Värsta guiden

Köp inte den här boken!

hamnguidenlas

Nu börjar jag längta ut i skärgården. Jag sitter och bläddrar i den nya Hamnguiden 8, Arholma-Landsort, med 390 nymätta hamnkartor från Hydrographica. Problemet med den här nya boken är att den är alldeles för stor. Och tung. Jag har ingen aning om var jag ska få plats med den ombord.

Så köp inte den boken. Köp appen istället.

byttan

Jag började segla med Åke Améens handritade och handlodade hamnbeskrivningar. Vid södra inloppet till Byttan finns det tre skär man ska gå mellan, A, B och C. Det var lite pyssligt att känna igen vilket som var vilket. Men ett år när jag kom inseglande var det någon som med vit färg hade målat ett stort C på det rätta skäret.

Detta var standardverket i många år, långt innan jag gav mig ut i skärgården.

Sen kom Kryssarklubbens kortvariga och ganska felfulla oranga guide, och sen nästa standardverk där Lars Hässler beskrev skärgården i text och Lars Granath med Hydrographica mätte och ritade hamnskisserna från Arholma till Landsort och Gotland, på Nautiska förlaget, senare uppköpt av Norstedts.

hamnguideMen de hade tappat geisten, och ville inte uppdatera guiden. Istället var det norska Skagerrak Forlag, som tidigare gett sig utanför Norska gränsen och gjort utmärkta Havneguider både i Sverige, Danmark och Tyskland, som visade intresse. Fast enligt initierat skvaller började det egentligen som en tvist.

Samarbetet har sin grund i att Skagerrak för några år sedan hade plankat Hydrographicas djupsiffror i sin guide till Bohuslän. Det syntes tydligt på tvåmeterskurvorna som plötsligt kunde ta slut där Hydrographicas kort slutade och Skagerraks fortsatte. Men i stället för att gå vägen genom någon rättegångssal valde man glädjande nog att samarbeta istället.

Även anrika Kryssarklubben kopierade Lasses djupsiffror för många år sedan, men även där blev det ett gott samarbete istället för process.

2009 flög Joakim Hermansson och Emma Glauman och plåtade Östersjö-hamnarna från helikopter och gav ut första upplagan av ostkustguiden. När Lars Granath tröttnade på att tjata på Norstedts fick han istället till samarbetet med norrmännen, vilket vi seglare nu kan glädja oss åt

För resultatet är en mycket pedagogisk och exakt guide till Stockholms uthamnar. Och hela Hydrographicagänget har mobiliserats för denna nästan heltäckande kartläggning: Ann och Torbjörn Ardebrant, Joakim Lannek och Jesper Sannel, förutom Lasse själv.

Och de långa krångliga inseglingsbeskrivningarna från Améens tid behöver man knappast med dagens elektroniska plottrar, appar och Hydrographicas noggranna specialer över skärgårdarna.

Men i den södra inseglingen genom Hamnhålet hade Améen lodat till 2,5 m djup. Där smällde en och annan på och Lasse Granath hittade till slut en smal bergribba på 1,8. Så där vågar jag mig inte längre in, nu när jag har 1,85 under vattenlinjen. Så jag skickade en fråga om man kan trassla sig förbi.

- Det är en äkta tröskel. Det går inte att lirka sig förbi den. I alla fall hittade inte jag någon bra smitpassage. Kanske kan man få några decimeter till om man hittar en svacka, men enda sättet att hitta djupare spår är nog att dyka och leta på plats. Lustigt nog funkar ekolodet inte bra här, ribban är konisk och smal, och sprider iväg pulserna. Man ser den inte på lodet, hälsar Lasse.

Praktiskt att skilja på blå motorbåtsplatser och röda djupare tilläggningsklippor för djupkölade seglare. Beskrivningarna av hamnarna är lagom långa och begripliga.

Att helikopterfotografen missade min favvoplats på Dänholmen tycker jag bara är bra, liksom att kanonhamnen på Suppholmen fallit helt utanför de 390 hamnplatserna. Lite vill man ha för sig själv nån gång.

Men fantastiskt att den tidigare militära Bodskärsfladen är kartlagd. Tyvärr är rännan in halvannan decimeter för grund för min köl. Kanske om man tar fart.....

Problemet med detta nya standardverk är dock att det är för stort. Klumpigt och tungt med sina över 300 jättesidor, sammanbundna i en spiralrygg. Ohanterligt ombord. Får inte plats i bokhyllan och fyller upp hela tidskriftsfacket under salongsbordet. Då hittar jag Havneguide-appen, som kostar lika mycket som boken: 648 svenska pengar.

hamnpaddaMen det är det värt. För bildernas standardformat och de lagom långa texterna funkar perfekt i detta format. Lite barndomsbuggar verkar den dock ha, förhoppningsvis försvinner de i kommande uppdateringar. Sökmotorn är bara en lång alfabetisk lista med alla hamnar ända från Bergen, över Danmark till Flensburg och slutligen Arholma. Men inte Byttan, för den heter "Finnskär, Byttan" och börjar ju på F. Och kartorna går inte att zooma ut, när de nått kartkanten i sidan.

Men översiktskortet är ju suveränt, jag ser var jag är och vilka natur- och gästhamnar som finns i närheten.

Den appen kommer jag att använda i sommar.

Niklas Krantz

 

Så här försvarar förläggaren det stora formatet:

Hei Niklas,

Grattis med grundig og fin artikkel. Artig og interessant vinkling!
 
Du har sikkert skjønt det men for sikkerhetsskyld. Det er slik det er tenkt at boken skal ligge i cockpiten.
 
Ha en strålende dag og ikke minst fin seilsommer!
 
Vennlig hilsen/Best wishes

Jørn Engevik
Læremiddelforlaget - Skagerrak Forlag AS

 

Fast mitt problem var inte hur den ska få plats i sittbrunnen, utan hur jag ska stuva undan den. För stor för bokhyllan, för tjock för kartbordet och för tung för kappsegling.

Niklas

Sittbrunnenfilmer