Båtkonstruktören Stefan Qviberg gick nyligen bort och med honom har en snillrik bidragsgivare till utvecklingen av välseglande båtar försvunnit.
Snillrik, men också ovanligt bra på att beskriva sina båtar. Här berättar han på Sail Forum i vintras om sin nyaste fina - Arcona 435.
Båtkonstruktören Stefan Qviberg gick nyligen bort och med honom har en snillrik bidragsgivare till utvecklingen av välseglande båtar försvunnit. Min första kontakt med honom kom på 1980-talet med Arcona 32, som var första familjebåten på sin tid med prestanda som goda seglare kunde uppskatta. Jag berömde särskilt den förfinade versionen 321.
Sedan fortsatte Stefan med Arcona 36, en framsynt konstruktion, som sattes på hårt prov i min regatta One-of – a – Kind 1986. Jag minns fortfarande hur Stefan & Co bröt masten i kulingen i sista seglingen och hur han stod på akterdäck, höll upp det fallerande backstagsblocket – och skrattade åt eländet. Starkt!
Gott humör utmärkte Stefan. Trots mastbrottet kunde han skratta åt situationen.
Lyftet för Stefan kom med Arcona 400 år 2002 när han, Torgny Jansson på Arcona och båtbyggaren Lennart Alpstål med Luxus Yacht, slog sig ihop om att ta fram den förnämsta cruiser-racern de kunde komma på. Resultatet blev en snabb, styv, välgjord båt efter svenskt recept. Stefan tog i med hög rigg, litet deplacementet och bred akter. Ihop med djup, tung köl garanterade greppen förnämlig fart för en 40-fotare. Hur rätt han tänkte, fann jag i Gotland Runt 2004 när en 400 kryssade ifrån båten jag seglade på med nära en timme från Fårö till Hoburgen och vann.
Arcona 400 var första svenska bygget med prestanda i toppklass. Stefans kunnande gav hög rigg, goda linjer och stor styvhet.
Fler Arconamodeller följde: 370, 460, 340, 430, 410, 380, 465 och i år 435. Varje gång beskrev Stefan väl hur han tänkt, vilket bidrog till flera fina utmärkelser - 430 blev Årets Båt i Europa och 380 Årets Båt i Sverige.
Ständigt vassare båtar var Stefans styrka. Arcona 380 utsågs till Årets Segelbåt i Sverige, mycket för sin sköna seglingsegenskaper.
Stefan var i en båttestares ögon ovanligt bra på att beskriva hur skrovform, köl segelplan och byggsätt samverkade för bästa prestanda. Så sent som i mars i år berättade han för en engagerad publik på Sail Forum på Allt för Sjön om utvecklingen av sin senaste Arcona – 435:an .
Efter att ha följt Stefan genom åren och uppskattat hans grepp, känns det tomt och motigt att han har seglat vidare. Stefans förmåga gav Arcona särställning och nu åligger det andra att föra hans värv vidare.
Att Stefans båtar hette Summerwine var talande, precis som Nancy Sinatra sjöng, såg han sannolikt solen skina i sin lust att skapa och segla.
Curt Gelin