A 45 roffe.jpg

 

Bygget av hala Aspect 45 har fortskridit hela vintern och i slutet av februari var skrovet klart och kunde vändas på Sune Carlssons Varv i Saltsjöbaden. Upphovsmannen Rolf Tannergård och konstruktören Kåre Ljung noterade då att skrovet vägde endast 350 kg och de beräknar att det kommer att väga 298 kg renskuret.

De har även producerat ett testmätbrev i ORCi, som gör det möjligt att jämföra prestandan med andra vassa båtar t ex förra årets mest omtalade racer Shogun 50 och Club Swan 50 som var mest omtalad året innan.

Målet med Aspect 45 är emellertid att inte att vinna Gotland Runt, utan Fastnet Race 2021. Innevarande år ska användas till att bygga båten helt klar, segla under hösten och se till att få den så snabb som möjligt.

 

Skrovet till Aspect 45 är inte gjutet i form som Shogun 50 eller Club Swan 50, utan byggd på klassiskt sätt på ett mallstativ, rest av träbåtsgurun Mattias Malmros. Mallen bordlades som en träbåt, men kläddes med prepreg kolfibermattor indränkta i epoxi och härdades i ugn i 16 timmar i 100 grader. I längdriktningen lägger man stringers med cirka 5 cm i fyrkant. Mellan dessa blir det paneler med tyg och isolering i enlighet med designern Annica Sundh avsikter.

RR vänds.jpg

Skrovet väger bara 350 kg och kunde vändas av två man på varvet i Saltsjöbaden.

Däck och skott byggs också i prepreg kolfiber, sak samma med durkar, kojer, inredning m m. Allt blir lätt, starkt och vridstyvt.

På varvet i Saltsjöbaden upptar Aspect 45 hela verkstadshallen och ägaren Carlsson är idel lovord för konstruktören, som han anser har levererat en särdeles genomarbetad, professionell konstruktion.

Att jämföra med Shogun 50 eller en Club Swan 50 är dock inte relevant anser Roffe, eftersom Aspect 45 är en familjebåt med en rad innovativa lösningar. Det hindrar dock inte intresserade att jämföra och den som gör så, finner att på papperet är Aspect 45 4 sec/M snabbare än Shogun 50 och 6 sec/M mindre snabb än CS 50.

 

Aspect-45-new-5-800.jpg

471,8 sec/M ska Aspect 45 mäta i färdigt skick. Kölen fälls bakåt med hydraulik, max djup 3,5 m, min djup 1,4 m.

Förhoppningsvis möts Roffe raffiga racer och Mats Bergryds Linjettbyggda snygging Shogun 50 i höst och svar kommer i reella omständigheter. Till dess kan skarpsinniga seglare studera båtarnas data i mätbreven och dra egna slutsatser.

SHOGUN.jpg

Mats Bergryds Linjettbyggda Shogun 50 mäter 475,2 sec/M i ORCi.

 

CS 50.jpeg

Club Swan 50 mäter 465,8 sec/M i ORCi.

Oavsett vilken av dessa värstingar, som visar sig vassast, är det ett gott betyg åt svenskt båtkunnande att de byggs här hemma och lika uppmuntrande är att svenska seglare vill satsa på specialbyggen när det finns otaliga, snabba fina produktionsbåtar att välja på.

Följ projekten på www.aspect45.se och www.shogunyacht.se och se alla spännande data på www.orc.i.org

Curt Gelin

 

 

 

 

 

 

 


Sittbrunnens bokhandel är öppen

Slusshandboken

Slusshandboken

Åland, de 50 bästa hamnarna

Åland, de 50 bästa hamnarna

Skutrigg

Skutrigg

Nautisk uppslagsbok

Nautisk uppslagsbok

Jag ville inte dö, jag ville leva

Jag ville inte dö, jag ville leva

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line