Curres blogg:
Inget flyt för nybyggen i Lidingö Runt 2015
Årets första kraftmätning för kappseglare i Stockholm, Lidingö Runt 2015, blev utan flyt. Svaga, växlande fläckvisa vindar förstörde det som kunde ha blivit en första spännande kamp mellan årets nya hotta båtar samt mellan nya koncept kontra gamla.
Dagen före start på fredagen blåste det perfekta 8 – 10 m/sek NV, som hade gett alla breda lätta nybyggen chans att glänsa och slå rekord på den 13,5 sjömil långa banan. Men makterna ville annorlunda.
Snabbast på seglad tid blev nu en katamaran, en Nacra 20 Carbon seglad av Anders Svensson på tiden 02.27.58. Näst snabbast blev en annan snabb katta, en Formula 16, styrd av en man som hittade vinden denna dag nämligen Thomas Windrike på tiden 03.00.40
Bland kölbåtarna blev Anders Lindros i sin Melges 24 snabbast runt Lidingö på en seglad tid på fina 03.10.42 och näst bäst en Arcona 400 stiligt styrd av Carl Dammborg på tiden 03.12.21.
Att segla fort är flott, men att vinna på beräknad tid är svårare. Särskilt i så varierande vindar som rådde denna soliga, sköna vårdag. Den bravaden lyckades dock Team Tant Raff i sin X-102 med efter att ha drivit på i 03.19.11. Tvåa blev Melges 24:an med Anders Lindros, som blev tre minuter efter på omräknade tiden.
Hur gick det då för den senaste säljsuccén, Kinabyggda Far East 28R? Med samma SRS som bästa Farr 30:an styrd av Henrik Boding 1,332, hade 28:an dock ingen lyckad dag resultatmässigt. Koncentrerade Kent Wretman blev bäst av de sex startande FE 28:orna - 177:e plats på beräknad tid och en seglad tid på 04.29.36. Henrik i Farr 30:an klarade banan på 03.54.36, vilket var 35 minuter snabbare och gav plats 131 på beräknad tid.
En konkurrent som slovenska Sea Scape 27, Årets Båt 2015, seglade Lidingö Runt 2015 på 03.37.33 med Erik Heneby på de dubbla rodren. På beräknad tid och SRS 1,245 kom Erik på plats 60.
Men fortsättning följer, många seglingar återstår denna säsong, nästa gång skärgårdens nya vinthundar kan visa vem som snabbast på fjärden är, blir på Ornö Runt 23 maj.
En annan nyhet, som inte heller fick visa vad den kan, är australisk-kinesiska Mc 38. En seglad tid om 03.49.20 var visserligen 39 sekunder snabbare än Patrik Forsgrens maxade First 36.7. Men plats 170 kan knappast ha glatt Johan Delin, som för dagen styrde denna exotiska nykonstruktion med SRS 1,552 – samma som för exempelvis en Dragonfly 32 Super Sport. Denna årets mest utstuderade racingmaskin kommer att kunna inspekteras i Gustavsberg 16 – 17 maj och sedan under ÅF Offshore Race, dock inte med finansiär Delin vid rattarna, han ska följa sitt skepp i motorbåt.
Förhoppningsvis bjuder ÅFOR på lika mycket kraftig kryss som dundrande undanvind så att de nya koncepten får visa vad de kan. För handen på hjärtat, visst fascinerar fantastisk undanvindsfart, men ska en nykonstruktion ha ett berättigande, behöver den bjuda på resultat på beräknad tid och inte bli slagen av en X-102 från 1981.
Ärrade kappseglare anser dock att i entyp visar sig mästaren. Flest identiska båtar samlade i år gamla goda Nordisk Folkbåten med 13 startande. I halvtid ledde Staffan Bellander snyggt, men först i mål blev F 2 med Anders Olsen, som har ett sinne för snirkliga vindvrid som få andra och med viss rätt anser att inga andra båtar än Folkbåten behövs.
Om J/70-klassen, den nya allsvenskebåten, kan sägas nästan samma sak, med tanke på att sju ekipage kom till start. Bäst i klassen blev Team Tyra, sjua totalt och med en seglad tid på fina 03.22.36.
Att fem Express kom bland de tio främsta säger också att den som vill räkna sig som en god seglare bör segla entyp och i en etablerad klass. Och när man visat sin klass kanske det är dags att testa en ny.
Att talesättet gammal är äldst visade också Bertil Johansson med dagens blankaste båt, sin slanka, sköna Nordiska Kryssare, en klassbåt från 1930. Han tog tionde plats - totalt.
Att Lidingö SS fick ut resultaten strax efter att sista båt gått i mål efter fem timmar 28 minuter, säger en del om deras organiserande och rappa resultatberäkning. Gå in på www.lidingorunt.se och se hur det gick för de 212 båtarna som höll ut och visade att segling ger livet kvalitet.
Curt Gelin
Placering | Skeppare | Klubb | Båttyp | Segelnr | Båtnamn | SRS tal | Starttid | Seglad tid | Beräknad Tid |
1 | Thomas Hammarström | SUSS | X-102 | 6244 | Team Tant Raffa | 1,171 | 10:40:00 | 03:19:11 | 03:53:14 |
2 | Anders Lindved | VGSS | Melges 24 | SWE134 | Melges24 | 1,239 | 10:50:00 | 03:10:42 | 03:56:17 |
3 | Olle Heimersson | USK | Express | SWE 573 | Haddox | 1,109 | 10:30:00 | 03:34:49 | 03:58:14 |
4 | Peter Melander | SSK | Express | SWE 67 | Tillflykten | 1,109 | 10:30:00 | 03:34:52 | 03:58:17 |
5 | Robert Ångström | KSSS | Express | 728 | Mayne | 1,109 | 10:30:00 | 03:34:58 | 03:58:24 |
6 | Ove Lundmark | LSS | Express | 1027 | Xäwen | 1,109 | 10:30:00 | 03:35:36 | 03:59:06 |
7 | Team Tyra | KSSS | J-70 | SWE 713 | Tyra | 1,186 | 10:40:00 | 03:22:36 | 04:00:16 |
8 | Göran Sidgren | KSSS | Express | 169 | Thunder | 1,109 | 10:30:00 | 03:37:56 | 04:01:41 |
9 | Örjan Fall | KSSS | J-70 | SWE625 | More Fun | 1,186 | 10:40:00 | 03:23:48 | 04:01:43 |
10 | Bertil Johansson | BSLÖ | Nordisk Kryssare | 21 | Joulie | 1,082 | 10:20:00 | 03:44:52 | 04:03:18 |