Gamla skulder bakom Bavarias bankrutt

B.jpg

Än så länge löper produktinen på hos Bavaria, men med inställda betalningar uppstår frågan hur leverantörerna ska kunna få betalt?

Problem med kassaflödet uppges vara skälet till att Bavaria har inträtt i vad som kallas frivillig adminstration, i Sverige närmast inställning av betalningarna, det vill säga  steget före konkurs - i enkel klartext är bankrutt.

Bristen på medel betyder att fabriken har stoppat betalningarna till sina leverantörer. Arbetsstyrkan och ledningen är kvar tills vidare, men VD Lutz Henkel uppger IBI ha fått sparken.

Problemen för Bavaria är inte nya, de började 2008 då amerikanska Oaktree and Anchrage tog över fabriken, i praktiken lånade ut en enorm summa. Avbetalningar och räntor på den skulden anses ha stjälpt båttillverkningen. Enligt årsredovisningen 2015/2016 var förlusten över 200 miljoner Euro drygt 2 miljarder kronor.

 

Ironiskt är att orderstocken för de nya Cosuttiritade modellerna är god. Men amerikanarna ska ha sagt att nu räcker det och ströp krediterna. Skälet till det är okänt, men som många stora kapitalförvaltare måste de antagligen säkra sina placeringar, kanske är det amerikaners pensionspengar som stått i fara på Bavaria.

Tills vidare uppges beställda båtar byggas klara. Men oavsett vad som sker är Bavarias öde illa för hela båtbranschen och frågan blir om övriga storvarv påverkas? Benetau/Jeanneau finansieras till hälften av börsen i Paris, Dufour ägs privat och Hanse ägs av börsbolaget Aurelius. Av dessa har Hanse störst börda efter att ha gått med storförlust sedan vilde Michael Schmidt sålde dyrt 2011.

Rapporten från december 2017 säger emellertid att Hanse gjorde en vinst på 3,74 miljoner Euro, omsatte 51,2 MEURO och hade den största orderboken hittills i sin historia. Bättre trim och stil på båtarna, borde snart väcka tyska börshajar att spekulera i att två blir ett. 

Curt Gelin

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sittbrunnenfilmer