Lurö
Normalt stannar Götakanalresenärer vid Spiken, Vänerns Marstrand, eller Läckö Slott. Men vi gick ut till nordostviken på Lurö. Det var inte fel.
Normalt stannar Götakanalresenärer vid Spiken, Vänerns Marstrand, eller Läckö Slott. Men vi gick ut till nordostviken på Lurö. Det var inte fel.
Vi färdas genom den döda zonen. På ena sidan sjunkna vrak och hoprasande industribyggnader, på andra sidan träsk, döda träd och ibland kossor som bajsar i strandkanten. Flodkanten är hela vägen förstärkt med kross-sten, för att skydda mot förändringar i flodsträckningen, och flodfåran är muddrad för att klara internationell trafik.
Vi är på väg uppför Göta Älv, en gång en stolt fjord, när havet stod nästan metern högre och Lödöse vare den medeltida porten mot väster. När landet steg beordrades invånarna så småningom att flytta ut till Göteborg och förfallet inleddes. Idag är det enda moderna sprängningarna för E45:an, vägen mot skidbackarna i Värmland och Dalarna, som lyser mot älvfararna. Först fem slussar upp, när vi passerat Trollhättans stolta slusstrappa ser vi industrier som fortfarande lever. Men inte länge till. SAAB står det på fasaden.
I Ström, eller Lilla Edet, hittar vi den första svenska slussen, byggd av Carl IV. Men det dröjde till 1800 innan även det stora Edet, eller Trollhättan, fick slussarna som gjorde Vänern till en del av världshaven.
Det känns i alla fall avspänt att alla båtar man möter kör gladeligen med fendrarna ute, och särskilt tyskarna vinkar energiskt tillbaka. Trollhätte kanal är dyster, men ändå ett ett uppiggande äventyr.
Idag passerar vi genom de fyra 3:e generationens slussar, typ 10 meter höga, som vi hanterar med en lina i fören och en i aktern, till stegen i kanalkanten som vi följer upp till toppen av varje steg i slusstrappan.
Efter slusstrappan klaffbro och lyftbro att vänta på till de får tid att lyfta dem för oss. VHF:en är trasig så jag ringer upp på mobilen, men det tar ändå sin lilla tid. Men sista slussen, Binkeberg, där vi har tur med att några båtar just kommer ner och portarna öppnas för oss.
Imorgon Vänern, Sveriges sjö....
Egentligen är den vit, den röda näckrosen. Den vet bara inte om det. Någon gång i tidernas begynnelse, eller kanske lite senare muterade en näckros i Fagertjärn i Tiveden. Den blev röd.
Där växte den i lugn och ro fram till 1856, då den unge och driftige botanikstudenten Bernard Kjellermark hittade den och tog med ett exemplar till sin professor på universitetet i Uppsala. Nu startade plundringen av de röda näckrosorna som nästan utrotades i Tiveden, men däremot blomstrade i trädgårdar och dammar. De såldes i hela Europa och Monet köpte bl a röda näckrosor härstammande från Tiveden, som man numera kan beundra i hans verk. Populärt blev också att plantera in den på diverse öar i små dammar runt om de svenska kusterna.
Enligt svenska livräddningssällskapet så har ovanligt många drunknat i år. Antalet drunknande mellan januari och juni 2011 är 40 personer jämfört med 28 personer under samma period förra året. Livräddningssällskapet tycker nu att en lag om flytväst ombord måste komma snabbt.
Utredningen om en båtlivsstrategi för färre olyckor sköts av Transportstyrelsen på Näringsdepartementets uppdrag.
– När det gäller flytvästen så har vi resonerat kring den men det är inte helt trivialt att bara införa ett krav, säger Erik Eklund till Dagens Eko, SR. Han är samordningsansvarig för båtlivsfrågor inom Transportstyrelsen.
Med moderna elektroniska plottrar och PC-program kan man segla väldigt nära grund och bränningar. Men det kan vara farligt, för det finns inga sjökort som är helt rätt. Anders Egerö hittade några fel, och skrev till Sjöfartsverket och frågade hur det kom sig:
1. Jag har en UFS-rättelse av sjökort i Stockholms skärgård som i mina ögon är felaktig, skrev han.
Det gäller notis nummer 6001, publicerad 2010-01-27, som anger att djupkurvor ska justeras vid St Stensholmen NV om Högmarsö på sjökort 611 och 612.
Jag har jämfört rättelsen dels med mina båda sjökort på papper från 1996 och dels med mina elektroniska BSB-sjökort från 2007. Djupkurvorna på alla dessa fyra sjökort är identiska med djupkurvorna på rättelsen. Så vad gäller rättelsen egentligen? Felaktiga djupkurvor på sjökort av senare datum än 2007?
Informationscentralen för Östersjön har nu fått information om att havstulpanerna har slagit sig ner i sådana mängder på flera håll i Kalmar och Östergötland samt södra Södertörn i Stockholms skärgård att de bedömt att det nu är dags att gå ut med en havstulpanvarning. Båtägare i dessa områden bör nu fundera på att tvätta bort havstulpanerna från båtbotten innan de blir för stora och problematiska att få bort. Vissa andra områden, som delar av Norrland, kan vara på gång.
Den första juli var det 140 segelbåtar i start vid Uddevalla, som gick ut nedanför Tjörn och upp till Strömstad, sen ner till målet i Smögen. Shorthand, dvs inte så många ombord, är den växande formen av segeltävlingar och Bohusracet är den optimala blandningen av personlig utmaning, naturupplevelse och segeltävling, anser entusiasterna.
Se Victor Pilups fina film från X 382:an Chamsiin årets tävling. Missa inte incidenten ca 2 minuter in.
{jumi [jumi/lbohus.html]}
Speciell är den behagligt avspända atmosfären runt hela arrangemanget. Kanske beroende på att det är hela paletten av seglare som ställer upp, far och son, äkta par, bästa kompisar och i alla åldrar.
I år blev det väldigt mycket kryss och både båtar och besättningar sattes på hårda prov redan på kvällen med frisk vind och tuff motsjö, men dom flesta kom i mål efter ett tufft dygn på sjön.
Första båt i mål var den norska X 50: an med Per Ottar Skaaret och Kjetil Bakke ombord och kort därefter kom en F 18 med Thomas Dahl och Magnus Bergendahl i trapetserna, en riktigt tuff prestation som tål att nämnas!
Totalsegrare och vinnare i klass 2 blev så småningom Anne och Arild Heldal i sin Hansson 31, stort grattis hälsar sponsorerna på Pantaenius!
Klassegrare blev:
Klass 1: Tommy Strandberg och Bosse Bergqvist, Express
Klass 3: Pär Fagerberg och Jan-Erik Engholm, X 332
Klass 4: och Pantaeniusklassen: Ewa och Anders Samuelsson i sin HP 1030 som även fick pantaenius vandringspris samt en liten extra "ranson" att ha med ombord. Ett litet extra grattis till er från oss på Pantaenius och lycka till på er segling till Skottland!
Klass 5: Gunnar "Krögarn" Ödman och Gustaf Gabius, Luffe 4004
Klass 6: Jonas Davidson-Vitell och Peter Bertilsson, Corsair F-27
Pantaenius Bohusracet 2011, Resultatlista
Se också berättelserna från Blur, White Star och CheetahMazarin har sittbrunnen tidigare berättat om, Marcus och Martas Bianca 27, som de seglade till Västindien med ettårige Fox. Men nu har de upptäckt att den båten blev för trång att leva med ett litet barn i, så de har istället köpt sig en Endeavour 38 byggd 1988 i Florida. Hon heter Biscuit. Nu har de flyttat över i nya båten på varvet i Trinidad, och bloggen byter förstås namn till sy-biscuit.se. Logga in där också om du är intresserad av att köpa en billig Bianca 27 att segla i Västindien med.
När man går söderut över Bråviken, mot Arkösund, passerar man nu genom Sveriges nyaste marina naturreservat. Länsstyrelsen i Östergötland har just beslutat att utöka Bråvikens naturreservat och förstärker skyddet för den marina miljön och skogen på de många öarna. I reservatet ingår ett hundratal öar och skär.
iPad för navigering har jag nu testat parallellt med min Garmin 292. Jag har kört både iNavX med Solteknik-kort, dvs inscannade papperskort, och appen Navionics HD. En vecka till Skagen i höstas, 24-timmars på västkusten och tre veckors semester. Resultatet är tyvärr nedslående. I varje fall om man vill byta plottern mot iPad.
För att kunna använda iPaden monterade jag ett extrafäste från Solteknik, med en vattentät låda. Inte helt billigt, över tretusen kronor kostar bara den. Sen monterade jag också ett cigarrettändaruttag i piedestalen för att få ström till paddan. GPS-en suger rejält, och utan ström stänger energispararfunktionen normalt efter ett tag.
En motorbåt började i fredags brinna vid bensinbryggan på Dalarö. Sjöräddningens Rescue Paul Lederhausen som var ute på patrull dirigerades direkt till platsen samtidigt som Rescue Björn Christer bemannades. Rescue Paul Lederhausen bogserade ut den brinnande båten från bensinbryggan där Rescue Björn Christer och Ornöfärjan sprutade vatten på den. Den brinnande båten bogserades sen ut till en närbelägen ö där brandförsvaret från Dalarö släckte det sista. På Lördagen lyfte kustbevakningen ur bränsletankarna för att undvika utsläpp.
Nu finns den norska "Havneguiden", med 3000 hamnar i hela Skandinavien som app till iPad:en (på svenska i Sverige). Böckerna lär vara väldigt bra och appen verkar mycket användbar. Man kan hitta hamnarna via sjökortet, listor ordnade geografiskt, alfabetiskt eller distans från var man befinner sig.
{jumi [jumi/garminpilot.html]}
Norska Seilas har testat Garmins nya autopilot som kan ta ut rutterna själv och få autopiloten att styra efter den automatkursen, precis som för en bil. Dock har den ännu inte stöd för kryss.
Den miljövänliga båtbottenfärgen finns. I hela Europa utom i Sverige och tre andra länder. Här är den inte tillåten.
- Det är ju en bra tanke med Kemikalieinspektionen, men resultatet blir så bakvänt, säger Malte Berggren till Sittbrunnen. I snart ett år har han och Jerry Sträng kämpat för att få till ett godkännande av en epoxifärg med inblandad koppar.
- Men nu är vi vid vägs ände, säger han uppgivet när jag träffar honom hemma i Heestrand.Jag får lägga mig med båten vid hans brygga och han bjuder på nybryggt kaffe.
Inget skvimpa på Skvimpaskär
Skärgårdsstiftelsens vänbok 2011 heter "Ortnamn i Stockholms skärgård" och är en något förkortad men också fint illustrerad nyutgåva av Nils-Gustav Stahres tidigt utsålda bok med samma namn från 1986.
När vänboken dimper ner i brevlådan är jag just i färd med att läsa Sten Rinaldos bok "Dagar och sekler i skärgården" - också den lustigt nog från 1986. Och märkligt nog får jag direkt möjlighet att ställa den enes kunskap mot den andres. Till Rinaldos fördel.
Bränningen som försvann
Efter att Lars Granath och Hydrographica för nästan tio år sedan började tillverka nya sjökort har Sjöfartsverkets kartografer haft fullt upp. Otaliga är de nya eller felplacerade grund som Granath letat upp åt verket och som dessa sedan, med mössan i hand, har ritat in på sina egna, ofullständiga sjökort.
Men nu har Stockholms skärgård för en gångs skull blivit ett grund fattigare! En bränning som i alla år har legat i vattnen strax NO om Sandhamn har i verkligheten visat sig vara ett grund på hela 5,3 meters djup! Det tackar vi för.
Det man kan undra är om fler av de många friliggande bränningarna på Rödkobbs- och Björkskärsfjärdarna också är betydligt djupare? Personligen har jag ända sedan 1960-talet haft svårt att lokalisera vissa av dem i verkligheten - även med GPS-hjälp under senare år.
Anders Egerö
Sambal
Nu finns två böcker som fullständigt skiljer sig från alla tidigare jorden runt-berättelser – i alla fall på svenska. Arne och Heléne Mårtensson är seglarna och författarna (ja, de har skrivit vartannat kapitel) som haft i princip obegränsat med kapital och som förberett sig i hela sex år. De lät bygga och specialutrusta en Hallberg-Rassy 62, de fullföljde sin segling i stort sett utan missöden, är fortfarande gifta och började planera nästa långsegling när de ännu var på hemväg, till Bullandö i Stockholms skärgård.
För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Och sedan Lägg till på startskärmen.