Järvar som seglar
Vilken blodigt stor dag att segla....
{jumi [jumi/sailing.html]}
Australiensiska Wolverines seglingshit, något att nynna på till nästa sommar.
{jumi [jumi/sailing.html]}
Australiensiska Wolverines seglingshit, något att nynna på till nästa sommar.
I boken får läsaren följa författaren och hans hustru Lisa när de i sin kära Ketch Siri under sommaren 2009 seglar Torekov - Lofoten tur och retur.
Att navigera med iPad är inte att rekommendera, har jag konstaterat tidigare. Särskilt inte i solsken. Däremot är det ett utmärkt hjälpmedel vid sidan av en ordinarie plotter. Ett svenskt program som kommit i olika versioner under året är Seapilot, som marknadsförs av Viamares bolag Sjöassistans och är utvecklat av AIS-veteranerna på Trueheading.
Seapilots styrka är att det direkt använder Sjöfartsverkets digitala sjökort. I somras hittade jag i alla fall en sten intill Knippla i Göteborgs norra skärgård, som de andra korten bara markerade med mörkblå tremeterskurva.
Många seglare drömmer om att segla långt. Var går gränsen mellan dröm och verklighet? Vi har passerat den om inget oförutsett inträffar. Vi har bestämt oss. När börjar en långsegling? Den dagen man kastar loss eller den dagen man bestämt sig? Det skriver Marie och Michael på Synapsen, som nu är på väg mot Medelhavet. De har just passerat Biscaya, som synes. Följ dem på deras blogg.
{jumi [jumi/olja.html]}
Det är alltså det värsta oljeutsläppet på mycket länge, enligt SVT:s Rapport.
Fem fartyg, fyra strandbekämpare, ett flygplan och ett 50-tal ur Kustbevakningens personal deltar i saneringsarbetet efter det stora oljeutsläppet vid Tjörn i Bohuslän. I lördags utökades insatsstyrkan då man var rädd för att tilltagande vindar kunde föra med sig oljan ut till havs, men Jonas Berg, Kustbevakningsinspektör på plats, säger till TT att situationen är under kontroll.
– Vi har ringat in alla väsentliga mängder med olja och i nuläget är det endast små mängder som sprider sig.
Jo, vi besökte Anholt ... Gissar att det var något färre båtar än när du var där ... Hamnkaptenen sade att det under högsäsong kunde var 400 båtar i hamnen ... Nu var det kanske 15 och alla låg långsides ... Vi besökte också Köpenhamn på vägen ... och förtöjde i det charmiga Christianshavn...
{jumi [jumi/storm.html]}
I samband med Allt på Sjön i Gustavsberg passade Sittbrunnen på att provsegla lilla polska Storm 22. Ett trevligt initiativ med provsegling i samband med mässan, något som man skulle önska sig även direkt på själva mässan. Att uppleva, men även att se båtarna segla från bryggan är ju inte helt fel under en båtmässa, även om det förstås kan vara lite tufft för utställarna att orka med. Kul var det i alla fall, även om vi inte tyckte det var en båt som passade oss. Inte vet vi vem den skulle passa heller.
1985 sänktes hon av Frankrikes underrättelsetjänst i Nya Zeeland. Men Greenpeace regnbågskrigare lät sig inte knäckas. Rainbow Warrior II skaffades snabbt in för den fortsatta miljökampen. Och i oktober kommer Greenpeace nya Rainbow Warrior III, att vara färdig – strax efter att Greenpeace firar 40 år som organisation.
Det är en stor uppgift att sätta ihop ett verk som samlar all nödvändig kunskap om båtunderhåll. Spannet från stort till smått, från nybörjare till experter, från trä till plast och från motor- till segelbåt är så stort.
Att ”Stora boken om båtunderhåll” gapar över alldeles för mycket blir klart redan på de första sidorna. Där får man en beskrivning på de verktyg och instrument som man behöver för att ta hand om sin båt. Dock finns inte multimetern med, som är det verktyg som illustreras mest i fortsättningen på boken.
Årets nykomling av de flytande båtmässorna, "Allt på Sjön" i Gustavsberg, har helt klart dragit det längsta strået. De utökade gratisparkeringarna var fullsatta, bryggorna fyllda med över tvåhundra båtar, de flesta segelbåtar, och på land paraderade tältstånden i rader. Gustavsbergsmässan arrangeras av båtbranschens organisation Sweboat, och har den fördelen att man inte behöver gå med vinst. En annan faktor är att man har en hel del gratis, eftersom det är en förlängning av förra veckans arrangemang på västkusten, Öppna Varv. Samma utställare, samma båttyper, även om denna veckas båtar i huvudsak hämtats från försäljarnas ostkust-kontor eller bryggor. Sittbrunnen träffade Sweboats Mats Eriksson längst ut på Arconabryggan.
{jumi [jumi/gustavsberg.html]}
Öppet varv är slut, men i Stockholm drar i helgen det flytande båtmässekriget igång. I Gustavsberg öppnar Sweboat på fredag Allt på Sjön, som ska vara en fortsättning på Orustmässan, i skarp konkurrens med den flytande båtmässan på Wasavarvet mitt i Stockholm. Båda tycks få ihop tillräckligt många båtar för att de ska vara intressanta att besöka. Men det verkar som om motorbåtarna valt innerstaden, medan de flesta segelbåtar tycks vilja visa upp sig i förorten Gustavsberg. Vi fick några minuter i sittbrunnen med två av delägarna vid Wasavarvet.
{jumi [jumi/krig.html]}
De kraftiga vågorna får båten att stampa så plottern slocknar, ett litet glapp och den måste startas om medan skummet yr över fördäck, ruff och sittbrunn. Med kursen ut mot Veckers fyr går jag mot vinden för att besegra Tjurpannan i kulingen. När jag kommit tillräckligt högt rullar jag ut halva genuan och seglar i åtta knop så skummet yr mellan klipporna i den smala farleden söderut.
Bohuslän är tuff och dramatisk. En grund skärgård, med smala passager, höga klippor och djupa passager. Full med norrmän som älskar Sverige och västkustare som föraktar ostkusten. Trots att de aldrig varit där. De vill liksom inte nedlåta sig till det.
En tysk segelbåt som gick på Majörev utanför Blekinge den 13 augusti, bärgades efter drygt en vecka på revet.
Det var friska vindar, upp till 16 ms, under årets Tjörn Runt, vilket resulterade i bland annat en kapsejsad båt med tre personer i vattnet utanför Flatholmen. Ambulanshelikoptern såg händelsen och stannade till sjöräddningsbåtar kom fram, Lotsbåt 747, Resque Märta Collin, Polisbåt 59-3720. Lotsbåten Tjb 747 var först framme och tog upp seglarna ur havet. Ingen av dem var skadad och de transporterades in till Klädesholmen.
Med Ragnar och Hugo som sista besättning har Hafsorkestern nu slutit cirkeln runt södra Sverige. En hiskelig massa slussar har vi hoppat i. En gång kom linan i beknip och båten blev hängande, men slussvakten fick stopp på slussen och jag slapp kapa linan. Skulle ha blivit ett rejält plask. Dock inte lika rejält som när ångbåten Juno 1931 gick rakt igenom slussportarna och flög ner i nästa del av kanalen.
Det trevliga motormuseet nära Linköping var kul, med PG Gyllenhammars gamla plastbåt och massor med gamla utombordare.
Nu har en ny båtbottentvätt installerats i södra inloppet till Stockholm, vid sjömacken i Skurusundet. Detta just som havstulpanlarmet går om havstulpansettling i norra skärgården. Nu börjar det bli smartartare att tvätta än att giftmåla bottnen. V
Den är igång sedan mitten på juli. Tvätten bildar tillsammans med en båt-toa-tömningsstation "Skurusundets båtmiljöstation". Den tvättar både segel- och motorbåtar med upp till ca. 3,5 meters bredd och 2 meters djupgående.
Svenska AC-båten Artemis åkte på en riktig smäll i Cowes på Isle of White där Americas Cup-båtarna just nu tävlar.
{jumi [jumi/sailcrash2.html]}
För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Och sedan Lägg till på startskärmen.