säkerhet

Nya rasterkort

Ser ut som sjökort!

Solteknik i Söderköping har länge fixat program och inscannade sjökort från Sjöfartsverket och Hydrographica. Nu har de börjat tillverka rastersjökort direkt från vektorkorten. De blir noggrannare, men det roliga är att man också kan ladda in dem i en vanlig plotter. Korten kalibreras med upp till 7 decimaler på minutsiffran så noggrannheten i positioneringen är nu säkrare och bättre. De har också ökat kontrasten i själva sjökortsbilden vilket är himla trevligt när man är ute i solen på sjön.

Sälv testade jag korten på en vattentät Experia över sommaren för ett par år sen, och det fungerade väldigt bra, frånsett att den dåvarande strömkabeln inte orkade riktigt.  Men det är fixat nu.

Läs mer: Nya rasterkort

Finska pinnar

Hemmagjorda prickar kommer tillbaka

Ett otäckt grund markerat av Atlantica. Den här typen av utprickning gillas inte idag enligt rådande regelverk, men en ändring kan vara på gång. Fast då ska det vara enhetlig utprickning med kardinalmärken.

I somras meddelade försäkringsbolaget Atlantica att de måste plocka bort sina lokala utprickningar av grund. Det handlar om ”hemmagjorda” farledsprickar. Sådana är inte godkända enligt internationell utprickning. Men det finns hopp. Mats Hörström på Transportstyrelsen utreder om det ändå kan bli möjligt med egen lokal utmärkning. Finland har lokal utmärkning och dessa ”finska pinnar” kanske vi får se i Sverige.

Läs mer i Dagens Båtliv

Ny hamnguide från Hydrographica

Arholma-Landsort 2.0

En helt ny hamnguide över kuststräckan Arholma – Landsort presenterar Hydrographica och norska Skagerrak Forlag till kommande båtmässa i Stockholm. Nya flygfoton och nya hamnkartor över populära områden och naturhamnar utlovas tillsammans med nyskrivna texter.

Lygna och Skarv är två nya efterlängtade specialsjökort i Stockholms skärgård. Brommö är ett område i Vänern som också får ett specialkort i skala 1:10 000.

Lär mer på Dagens Båtliv

Säkerhetskurs

Offshoresupporten

Hej

Vill inte bara lägga upp reklam på er sida men detta är en mycket bra kurs för alla seglare från famlijeseglare till regatta seglare.

http://www.offshoresupporten.se/isaf.php

Tycker att ni skall välja om ni vill ha det på er sida.

Jag arbetar inte på Offshoresupporten

Med vänlig hälsning

Johan Sundén

Höstbad

Torr i höst

https://youtu.be/XBSoq1AT-PM

Nu börjar det kyla på lite så ska man ut nu kan det vara läge att pälsa på sig. Här demar Christina Frii från Seapax hur man klär upp sig i torrdräkt och kollar att flytvästen fungerar. För har man en uppblåsbar väst är det ju inte självklart att den blåser upp sig när man hamnar i det blöta.

 

KommentarerHöstbad

Samma djup överallt

Nya stränder och nya djup

Sjökorten ska få en ny referensnivå som är gemensam för Östersjöländerna och det förenklar för alla användare.

– Det blir en kvalitetshöjning på alla våra sjökort, säger Elisabeth Svensson, Sjöfartsverkets projektledare för Sjökortslyftet.

Sjöfartsverkets projekt Sjökortslyftet utgår från att alla Östersjöländerna eftersträvar samma referenssystem för vattennivån, för Sveriges del handlar det om RH2000. Hela sjökortsdatabasen ska uppdateras med den nya referensnivån, och det gör det lättare för alla som använder sjökorten att tolka djupangivelserna.

I dag krävs det en hel del av användaren för att få reda på exakt djup.

– För att få reda på det riktiga djupet måste du räkna med landhöjningen som har skett sedan djupet mättes, och ta reda på om det är hög- eller lågvatten. Det kan skilja en halvmeter mellan den nya och gamla referensnivån, säger Per-Olof Seiron, GIS-ingenjör på Sjöfartsverket.

Efter att Sjökortslyftet är genomfört räcker det med att utgå från djupet som står angivet på sjökortet och kontrollera vattenståndet med till exempel Sjöfartsverkets vind- och vattenapp, ViVa. De elektroniska sjökorten uppdateras efterhand när den nya referensnivån läggs in i sjökortsdatabasen och papperskorten när det trycks nya.

Arbetet med att uppdatera databasen med den nya referensnivån är omfattande. Per-Olof Seiron har lett en förstudie för att hitta en arbetsmetod för uppdateringarna. Både djupkurvor, djupsiffror och strandlinjer påverkas i sjökorten, och det krävs handpåläggning för att allt ska bli rätt.

Under sista kvartalet i år ska metoden testas, och sen pågår projektet till och med 2020 när arbetet ska vara klart.

– Det är mycket data som ska förändras. Djupkurvorna får standardiserade intervall. Vi börjar i norr och jobbar oss ner längs kusten. I norr kommer strandlinjen att påverkas. Det har hänt mycket med landhöjningen där, säger projektledaren Elisabeth Svensson.


Källa Sjöfartsverket

 

Sittbrunnenfilmer