Curres blogg:

Bråk om Dehler

dehler

Vem är egentligen importör av de tyska prestandabåtarna Dehler? Den frågan infann sig förra veckan när Båtverket Bo Bäversjö skickade ut ett newsletter med följande formulering:

2012 blev Båtverket importör för västra och södra Sverige, vilket innebar direktkontakt med Dehler Yachts. Därmed satsade vi fullt ut på Dehler. Detta resulterade i ett fint resultat 2014, vilket också uppmärksammades av Dehler Yachts i Tyskland.

Inför 2015 har Båtverket fått förtroendet att vara importör, med försäljnings- och marknadsansvar, för hela Sverige. Det innebär mer arbete, men med en sakta växande båtmarknad och support av Dehler Yachts i Tyskland så är vi övertygade om att detta är rätt väg för Båtverket.”

Eftersom försäljningen i Stockholm i tio år skötts av Sjöman Yachting fick Lars Sjöman frågan om vad som hänt. Han var ovetande om nyheten och svarade så här efter att ha fått sig newslettret vidarebefordrat:

Vet ej riktigt vad Båtverket menar med hela Sverige, men inom EU kan ingen hindra konkurrens och alla importörer, såsom även Sjöman Yachting AB,har rätt att sälja till vem som helst. Vi har ett direkt avtal med Hanse Yachts om försäljning av Dehler på Ostkusten, och har ej fått något meddelande om något annat.

Sjöman Yachting AB fyller i år 10 år som Cruiser racer leverantör, och har aldrig under dessa år gjort någon förlust.I fjol blev vi uppgraderade till Silver nivå för kreditvärdighet av UC, enligt dessa var det väldigt få företag i vår bransch som har denna utnämning. Vi har alltid betalat våra räkningar prompt.

Jag har ett  gällande Dealeravtal direkt med Hanse angående Dehler försäljning och ansvar för ostkusten, som inte är uppsagt och har en uppsägningsklausul på 12 månad.

Skulle vara väldigt konstigt om Hanse fabriken, då går och ger en annan dealer möjlighet att skörda av mitt nedlagda jobb. Avtalet kräver även exklusivitet av mig, mao får jag inte representera några andra konkurrerande segelbåtsmärken mm.

Jag har byggt upp Dehler på Ostkusten sedan 2010, först tillsammans med Promarine 2010-2012 och därefter från 2012 med direktkontrakt med Dehler/Hanse till nuläget.

Jag har även under 2015 tecknat och beställt tre nya Dehler båtar och sedan 2014 investerat i en Ny Dehler 38 visningsbåt till min firma som jag själv finansierat. Dessutom har jag anmält tre båtar till Allt på Sjön i Gustavsberg i september.

Kommer att skriva till Dehler/Hanses VD Dr. Jens Gerhardt och kräva besked och att mitt kontrakt respekteras, det är väl därför man skriver kontrakt?

Lars Sjöman

Följdriktigt fick Dehler frågan om märkets framtid i Sverige. Varvets talesman Torben Will svarade så här: Sjöman is still the Dealer, but Bo (Båtverket) will take over that area soon! Please talk to Bo for an update, might be that they will work together!

Historiskt började Dehler sälja i Sverige på 1980-talet med hjälp av seglarlegenden Stellan Westerdahl i Marstrand. Sedan tog seglaresset och affärsmannen Leif Englund i Eskilstuna över och slog sina huvudmän med förvåning genom att sälja 18 nya Dehler på ett enda år.

Näste agent med rätt att sälja blev en annan Dehlerköpare och affärsman, Johan Wallin i Saltsjöbaden. Han sålde snart vidare, men efterträdaren hade inget flyt i försäljningen och sedan dess är försäljningen uppdelad till Väst respektive Ostkusten.

Curt Gelin


Sittbrunnens bokhandel är öppen

Slusshandboken

Slusshandboken

🔍 Vättersnipor och råbockar

🔍 Vättersnipor och råbockar

Åland, de 50 bästa hamnarna

Åland, de 50 bästa hamnarna

Ett år utan skor

Ett år utan skor

Förarbevis för vattenskoter

Förarbevis för vattenskoter

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line