Hallberg-Rassy 340 tar Hallberg Rassy 342 på nästan allt

Vad har hänt med konceptet kapabel cruiser? Gör moderna krav på prestanda båttypen bångstyrig att segla? Eller skapar designtekniken bättre och bekvämare båtar att segla?

För att få grepp om utvecklingen tog vi ut nya Hallberg-Rassy 340 på en jämförelse mot föregångaren Hallberg-Rassy 342 från 2012. Testet i hård vind och rejäl sjö, visade att mycket har hänt och att nästan allt är ännu bättre.

 

Under testet av HR 340 2017 och 342 sjösatt 2005 rådde sydostlig kuling 14 - 17 m/sek och båtarna sattes på prov när vi slörade inomskärs från i Ellös till Lysekil och sedan kryssade utomskärs till Gullholmen. Två rev i storen och fock var egentligen för mycket, men båtarna klarade sig godtagbart, stabiliteten räckte till och den solida gången ingav trygghetskänsla. Enstaka stamp hade 342, men inga uppskärningar, inte ens när selftackern tryckte ner båten efter slag. På 340 fick besättningen att par broachar på halvvind. Rodertrycket ökade något på 342 när vinden tog i, men var fortsatt neutralt på 340.

Styrkänslan i 340 testade Axel Nissen-Lie, Seilas, som rattade båten i hårdvinden på havet.

- Styrningen är typisk för båtar med två roder. Två rattar ökar friktionen, men det var aldrig stora krafter i ratten och greppet var bra. Styrpositionen kräver att man håller armen böjd. Men jag blev aldrig trött och det behövdes bara små utslag för att hålla båten på kurs.

I 14m/sek var två rev och full fock för mycket, särskilt när sjön kom in från sidan, då tappade rodret greppet ett par gånger. Trots det var 340 20 minuter före HR 342:an efter 1,5 timmars kraftig kryss, vilket visar att det bredare skrovet och den tyngre kölen ger mer segling.

Lätt vind och regn andra dagen visade på stor fartskillnad, vi mätte inte ens tiden, så lätt seglade 340 om 342 från lä och akterifrån.

ÖVERRASKANDE RASK
Fin fart är alltid trevligt och attraktivt även på en solid cruiser. Tidigare tester med HR 342 och andra båtar i samma storlek som Axel och jag har gjort, visade att konceptet kan överraska. 342:an var näst snabbast bland fem 33 - 34-fotare 2008.

Idag skulle en test av HR 340 mot nya lätta Diva 34, snabba Arcona 340, rymliga Xc 35 och miss Scandinavia 2012 - Linjett 34, vara spännande att göra. För HR- konceptet har som sagt överraskat förr och slutsatsen skulle kanske bli att viktjakt är överdrivet, att tyngd ger fart i nivå med raciga cruisers när det blåser.

Drygt en meter längre vattenlinjen, 5 cm större bredd och sju kvadrat mer segel i 340 förklarar den högre farten. Enligt SRS är skillnaden till 342 sex procent, en sorts kvantifiering av prestandaökningen på tolv år.

Än mer intressant är att stabiliteten i 340 är större än i 342, trots sju kvadrat mer segel. Det rätande momentet är 33,7 kilonewtonmeter mot 28,5. Det är dessutom bättre än i någon annan 34-fotare. Mer fart och mer stabilitet är mumma oavsett hur du seglar.

Design i meningen linjespel, är subjektivt och först hade jag lite vankelmod inför 340 på samma sätt som inför 342 när den var ny. Mer kompakt, kortare överhäng och nära nog rät stäv och högre överbyggnad tar en stund att gilla. Å andra sidan ger det smala förskeppet, den höga stäven, de raka skrovsidorna, det inbyggda peket och rigghöjden goda vibbar. I slutändan är Frers att gratulera till stilen.

RUTA OCH BLÅ RAND
Vindrutan går igen från Rasmus 35 1969 och den blå randen från 38:an år 1977. Den går inte bitna igång på – vindmotstånd och sämre sikt är invändningarna. Men i dåligt väder, som i testet, är rutan ett enastående vindskydd.

Sittbrunnen i 340 är kilformad och bredare än benen akterut i takt med tiden. Bredden försvårar spjärn bara gastar med mannekänglånga ben gillar den. Å andra sidan har Sittbänkarna har tupplurslängd och sargarna är lika trevligt och tryggt höga som på 342:an.

Framkomligheten med dubbla rattar i 340 är förnämlig, du når ruffen eller badbryggan uran kliv eller att dra in magen. På 342 får du kliva över skotbalken, vilket vissa menar är obekvämt, medan jag uppskattar att ha skotet i rätt höjd.

För rorsman har 340 bara en låg durklist, den duger precis för säker styrstadga. I 342 står den som styr trångt och måste ta fotspjärn mot läsargen.

Räcken runt piedestalerna är föredömligt och ratthöjden ger bekväm styrställning stående. Vill du sitta, gör du det på den nerfällbara badbryggan. Att styra med raka armar går dock inte, sargen går hela vägen bak.

Klart opraktisk är storskotet på durken - svårt att lossa. En skotpåle i bänkhöjd skulle fungera bättre. Fockvinscharna, räcker inte, gasten fick mjölksyra i armarna när han tog rev och skotade i hårdvinden och önskade sig elvinschar. Även fallvinscharna är små och utan selftailing och växel får man ta i max.

På 342 är vinscharna också på gränsen och att ta hem det sista på selftackern var tungt. I gengäld var det supersmidigt och tryggt att slå, bara lägga om och komma på kurs på några sekunder. Den möjligheten finns även till 340.

OMGJORD INREDNING
Inredningen i 340 är omgjord mot 342 med toaletten midskepps för större salong och dito förpik. Med maststöttan intill huvudskottet känns volymen nästan som i en 37-fotare.

Att gå på toa under gång i 340 är dock inte som i 342. För att gå fram under gång får du greppa räckena i taket och det stadiga bordet. Klosetten kunde dessutom stå långskepps för tryggare sittställning.

Ifråga om pentry är 340 bättre än 342 genom ryggstöd mot trappan så att du kan brassa skaffning under gång. Bra ståhöjd, bra avställning och fler lådor är också praktiskt. Därtill har styrbordskojen full längd, på 342 får du sticka in fötterna under kartbordet.

Istället för kartbord har 340 ett halvhögt skåp med hylla om babord. Visst kan man sakna plats för datorn, men mycket görs ju med mobilen och behöver man breda ut sig, finns salongsbordet.

På finish har 340 samma jämna Khayamagogny, massiva hörnstolpar och böjlimmade kantlister som 342. Nytt är luckor med flush fronter mot överfalsade förr. Lacken är nu vattenbaserad och har fyra lager för tålig yta och noll emissioner.

Mindre bra är att dynorna var hårda att sova på, 342:an är bekvämare, men testbåten Hapåpie hade kostat på tempurmadrasser. Även 340 går att få med bättre dynor.

BIFFIGARE BALKAR
Vad har hänt byggtekniskt? En del, även 340 har kraftigt laminat, sprutat för tjocklek och handrullat för styrka. Vakuum ger för tunna och känsliga laminat, anser varvet och mervikten behövs för solid gång. Vinylester i ytterskiktet, hårdare Divinycell där så behövs och mer riktade fibrer optimerar laminatet.

Bottenbalkarna är längre och högre på 340 och skrovet är isolerat till kölstråket inte bara till vattenlinjen som på 342. Även kölinfästningen är starkare med längre vinklad anslutning mot skrovet och massivlaminat i akter och framkant. Fler balkar och kraftiga, tätt placerade kölbultar känns bra. Bara bredare kölbrickor önskas.

För motor då? Dubbla roder på 340 ger lika snäv svängradie som på 342. Men 340 behöver några extra sekunder innan rodren biter. Kanske greppet kommer fortare med trebladig propeller? Tyst, nersänkbar bogpropeller finns som tillval för perfektionister på tilläggningar. På back reagerar 340 oväntat bra, får fortare grepp än 342 och inget bänd uppstår på bladen.

Beträffande pris låg 340 cirka 100 000 kronor över 342 våren 2017. Men finesser och modernare båt, fick köparna att välja 340:an och båt åtta är nu i produktion. Leverans går likväl att få till sommaren, byggtiden är trimmad till cirka 1,5 månader.

HÖGT SUBSTANSVÄRDE
Med elektronik, teakdäck, membransegel, badbrygga, värmare, varmvatten, landström, bogpropeller, elektrisk Furlex, autopilot, ankarspel VHF, radar med mera, hamnar 340 snart över 3,0 MSEK. Om det kan vänner av låga priser tänka att det är mycket för en 34-fotare. Så är det, men som med 342, beror nivån på substans - byggsätt, materialval och utrustning. Till kalkylen kan man lägga bra andrahandsvärde - 342 står högre idag än som ny.

Över allt vilar Känslan i 340 och 342. Kvalitet är abstrakt, men blir konkret ombord av utförandet och stadgan. Lägg till faktorn ägarglädje. Ett bra exempel är 342:an i testet, ” Happie” som ägarinnan Charlotta Andersson seglar året om, bor i hela sommaren och har i bra skick.

Samma stolthet ger 340, så söker du solid gång och sköna prestanda, blir du garanterat glatt överraskad, kan även Magnus Rassy intyga efter Axels och mitt nyaste test.

Av Curt Gelin. Foto Aron Berg, Båtagent och Axel Nissen-Lie, Seilas

ÖVERSIKT

340

342

Roderkänsla

Godtagbar

Utmärkt

Broachkontroll

Utmärkt

God

Motorstyrförmåga

God

Utmärkt

Stabilitet

Förträfflig

Utmärkt

Fart

Förträfflig

God

Stadga

Förträfflig

Utmärkt

Gång i sjö

Kraftfull

Solid

FAKTA

HR 340

HR 342

Längd ö a

10,35 m

10,32 m

Längd v l

10,10 m

9,09 m

Bredd

3,47 m

3,45 m

Djup

1,90 m

1,82 m

Vikt tom

5 980 kg

5 300 kg

Seglande vikt

7 060 kg

6 300 kg

Kölvikt

2 300 kg

1 950 kg

RM 30

33,0 kNm

28,3 kNm

Stor + fock

33,9 + 31,3

32,6 + 26,9

SRS 2017

1,012

0,951

Masthöjd

16,42 m

15,92 m

Motor

VP D1- 30

VP MD 2030

Diesel

188 liter

165 liter

Vatten

277 liter

265 liter

Sjösatt

2017

2005

Antal okt 2017

8

328

Kryss 10 kn@45 gr

6,31 Knop

6,02 Knop

Halvvind 10 kn@90 gr

7,43 Knop

7,04 Knop

VMG@10 kn

5,23 Knop

5,17 Knop

Pris 2017

2 276 375

2 177 375

Pris 2012

2 017 310

Pris 2007

1 773 670

Pris 2005

1 625 000

Begpris

1,4 – 1,7 MSEK

 

 

 

Sittbrunnenfilmer