Curres blogg:
Arcona 465 till Gustavsberg
Nu har Arcona Yachts bekantgjort nya Arcona 465 och att den kommer till Allt på Sjön i Gustavsberg. Men 465 är ingen modifierad Arcona 460, som jag trott med tanke på att metoden förekommer frekvent. Nej, 465 är enligt Arcona helt igenom nykonstruerad och därtill varvets första i kolfiber.
Bland nyheterna ser trendspanare T-köl, superstort roder, dubbla rattar och att masten står längre bak än på tidigare Arconamodeller. Jämfört med Arcona 460 sjösatt 2004, är 465:an lättare, kortare, har längre vattenlinje, en aning mer bredd, mera segel och större tankar. Masthöjden är drygt 22 meter, men nästan 40 procent av vikten ligger i kölen och djupgåendet är som bäst 2,80 meter. Siffrorna talar för stark, god gång och för att den ska klara långfärdslast med watermaker, elverk och annat tungt.
Invändigt behåller förhoppningsvis Arcona standarden och finishen från 430, som är deras särskilt lyckade modell i linjer, stil och kvalitetskänsla.
Curt Gelin
Fakta:
Arcona 465 Arcona 460
Längd ö a: 14,09 m 14,20 m
Längd v l: 13,25 m 12,55 m
Bredd: 4,24 4,20 m
Depl.: 9550 kg 10 200 kg
Ballast: 3 800 kg/40 % 4 250 kg/41 %
Djup 2,15, 2,50, 2,80 m 2,44, 2,80 m
Segelarea
upwind: 135,88 kvm 125 kvm
Segelarea
downwind: 262,42 kvm 242 kvm
Vatten: 450 liter 380 liter
Bränsle: 250 liter 200 liter
Motor: Yanmar 80 hk Yanmar 75 hk
Målet är att denna cruiser/racer ska kunna klara långseglareutrustning som watermaker, generator med mera, utan att bli nerlastad. Dessutom ska 465 kunna hävda sig som kappseglare, enligt Torgny Jansson.