Jag går ombord på Celeste mellan trasiga bryggor i Marian Marlon. På statligt styrda Kuba heter alla marinor Marlin, utom marina Hemmingway i Havanna.

Vi seglar utmed vackra sydkusten, utan den vanliga trängseln i vikarna i Karibien.

kuba001

Bilden på revolutionären Che flagnar, 65 år efter att han och Fidel Castro störtat den tidigare diktatorn Batista. Fidel är död, men brorsan Raul lär fortfarande rycka i trådarna till president Diaz.

Jag har åkt buss från huvudstaden, 100 mil genom landet som är nästan lika stort som Sverige. Busstationer och vägar förfaller, sen Sovjetunionens stöd försvunnit och Kina avslutat sin support för den sista enpartistaten, medan USA behållit embargot.

20240210 181111

Vi kastar loss i gryningen för att hinna de 100 sjömilen till nästa vik. Trots härligt bra vind i början och bitvis en fart på 8-9 knop dojar vinden och vrider emot. Gennakern blir liggande i sin påse och till slut får vi sätta järngenuan sista biten in. Det blir beckmörkt och nervöst när vi smyger in med 2,9 under ekolodet. Kölen sticker 3,05!

Men det går bra. Vi ser två ljus på himlen när vi kastar ankar. Nästa morgon upptäcker vi att det ligger fem båtar i viken. Två av dem hade lanternor, ingen hade AIS.

kuba011

Trumps skärpta sanktioner och pandemien blev senaste slagen mot den socialistiska planekonomin, trots uppluckringar i lagarna mot privat företagsamhet. Demonstrationer slogs ner 2021, 1300 demonstranter greps och en dödades. Diktaturen består och fattigdomen ökar. Nu har de tvingats be FN om hjälp till torrmjölk för barnen.

Men bussen var ok, med luftkonditionering och allt. Sista biten till marinan blev en skramlig taxi för 25 dollar. Euro går lika bra, men egentligen är allt billigare om man betalar med den nya peson. Förutsatt att man växlat den svart av någon på gatan. Officiell bankkurs ger mindre än hälften.

kuba017

Celeste of Solent är en Farr65, konstruerad 1999 till Millenium Race Around the World. En medsolstävling med något lugnare segling än dagens motsols oceanrace. Men Bruce Farr ritade denna föregångare till VO-båtarna och fyra av dem gjorde varvet vid tusenårsskiftet. Finansmannen bakom racet beställde en femte 2003, lite finare inredd med owners cabin, som vi nu använder som bagagerum.

DSC02628

Vi är tio man i besättningen, några ägare med vänner och entusiaster, som hjälps åt att släpa segelpåsar på däck och ge järnet vid fallen på masten och ta hem slacket på vinscharna innan den sista metern vevas upp. Och kvajla alla tampar, beslå allt på däck och styra skutan genom sjön. Vilket inte är så svårt, hon går fort och fint genom vattnet.

kuba008

För det här är en lite annorlunda långseglingsbåt. Tio kojer, förutom redarhytten, plus fyra i förpiken som upptas av diverse segel. För det finns inga rullsegel på Celeste. Och inga knappar till elvinschar. Det här är en tuff segelbåt där besättningen får jobba. Till och med grinda för att ta hem på försegelskoten.

Svensken Bengt Tarre köpte henne 2005 av Alex Thomson och en finansman bakom Millenium Race. Hon skulle då bli den första Hugo Boss-båten, var det tänkt. Istället kom hon till Göteborg. Hon gick i många år i äventyrscharter för Sjösportskolan. Till Skottland, Svalbard och skidbackar i Norge. Samt några gånger varvet runt Karibien.

Registrerad i Storbritannien, eftersom de idiotiska svenska reglerna gör det omöjligt för andra än utbildade fartygskaptener med lång sjöpraktik, att skeppa segelbåtar med betalande passagerare utanför Sveriges gränser, under svensk flagg. Under brittisk flagg får man skeppa charterbåtar med diplom som Master of Yachts.

När skepparen Thomas Darholm på morgonen varit inne i byn och klarerat in, det måste man göra i varje bebodd hamn, puttrar vi vidare till nästa något större by. Vi ankrar utanför en jättelik övergiven skorsten och en kaj där inga båtar längre lägger till.

kuba015

Men många mindre små roddbåtar och några små fiskebåtar med motor, någon med hjälpsegel och en bar där de spelar musik. Alltid musik på Kuba. Halva besättningen tar gummibåten iland för en öl i baren.

När de kommer tillbaka ser vi mörka moln närma sig ankarviken. Det börjar regna och blåsa rejält. Så rejält att man inte ser från för till akter på båten. Vinden ökar till stormstyrka och Celeste börjar dragga. Thomas startar motorn och Oskar går fram och bemannar ankarspelet. När jag tittar ut under sprayhooden ser jag ingenting, men nere på navigationsplatsen kan jag följa förloppet.

Vi driver bakåt mot reven runt omkring oss, men kapten lyckas köra mot vinden och så småningom kan jag konstatera att ankaret bör vara uppe eftersom vi går framåt. Vi rör oss runt i viken, på djupt vatten, i nästan en halvtimme, innan vinden mojnar och vi åter kan lägga ut ankaret. Det känns tryggt med en besättning som under sådana omständigheter har full koll på båten.

kuba016

Nästa morgon åker jag och Lars i land och tar en promenad i byn Pillon, fast vi inte får. Men poliserna ser mellan fingrarna och vänder sig bort, när Oskar tar en bil till flygplatsen för att försöka få tag på sitt försvunna bagage. Ett inte helt ovanligt fenomen på kubanska flyg. Det är många hästskjutsar på Kuba nu, när olja blivit en bristvara. Vi kan ingen spanska, men när vi möter en man och förklarar att vi kommer från Suecia, så säger han ”Volvo Penta” och skrattar.

För ett par år sen inleddes en ny epok i Celestes liv. Sonja Blom, som seglade med mig i Hafsorkestern i Franska Polynesien och Thailand, var en flitig seglare på Celeste och tog sin Master of Yachts ombord. Tillsammans med några av de andra skepparna kom de på att de skulle segla jorden runt med Celeste. Bengt tände på ide’n och sålde ut ett tiotal andelar inför projektet.

DSC02604

Oskar hinner inte tillbaka med väskan de hittar när han väl kommer till Holguin, innan solen går ner. Vi turas om att sitta ankarvakt och i gryningen seglar vi ut mot Drottningens Trädgård, en skärgård med 600 öar, i dag en nationalpark, en gång Fidel Castros favoritfiskeplats.

Vi ser bara enstaka fiskebåtar som fått tillstånd att gå så här långt ut. De flesta ror ju sina små båtar nära land. Fiskebåten kommer upp till oss, frågar om vi ska ligga kvar under natten och vi undrar om vi får köpa lite fisk. De skickar över tre jättefiskar, men vägrar att ta emot betalning. Senare får vi veta att det är förbjudet, all fisk måste säljas via statliga fiskmarknader.

Men fisken var jättegod och räckte till både middag och lunch nästa dag.

20240210 182614

Vi ligger i en stor lagun, två andra båtar gick på morgonen. Ett gäng tar gummibåten borta vid sandstranden där en stor häger tycks regera och de snorklar längs sandrevlarna. På kvällen kommer två nya segelbåtar och fiskebåten lägger nät tvärs över inloppet till lagunen.

När vi hissat ankaret på morgonen skriker fiskarna åt oss att gå omvägen väster om dem, de håller just på att dra sina nät. Vi får en dag med champangesegling. Besättningen är indelad i tre vaktlag som kör tre timmar var. Sen delar vi in våra egna törnar vid rodret i halvtimmar.

Vi trasslar oss in bland några rev och lägger oss utanför några öar med ett spännande kanalsystem. Med gummibåten tar vi oss in i vad som ser ut som en spökskog. En orkan har blåst sönder mangroven för många år sen. Nu återstår ett spöklandskap.

kuba033

På kvällen får vi besök av några andra fiskare, som ganska förfriskade sjösätter sin roddbåt och tycks vilja komma ombord och parta med oss. Det blir nu inte så, men vi beställer några humrar som de tidigt nästa dag kommer över med, betydligt nyktrare.

Under natten har vi draggat igen, men nu var det varken rev eller båtar i närheten, så det var bara på ankarvaktens spår som vi kunde se att vi flyttat oss. Celeste har ju körts som snabbseglande tävlingsbåt, och placerat sig i Fast Net Race, Tjörn Runt och ARC, med flera race. Då vill man inte ha för tung klump hängande där fram.

DSC02560

 

Men nu ska hon gå jorden runt, så den nya ägarkonstellationen har ett litet projekt att komma överens om. Hur hon ska kunna utrustas för en sån resa. Solpaneler och sol- och regnskydd för rorsman, behövs nog om man inte ska behöva köra dieselgeneratorn flera gånger om dygnet. En rejäl dinge som kan hänga i dävertar i aktern, kanske.

Ett inre förstag ligger förberett i förpiken, men skall det förses med rulle för snabb revning i hårt väder? Sittbrunnen är fantastisk, plats för 22 personer enligt specifikationen. Men biminin sätter man aldrig upp under gång, på äventyrsracern Celeste. Men i sista hamnen jag är med kommer den upp, och ser ut att fungera utmärkt även under överseglingar.

Några grabbräcken och en granny bar att hålla sig i på fördäck skulle ju en gammal stackare som jag uppskatta, men det är ju inte så racigt. Det ska bli spännande att se var projektet landar när hon kommer hem till Göteborg i sommar för Skottlandsseglingar och refitting.

20240212 205952I Trinidad de Cuba får vi inte gå iland, ropar charterskepparen på katamaranen inne vid kajen. Han hänvisar till marinan mitt emot, men där är det bara två meter djupt. Så vi ankrar på redden och kokar våra 15 humrar för kvällens fest.

Nästa dag går vi till Cienfuegos. Därifrån kan vi hyra en 12-sitsig Dodgetaxi från 50-talet till vackra Trinidad. Även Cienfuegos vackra stad hinner vi se innan det är dags att återvända till Havannas historiska kvarter, där jag skiljs från mina nya vänner för flyget hem till kylan. En ny besättning väntas om några dagar till marina Marlin.

20240215 152117

Och jag hoppas att de vänliga människorna på Kuba snart ska få ett vänligare styre. För då kommer landet att blomma upp. Men det blir nog lite trängre i laguner och marinor.

20240215 155024

Text och foto: Niklas Krantz

celeste inerior

TEKNISKA DATA

  • LÄNGD: 19,74 M
  • BREDD: 5,17 M
  • DJUPGÅENDE: 3,05 M
  • SEGELFRI HÖJD: 32,00 M
  • DEPLACEMENT: 24 TON
  • DRÄKTIGHET: 35,96 BRUTTOTON

SEGEL

  • STORSEGEL 145 KVM
  • JIB # 2 100 KVM
  • JIB # 4 70 KVM
  • JIB # 5 50 KVM
  • GENNAKER 320 KVM
  • SPINNAKER 350 KVM
  • CODE # 1 195 KVM
  • TRY SAIL
  • STORM JIB

Sittbrunnens bokhandel är öppen

Med floran i båten

Med floran i båten

Gotska Sandön - en besöksguide.

Gotska Sandön - en besöksguide.

Katastrofkurs: Estonias väg mot undergång

Katastrofkurs: Estonias väg mot undergång

Ankarliv

Ankarliv

Öregrunds övärld -  Från Arholma till Örskär

Öregrunds övärld - Från Arholma till Örskär

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line