingen båt på plats, senaste leveransen My Song på 130 fot, hade varit fantastisk att se på land och i utställningsskick. Men renderingar på Baltic 67 finns i montern, varvets första seriebygge på några år duger bra.
Judel-vrolijk har ritat 67:an för snabb cruising med sjöriktigt pentry, extrastor dieseltank och jollegarage.
Om något är trend i år, så är det just jollegarage. Snart köper kanske seglare först en jetjolle och sedan en båt som passar till den.
Undertecknad är på plats i Dusseldorf från fredag och kan guida mer om nyheterna på världens största och mest sevärda mässa för segelbåtsfreaks. 17 hallar finns att besöka.