farvatten och hamnar

Värsta guiden

Köp inte den här boken!

hamnguidenlas

Nu börjar jag längta ut i skärgården. Jag sitter och bläddrar i den nya Hamnguiden 8, Arholma-Landsort, med 390 nymätta hamnkartor från Hydrographica. Problemet med den här nya boken är att den är alldeles för stor. Och tung. Jag har ingen aning om var jag ska få plats med den ombord.

Så köp inte den boken. Köp appen istället.

Läs mer: Värsta guiden

Pelagic Australia

Med drönare till Sydpolen

Pelagic heter en charterfirma som specialiserat sig på Sydpolen. Med två båtar trafikerar de Antarktis med expeditioner för forskare och äventyrare. Här är  expeditionen "Sailing to Climb", ledd av Stephen Venables. Ner till sydpolen navigerar de genom isen med hjälp av en drönare och klättrar upp på Mount Francais, i januari i år.

Drygt 40 minuter ren njutning utan en massa snack. Missa inte.

 

Läs mer: Pelagic Australia

Hamnguiden återuppstår

Ny ostkustpilot!

hamnuppslag

Först kom Åke Améens handlodade och handskissade hamnbeskrivningar över Stockholms skärgård. Sen Kryssarklubbens inte helt exakta orangea kartbok. Och så klassikern Arholma-Landsort av Lars Hässler och Hydrographicas Lasse Granath på Nautiska/Norstedts.

Men nu kommer en från norska Skagerrak Forlag, som även tidigare givit ut utmärkta hamnguider runt Nordens kuster. Och detta ser verkligen lysande ut. Ann och Torbjörn Ardebrant, Lasse Granath, Joakim Lannek och Jesper Sannel på Hydrographica har tagit fram nya exakta och digitala kartskisser. Joakim Hermansson har fixat texter och flygbilder. Boken kommer att finnas både i pappersformat och som app i telefon och platta. Förlaget håller nu tummarna att tryckeriet ska hinna klart till Allt för Sjön i Älvsjö, 5-13 mars.

Så här förklarar Lasse Granath varför de lämnade samarbetet med Norstedts:

Läs mer: Hamnguiden återuppstår

Hamnhistoria

Ny webb om Stockholms hamnhistoria

Nu har Stockholms Hamnar gjort en pigg historiesatsning. På webben har man lagt upp ett helt verk om historien för huvudstadens hamn, men inte bara det. Här finns också en rad fartyg, personligheteroch spännande bilder. Sen får man hoppas att det inte är en engångssatsning utan att man bygger ut den här kunskapskällan.

Läs mer själv, på deras webb.

Moms på båtklubbar

Stockholm höjer båtklubbsskatten

– Det handlar om miljontals kronor som de allmännyttiga ideella föreningarna kan få betala i moms. Det är Stockholms Stad som vill införa den nya skatten, men pengarna går till staten, säger Sören Löfgren, t.f. vice ordförande i Saltsjön Mälarens Båtförbund (SMBF), som företräder 260 båtklubbar i huvudstadsregionen.

Nu vänder sig SMBF till finansminister Magdalena Andersson och till Skatterättsnämnden för att försöka avstyra den nya momsen på ideella båtklubbar.

Stockholms stad gick tidigare i år ut och meddelade att de i efterhand kan komma att kräva kommunens allmännyttiga ideella båtklubbar på moms på den avgift kommunen tagit ut för bryggor och uppställningsplatser. Sedan länge gäller att kommunen äger mark och bryggor, och den hyrs av klubbarna till självkostnadspris. Stockholms stad hänvisar nu till en EU-dom där verksamheten vid en kommersiell marina i Danmark har ansetts utgöra uthyrning av parkeringsplats (båtplats) och att marinan därmed ska be-tala moms.

– Men de ideella allmännyttiga båtklubbarnas hyra kan inte liknas vid att hyra båtplatser hos en kommersiell marina. De bryggor vi hyr av kommunerna är inga färdiga båt-parkeringsplatser. Vi får själva komplettera bryggor med till exempel bommar och bojar som är nödvändigt för att båtägare ska kunna förtöja sina båtar. Hela idén med ideella båtklubbar är att medlemmarna hjälps åt och stöttar varandra med arbetet i klubbarna.

– Varför Stockholm stad, kräver klubbarna på moms är obegripligt. Kommunen vinner inget på detta. De som drabbas är de ideellt arbetande båtklubbarna, säger Sören Löfgren.

Stockholms Stad har nu vänt sig till Skatterättsnämnden för att få ett förhandsbesked som kan ge dem rätt att kräva klubbarna på moms. Om kommunen får rätt att kräva moms så innebär det att alla kommuner i landet kan tvingas lägga moms på båtklubbarnas hyra av mark och bryggor. Stockholms stad höjde tidigare i år arrendeavgifterna med cirka 30 procent för vissa av båtklubbarna. Om de i efterhand också krävs på 25 procent i moms innebär det avgiftshöjningar på drygt 50 procent.
 
– Jag är rädd för att många ägare av mindre fritidsbåtar, som är de allra vanligaste i våra klubbar, känner att de inte kan ha båten kvar om detta genomförs. Det vore tråkigt om kommunen bidrar till att en mer än 100-årig tradition går i graven och gör att färre kan njuta av vår vackra natur i Mälaren och Saltsjön, säger Sören Löfgren. Stockholms beslut om införande av moms synes också gå stick i stäv med inriktningen i Stadens policy för Stockholms fritidsbåtsliv.

Riddarholmen räddade Fejan

Fågel Fejan

Som fågeln Fenix reste sig restuarangen Fejan i Stockholms skärgård efter branden.

Bara en dryg vecka efter att krogen brunnit ned till grunden kom restaurangbåten Riddarholmen upp till Fejan för att fungera som restaurangkök och matsal. Med sina 130 sittplatser har den tillsammans med bryggserveringen fungerat som ersättare för den nedbrunna krogen under sommarens första hälft. Den 7 augusti tog Fejan dock farväl av Riddarholmen för den här gången och båten ersattes av ett provisoriskt kök och fest/matsalstält som tog hand om sommarens återstående arrangemang och kroggäster.

Processen med återuppbyggnaden av krogen är redan igång med projektering och förberedelser för att verkställas under senhösten. Planerad byggstart är till februari 2016 med målsättning att allt ska stå klart till nästa vår.

Alla stiftelsens byggnader på Fejan har en mycket speciell historia då de uppfördes i slutet av 1800-talet som en karantänstation när koleran härjade i Europa. Den mycket populära krogen var inrymd i likboden…

Om du vill vara med och stödja Skärgårdsstiftens återuppbyggnad kan då gå hit och titta.

Sittbrunnenfilmer