miljö

Idiotåtgärd

Debatt:

Stoppa blästringen

Myndigheterna har nu gått ut till båtklubbarna och förbjudit all giftfärg på båtskrov i Mälaren och andra insjöar. Vet inte när samma sak ska gälla Östersjön.

Det är gott och väl. Man har konstaterat att om man upphör att måla giftfärg så försvinner 80% av giftet på en säsong. Det har man gjort mätningar på. DVS 95 % är borta på 2 år. Det är således en mycket bra åtgärd.

Läs mer: Idiotåtgärd

Oljestämmning

Greenpeace stämmer Norge!

Idag lämnade  Greenpeace och Natur og Ungdom in en historisk stäming mot norska staten för att de tillåter ny oljeborrning i Barents hav i Arktis. Det är första gången som Norges nya grundlagsparagraf från 2014, som säger att myndigheter ska värna om naturen och miljön för framtida generationer, prövas i rätten.

Läs mer: Oljestämmning

Bottentvätt i Söderhamn

soderhamnstvatt

21 juni öppnar den här just sjösatta bottentvätten i Söderhamn.

Tvättkartan

Bottentvättarna sprider sig

Nu börjar det bli riktigt tätt mellan båtbottentvättarna. För att kunna hänga med kan det vara idé att kolla på kartan på båtmiljö.se. Om man inte har målat båten med giftfärg i år kan man skrapa botten ren med en båtbottenskrapa eller köra båten genom en båtbottentvätt några gånger under sommaren. Det kostar ungefär lika mycket som några burkar giftfärg. Borsttvätt fungerar alldeles utmärkt oavsett om du har en segelbåt eller motorbåt.

Läs mer: Tvättkartan

Nordvästsnorklerskor

Snorklar sig genom Nordvästpassagen

https://youtu.be/r9QglYDZHj0

Är tjejerna galna - eller är det världen som är knäpp. Sedna Epic Expedition har fått sitt namn från eskimåernas havsgudinna. För att visa på den globala uppvärmningen och polarisens bortsmältande, har polarforskaren och journalisten Susan R Eaton samlat ett gäng tjejer som somrarna 2017 till 2018 ska snorkla sig igenom Nordvästpassagen.

Läs mer: Nordvästsnorklerskor

Superstormar

Havsnivåhöjningar och superstormar

https://youtu.be/JP-cRqCQRc8

Lider du av klimatångest? Titta inte på den här videon. Saker och ting ser ut att bli mycket värre än vad FN:s klimatpanel förutspår, enligt tidigare chefen för NASA:s klimatforskning James Hansen.

Så här skriver metereolog Martin Hedberg om vad som kan hända om Golfströmmen stoppar upp och Antarktis släpper ut smältande sötvatten runt sydpolen:

Läs mer: Superstormar

Båtbottentips

Sex tips för att hålla båtbotten ren utan gifter

Nu börjar båtsäsongen. Här är Naturskyddsföreningens giftfria alternativ. Varje år målas fritidsbåtar med giftig färg. Syftet är att hålla båtbotten fri från havstulpaner, alger och andra djur. Nu gör också båtägare, sportfiskare och naturvårdare gemensam sak för att hitta lösningar som är bättre för miljön. Skippa bottenmålningen – läs våra tips om vad man kan göra istället.

Gifterna i båtbottenfärger är inte bara avskräckande för havstulpaner, de är också giftiga för blåstång, snäckor och andra varelser som lever i havet.

– Var åttonde svensk äger en båt, vilket gör Sverige till ett av världens mest fritidsbåtstäta länder. Länge har båtbottenfärg ansetts vara den enda möjliga lösningen för att hålla påväxt borta på större båtar. Men nu finns det många bra alternativ och därmed också ett stort behov av att informera om dessa och hjälp att bryta gamla vanor, säger Mårten Wallberg, vice ordförande, Naturskyddsföreningen.

Tips för ren båtbotten utan gifter

1. Låt andra ta hand om problemet
Tvätta båten i en borst- eller högtryckstvätt. I Östersjön behöver man tvätta 2-3 gånger per år, på västkusten ungefär var fjärde vecka. Från 500 kr per tvätt.

2. Kom loss med borsten
Dra upp båten när tulpanerna börjar växa, borsta för hand med hjälp av familj och vänner, passar lätthanterlig båt. Kan vara gratis.

3. Skaka om tulpanerna
Montera in en ultraljudssändare i båten, ljudvågorna avskräcker tulpanlarverna. Passar större båtar i plast, aluminium eller stål. Kostar från 6 000 kr.

4. Ge alger och tulpaner frisk luft
Lyft upp båten på land, på en trailer eller i en båtlift när den inte används. Varken alger eller havstulpaner gillar frisk luft. Pris från några tusenlappar med trailer.

5. Bädda in båten
Kör upp båten på en skrovduk. Mellan duken och båtens skrov är det mörkt och syrefritt och duken nöter också mot skrovet när båten rör sig. Pris 5 000 till 10 000 kr.

6. Kör in i sötvatten
Kör in båten i en kanal, å eller sjö. De flesta djur och växter som lever i saltvatten dör efter några dagar. Gratis.

– Det finns flera olika sätt att hålla havstulpaner och alger borta från båten utan att ta till giftiga ämnen. En rad båtklubbar har redan bestämt sig för att förbjuda de giftiga färgerna och erbjuda alternativ som är bättre för miljön. Det är förstås extra roligt att vi nu är så många som jobbar tillsammans för ett hav utan gifter, säger Ellen Bruno, sakkunnig på marina ekosystem och fiske, Naturskyddsföreningen.

Svenska Båtunionen, Sportfiskarna och Skärgårdsstiftelsen ingår alla i samarbetsprojektet som också omfattar en rad andra myndigheter, forskare och båtintressenter. Många båtklubbar har redan bestämt sig för att inte bara förbjuda de giftiga färgerna, utan också erbjuda sina medlemmar alternativ.

TIPS: För att hjälpa båtägare i Östersjön har Skärgårdsstiftelsen utvecklat ett varningssystem för havstulpaner. Båtägare kan få ett sms som berättar när havstulpanerna sätter sig fast i det område man befinner sig. Det är bara att skicka ”havstulpan start” med sms till 711 20 eller anmäla sig på www.havstulpan.se. Fler tips och karta över båttvättar finns här: www.batmiljö.se

https://youtu.be/A9ce9A1Mv80

Trålspår i Arktis

Arktis bottnar i fara

 
Fiskefartyg som förser matbutiker med fisk använder skadliga bottentrålar i hittills orörda delar av Arktis. Det visar en ny undersökning som Greenpeace publicerar idag, 2016-03-02.

Klimatförändringarna gör att isen smälter och det öppnar helt nya områden i Arktis. Vissa företag ser det som en affärsmöjlighet.

Greenpeace har under tre år undersökt hur fiskefartyg rör sig i vattnen runt ögruppen Svalbard, och kan med hjälp av satellitdata och undersökningar till havs visa att allt fler trålare fiskar i den norra delen av Barents hav, som är ett ekologiskt viktigt område i behov av skydd.

 Den smältande isen gör att nya fiskevatten öppnas för den industriella fiskeflottan i den norra delen av Barents hav runt den norska ögruppen Svalbard. Området har historiskt sett varit skyddat av isen men 50% av den har smält bort under de senaste decennierna på grund av klimaförändringarna. De tunga bottentrålarna förstör livsmiljön på havsbotten och kan därmed slå ut ett helt ekosystem. Hundratals år gamla koraller skadas.

Den nu blottlagda norra delen av Barents hav bör inte ses som en ny affärsmöjlighet – detta är vår chans att skydda det sköra ekosystemet innan det är för sent.

Fiskeföretagen i Arktis levererar fisk till ett brett nätverk av grossister, livsmedelsproducenter och restauranger runtom i Sverige, Europa, USA, Kanada och Asien. Just nu är de samlade i Bergen. En branschöverenskommelse skulle kunna skydda den känsliga miljön på havets botten i Arktis, men det kommer bara att ske om tillräckligt många sätter fokus på vad som försiggår.

Alla företag som säljer torsk från Barents hav löper risken att deras produktionskedja svärtas av arktisk förstörelse.

Bottentrålning är en av de mest destruktiva formerna av fiske. Under de senaste 200 åren har bottentrålning förvandlat rik havsbotten som en gång sprudlade av liv till oändliga vidder av sand och lera. De områden i Arktis som täckts av is är de sista orörda och har hittills förskonats från trålningen. De är i akut behov av skydd, innan de går samma öde till mötes.

Borsttvätt i Stenungsund

Äntligen rent i väst!

folka

Nu kommer det bottentvättar på västkusten. I Stenungsund och på Smögen har nu kommunerna sökt LOVA-bidrag för för bottentvättar och företaget Boatwasher går nu ut och erbjuder båtklubbarna i närheten att köpa rabbatterade årskort istället för att måla med bottenfärg.

Så till årets Tjörn Runt kan det bli lång kö till de gula borstarna inne i hamnen i Stenungsund. Och på Koön vid Marstrand jobbar företaget Rent Under på att sätta upp en borsttvätt.

Läs mer: Borsttvätt i Stenungsund

Vågkraften flyter

Vågkraften inkopplad

vagkraft

Anslutningen av de första bojarna har slutförts och Sotenäs vågkraftverk utanför Lysekil på svenska västkusten levererar sedan förra veckan el till det svenska elnätet.

Läs mer: Vågkraften flyter

Att rädda en späckhuggare

https://youtu.be/syNucX2QzvE

Den här späckhuggaren fastnade på klipporna när tidvattnet drog sig tillbaka vid den kanadensiska västkustenkusten. När han hittades kallade man på kustbevakningen. Nyheten spred sig och flera frivilliga kom till platsen för att hjälpa den strandsatta späckhuggaren. En av volontärerna var valforskaren Hermann Meater, som visste vad man skulle göra. Huden på en späckhuggare är så skör, så de kunde inte dra ned henne i vattnet längst de hårda och vassa stenarna. De fick istället skydda henne så gott de kunde från värmen och solen, på så sätt förhindra att hon torkade ut.

Efter 8 timmar hade tidvattnet kommit tillbaka och späckhuggaren kunde återvända till havet.

 

50 miljoner till musslor

Ska rädda östersjön

Ett stort projekt som ska pröva om musselodling kan vara ett sätt att rädda den övergödda Östersjön tilldelas 50 miljoner kronor i stöd från EU:s Östersjöprogram. Projektet som ska pågå i tre år sköts av Region Östergötland. En av odlingarna finns i Sankt Annas skärgård.

Övergödning på grund av mänskliga utsläpp av närsalter, främst kväve och fosfor, är ett av de allvarligaste miljöproblemen i Östersjön. Blåmusslorna lever av att filtrera växtplankton från vattnet och binder därigenom kväve och fosfor. Genom storskalig musselodling skulle övergödningen kunna minskas. Projektet kommer också att testa möjligheterna att använda musslor som ingrediens i djurfoder.

Läs mer: 50 miljoner till musslor

Miljoner mot båtgift

Tre miljoner mot bottenfärg

flersprut

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, ger nu 3 470 000 kronor till ett projekt för att minska användningen av giftiga båtfärger.

Pengarna ska användas för att få fler båtägare att välja miljövänligare metoder.

- En stor fördel med projektet är att det knyter samman flera organisationer som arbetar med de här frågorna. Vi tror att de tillsammans kan nå ut väldigt bra, säger Frida Åberg på HaV.

Om skrovet har mycket påväxt av alger eller havstulpaner så påverkas båtens fart och bränsleförbrukningen ökar. Den vanligaste metoden för båtsägare att hålla skrovet rent är att måla botten med giftiga färger, så kallade biocidfärger. Ungefär 80 procent av gifterna beräknas läcka ut i vattnet under sommaren De giftiga ämnena kan också läcka ut på land i samband med att båtägare tvättar, slipar eller borstar sina båtar.

- Vi behöver minska användningen av giftiga båtbottenfärger. De innehåller metaller och svårnerbrytbara föreningar som läcker ut i vattnet och som kan skada både djur och växter, bland annat kan de störa fiskars reproduktion. Det är också ämnen som stannar väldigt länge i miljön och kan ställa till skada under lång tid, säger Frida Åberg på enheten för havsplanering och maritima frågor på HaV.

Projektet ”Ren båtbotten utan gift 2.0” leds av Naturskyddsföreningen, Skärgårdsstiftelsen, Svenska Båtunionen och Sportfiskarna och det ska pågå fram till oktober 2017. Dessutom samarbetar de med tolv andra organisationer, bland andra Stockholms universitet, Sweboat och Svenska Kryssarklubben.

Projektet kan ses som fortsättningen på ett projekt som startade hösten 2014 och som bland annat omfattade sms-tjänsten ”Havstulpanvarningen” och att ta fram informationsmaterial.

Denna gång är målet att nå ut med information på bred front till minst 100 000 båtägare, att få fler båtägare att välja bort giftiga färger, att fler känner till HaV:s riktlinjer för båtbottentvätt och att fler båtklubbar underlättar för medlemmar som vill välja miljövänliga alternativ.

- Det finns många olika alternativ för den som inte vill måla sin båt med giftig bottenfärg, och med det här projektet hoppas vi att båtägare ska få lättare att hitta en metod som fungerar bra för dem, säger Frida Åberg.

Östersjön bättre

Övergödningen minskar i Östersjön

Algblomningar och döda bottnar till trots – den totala övergödningen i Östersjön har faktiskt minskat. Enligt en ny studie av svenska, danska och finska forskare är förbättringen ett resultat av långsiktiga åtgärder för att minska näringstillförseln från land.

 

För 35 år sedan rådde badförbud på många platser längs Östersjöns kust. Vattnet var så hårt förorenat att det ansågs hälsovådligt.

I dag är situationen en annan. Även om Östersjön fortfarande är ett hårt belastat hav har tillståndet blivit bättre tack vare många års internationellt samarbete kring åtgärder för att minska tillförseln av näringsämnen från land, visar den nya studien.

Läs mer: Östersjön bättre

Britta Eklund

Certifikat på giftfria båtar

På Saltsjön-Mälarens Båtförbunds miljöseminarium i veckan berättade docent Britta Eklund att myndigheterna nu håller på att ta fram en bedömningsnyckel för att kunna utfärda certifikat för båtar utan giftiga bottenfärger. Tanken är att båtklubbar och marinor som tar upp certifierade båtar ska slippa investera i spolplattor och andra kostnader för att ta hand om de giftiga bottenfärgerna.

Läs mer: Britta Eklund

Sittbrunnenfilmer