Nya Divan redo

DSC_0960.JPG

Hon skulle vara klar till säsongen 2017 men sköts på först till Marstrand Boat Show och sedan till Allt på Sjön i Gustavsberg. Skälet var att Bernt Lindquist ville ha båten helt klar innan den presenterades och senast sade han att premiären är planerad till Dusseldorf i Januari, eftersom hans agent Diamond Yachts, har intressenter för båten.Men i veckan kunde Diva 34SC sjösättas och riggas.

Inom kort ska båten testas och dessutom jämföras med snabba föregångaren Diva 35, anno 2010. Efter det ska den visas för publik och spekulanter på ostkustens mesta marina – Bullandö på Värmdö.

21371377_1191380350962076_1094237820006167363_n.jpg

Interiört är finishen god tack vare jämn mahogny, släta luckor och snygga takmattor.

En snabb titt på 34:an vid kaj igår visade på en båt proppad med det senaste – framåtlutad stäv, chines på skrovet, god bredd akterut, vanten i sidan, konad mast, fallen i rännor, ändlös justering i höjd och sidled av focken, rulle till focken i stäven, dubbla rattar, skrovrutor, bred däcksfläns/fotlist och öppen mittdel i aktern. Ett roder, men ett djupt är som förr, men beräknat för bästa grepp och minsta motståndet.

- Vi har testat ett antal olika skrov och varierat rigg och segelkonfigurationer för att få en bra känsla för vad som fungerar och inte. Olika skrovformer presterar olika bra men vi har kunnat utesluta vissa typer av former, till exempel de mer ”box-formade” som ger asymmetriska skrovformer när båten lutar. Som bekant har en rund skrovform, som Diva-båtar alltid haft, den lägsta våta ytan och det visar sig även i optimeringen, de presterar absolut bäst all-round, förklarar Marcus Lindquist på Diva Yachts.

Under vattenlinjen har Diva 34SC en T-köl utvecklad av Kåre Ljung. Denne okrönte guru uppger att kölen är en revolutionerande design, som kombinerar lågt motstånd, låg tyngdpunkt och trygghet vid grundstötning.

- Som Diva-ägare är det en ynnest att bli del av Diva 34 SC-projektet. Eftersom jag själv har en Diva så vet jag att innovation ligger i märkets DNA. Därför vågade jag mig på att presentera en köldesign som inte tidigare setts. Jämfört med den tänkta T-köl, som alla prestandabåtar har idag, ger min köl ett lägre motstånd, en effektivare fena, ett längre effektivt djup och en säkrare infästning mot skrovet vid grundstötning. Detta med de fördelar en T-köl har i form av viktfördelning, säger Kåre.

För vana seglare blir det intressant att se vad Diva 34SC går för och särskilt jämfört med Diva 35. Kåre har räknat fram ORCi GPH på 620 sec/M. Det är som för Sverigemästaren Patrik Forsgrens First 36.7. SRS saknas än så länge.

Diva 34 SC

Diva 35

Längd ö a

10,33 m

10,94

Längd v l

9,21 m

9,95

Bredd

3,48 m

3,50

Djup

2,02

Tomvikt

4 550 kg

5 500

Seglande vikt

4 950 kg

6 183

Kölvikt (bly)

1 650 kg

2 100

Storsegel

40 kvm

42,46

Fock

28 kvm

27,31

Spinn/gennaker

95/117

85,58

ORCi GPH

620

622,6

SRS

1,043

Designad

2016

2006/2010

 

 

Sittbrunnenfilmer