Curres blogg:

Svensk skräll i Fastnet Race.

Ganska otippat kom stockholmsbåten Anahita med Carl Urban kom trea i sin klass och på 21.a plats totalt i Fastnet Race. Otippat därför att Anahita är en fin gammal havskryssare på 52 fot byggd 1962 och ritad av Arvid Laurin. Därmed blev hon bäst av de svenska båtar som ställde upp i denna berömda havskappsegling. Detta stod klart när alla resultat räknats ihop i veckan.

Den kanske mest förberedda besättningen på J 111 Blur med Peter Gustafsson som skeppare slutade som 53:e båt totalt, men blev 6:a i klassen. Granna gamla välseglade familjeklenoden Refanut skeppad av Fredrik Wallenberg, säkrade en 62:a plats totalt och 14:e i samma klass som Anahita. Okommersiella västkustbåten Sun Fast 3600 Laprimera med Peter Lundgren slutade som 103:e båt och 26 i klassen.

Ytterligare två svenska besättningar ställde upp i hyrda First 40.7. ”Aspect 40 Rolf Tannergård” kom 60:e totalt och 12.a i klassen, medan radioprataren Jonas Sandberg tog 135:e plats och blev 38 i klassen.

296 båtar fullföljde ett av de långsammaste Fastnet Race i seglingens 90-åriga historia. Svaga vindar från starten och högtryck sinkade framfarten för de 356 båtarna som startade på den 603 sjömil långa banan. De som hade 70 meter ankarlina, slapp driva bakåt när tidvattnet vände. Först på tredje dygnet – på tillbakavägen fyllde en efterlängtad bris i från sydväst och gav de mindre båtarna fördel.

Intressantast med årets Fastnet Race är att av de fem toppbåtarna var fyra franskstyrda, byggda på samma varv och ritade av samme konstruktör. Jean Pierre Kelbert och hans varv JPK Composites nära Lorient vann även 2013 totalt, vilket tyder på att vill man bli en berömd seglare är en JPK båt ett effektivt verktyg.
Men det gäller också att skaffa sig erfarenhet. Vinnande skepparen Gery Trenteseaux i sin JPK 1080 ställde upp för 13:e gången och slog en systerbåt med över två timmar. Detta trots en tjuvstart som kostade honom 40 minuter. Hur många dagar om året han kappseglar framgår inte i segerintervjun, men en viss aning om vad som krävs ger han: “I think we are very tough on the boat. “If I ask them to hoist the spinnaker, then five minutes we take it down and five minutes we put it up – there are no questions…

Nästa sensation ordnade en annan fransman, Nils Boyer. Han bärgade en flott fyra i klassen 13:e plats totalt i en svenskbyggd, smala Wasa 55 Let´s Go. Båten är från 1978 och en av fyra 55:or som Wasa Yachts i Södertälje levererade till ägare i Lorient. Förre ägaren Dennis Glucksman seglade massor – OSTAR ett par gånger, BOC Challenge och Route de Rhum. Let´s Go var därmed en av de minst berömda, men mest beresta båtarna i årets Fastnet Race.

Den allra mesta veteranen var berömda Dorade , en Sparkman & Stephens 52 fots yawl byggd 1930 i USA. Hon vann Fastnet Race 1931 och 1933 och blev början på en era för S & S, so dominerade havskappseglingen ända in på 1970-talet. Nu blev Dorade tvåa i klassen och sjua totalt. Fantastiskt för en 85-åring.

Bitna noterade också att Judel-vrolijk återigen visade sin ställning som världsledande konstruktörer. Deras nyritade tyskägda 72-fotare Momo vann över monsterbåtarna Comance på 100 fot och Rambler 88.

Läs mer på www.rolexfastnetrace.com/results/2015

Nils Boyer blev 13:e totalt i Fastnet Race med sin Wasa 55 Let´s Go byggd i Södertälje 1978.


Sittbrunnens bokhandel är öppen

Skutrigg

Skutrigg

Hafsorkesterns haverier

Hafsorkesterns haverier

Fritidsskepparen

Fritidsskepparen

Nautisk uppslagsbok

Nautisk uppslagsbok

Katastrofkurs: Estonias väg mot undergång

Katastrofkurs: Estonias väg mot undergång

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line