Götheborg i Bretagne
På festival i Brest
http://www.youtube.com/watch?v=Cqj5Dj_jUkg
Ostindiefararen Götheborg har nu varit några dagar på festival i Brest. Sen fortsätter PR-turnén till Bremerhaven i Tyskland.
http://www.youtube.com/watch?v=Cqj5Dj_jUkg
Ostindiefararen Götheborg har nu varit några dagar på festival i Brest. Sen fortsätter PR-turnén till Bremerhaven i Tyskland.
Nu kommer det en vindmätare som inte bara är trådlöst nätverk, även strömmen är trådlös till den här mojängen. Den drivs nämligen av en solpanel, som uppges kunna mäta i 8 timmar på en timma sol. Vindstyrka kan läsas av i appen SailTime (105 kronor) som också lägger ut kursen och räknar ut farten. Men för att den ska bli användbar behöver man nog kunna lägga in lite mer data än längden på båten, kryssvinklar eller polardiagram e dy.
Nu är det väl lite kvar tills den här blir användbar i Sverige. Sjökorten finns inte, bara en kass gatukarta eller Google flygfoto. Man kan också för en billig penning koppla in sig på ActiveCaptain, en crowdsourcing-tjänst där alla kan hjälpas åt med att lägga upp sina favvoställen. Dock ännu inte så många svenska vikar. Sen vill vi ju inte ha vindhastigheten i knop här hemma.
http://www.youtube.com/watch?v=eVE3uSo65P4
Medetomidin är en förebyggande mediscin som används till katter och hundar. Men det håller också havstulpanerna borta, visar ett forskningsprogram i Göteborg.
I forskningsprogrammet Marine Paint har man under nio års tid strävat efter att utveckla nya miljöanpassade och effektiva båtbottenfärger. Nu har man en fungerande blandning. Nu gäller det bara att göra affär av det och få alla tillstånd som krävs för att börja sälja färgen Selektope.
{jumi [jumi/sondag150712.html]}
Det funkade nästan! Framförallt inget ljud på inslagen. Och en del fel här och där, med namnskyltar och inslag som inte startade som de skulle. Typ allt som kunde gå åt skogen gjorde det med andra ord.
Men innehållet är inte helt ointressant och nu har jag fixat ljudet. Möt tjejerna som håller på att bygga upp ett prylimperium i Stockholm, först båtskrot, sen båtloppis och nu ett båtprylkafe på Djurgården i Stockholm. Följ Martins resa runt jorden och se hur man gör ett sjökort som stämmer, med Hydrographica.
Gå gärna in under LÄS MER och kommentera både teknik och innehåll (nu funkar tom kommentarerna :-).
Är inte palestinier också människor? Det undrar besättningen på Estelle, som fram till fredag ligger bortanför Fotografiska vid Stadsgårdskajen i Stockholm. Varje dag klockan 15 visas skeppet upp.
2010 försökte en flotta första gången bryta blockaden mot Gaza, som motiveras med att Israel vill stoppa vapeninförsel till Hamas, men hindrar betydligt fler varor att nå befolkningen i Gaza. Den gången bordade Israel konvojen och dödade nio besättningsmedlemmar. Förra året blev en konvoj stoppad redan i hamn av grekiska och turkiska myndigheter och några skepp saboterades. I år har Ship to Gaza startat i Umeå, där skeppet renoverades, för att segla på turne ner över Europa till Medelhavet. Förhoppningen är att fler skepp sluter sig till årets konvoj i hamnarna de anlöper, men det är fortfarande oklart.
http://www.youtube.com/watch?v=Bokddhhf9Ac
Lasse Köhler vid rodret på Slow Motion är bäst i Sverige med folkbåt. Det bevisade han i veckan när Folkbåts-SM gick i Ljungskile. En lugn och värdig tillställning som man kan se på bilderna. Vi tackar särskilt Åke Fredriksson för länken, även om han stack iväg till Kroatien och lämnade båten i händerna på Curt Gelin i tävlingen, som bara lyckades knipa plats 20 av 24.
Björn Hansen och hans Mekonomen Sailing Team krossade motståndet i Marstrand och seglade hem pokalen i Stena Match Cup Sweden. I finalen slog Hansen legenden Peter Gilmour med 3-0 i matcher.
Det är för övrigt andra gången Hansen vinner i Marstrand. Tidigare vann han 2007.
Hansen behåller sin ledning i Match Racing Touren före Peter Gilmour.
{jumi [jumi/frost.html]}
Det blev Johan Frost från marstrand som tog hem Ångpanneracet, tidigare kallat Gotland Runt. Men båten, Camilla, och delar av besättningen var norsk. Så det tycks som norrmännen nu börjar ta över även ostkusten. 2010 var det ju kung Harald som tog pokalen med Fram, fast då hette tävlingen Eurocard.
BLUR som seglade sin nu sålda J109 tillsammans med de nya ägarna, har också skrivit ner sina erfarenheter från årets race.
http://www.youtube.com/watch?v=Wl8slJaOsvM
Efter att ha legat i träda i två år, sen hemkomsten från Kina 2007 och dess efterspelsexpeditioner runt Sverige, är hon nu på G igen. Ostindiefararen Götheborg är på väg till Holland, just nu utanför Sylt i norra Tyskland.
Därefter kommer skeppet att segla vidare till Brest i Frankrike där man kommer att delta i en av Europas största marinfestivaler. Turnén avslutas sedan i Bremerhaven i Tyskland, där ytterligare en stor marinfestival väntar.
http://www.youtube.com/watch?v=ioSmBYMRlDg
Groupama med svenskarna Martin Strömberg och Martin Krtite kom tvåa i mål på Irland och säkrade därmed totalsegern i årets Volvo Ocean Race. Att båten under befäl av Franck Cammas egentligen är fransk räknas väl inte en sån här dag.
Hamntävlingen nästa lördag ger för lite poäng för att kunna ändra på den saken.
Men det var Camper som vid sista gippen in mot mål tog ledningen och vann nionde benet.
Den virtuella seglingen Sailonline vanns av kanadensaren 76Trombones. Anders Egerö med Sambal tog en hedervärd plats 23, medan Sittbrunnen bara 103:e plats av de 292 som seglat hela vägen runt.
http://www.youtube.com/watch?v=1f2jSp2JhPQ
Den här blåsiga och regniga helgen tävlar nästan alla samtidigt. I Frankrike tävlar Volvobåtarna utanför Lorient om några kanske avgörande poäng före söndagens start 13.00 mot Irland (ska försöka lägga ut den här). Groupama leder övertygande, men med lite tur har både Puma och Camper möjlighet att vinna hela tävlingen, så lite spännande blir det ju.
I Stockholm sticker Ångpanneracet kl 11.00 från huvudstan mot Sandhamn och Gotland, på Mysingen racar gamla träbåtar, i Bohuslän är Pantaenius korthandsbåtar på väg mot målet Smögen och i Långedrag avslutar damerna sina VM-matcher. Alf Tornberg rapporterar med text och film:
Så här ska Volvo Ocean Racebåtarna se ut några år framöver. Alla likadana. De byggs av Farr i USA, men konstrueras av experter från båtvarv i England, Frankrike, Italien och Schweiz (!).
De ska bli billigare och byggas i minst åtta exemplar. Tanken är att få fler tävlande med lägre kostnader, bara 45 millioner kronor per båt inklusive segel. De blir något kortare än dagens, 65 fot, men ska gå minst lika fort, lovar man. Möjligen innebär entypen också att man inte behöver tumma lika mycket på hållfastheten till förmån för farten, något som lett till flera mastbrott och skrovskador i årets tävling.
Volvo Cars och Volvo Group förklarade i franska Lorient att de är med på tåget ett par år till. På söndag klockan 13.00 startar sista (9:e) benet i årets race, mot Irland.
Nu går Sjöfartsverket ut och rättar de felaktiga grund som Anders Egerö berättade om här i Sittbrunnen. Hydrographica har varit ute och kontrollmätt, och fyra av de grund som Sjöfartsverket la till finns helt enkelt inte. Så nu går de ut med en rättelse på rättelsen.
- I natt lägger vi ut en ny UFS 7984, en preliminär notis, berättar Malin Liljenborg på SFV:s Ufs-redaktion. Senare kommer en definitiv. Vi håller fortfarande på att utreda det här.
UFS 5109 kommer då att tas bort och försvinna från SFV-webben. Men det är inte bara UFS 5109 som är fel. Alla nya sjökort för i år innehåller också de felaktiga grunden. Sjökort 6143 Kanholmsfjärden, båtsportkort och uppdaterade kort för appar som Seapilot, iSailor, iNavX samt alla nya plotter- och PC-programvaror daterade 2012. Ovan Eniros digitala kort över viken vid Säck med två felaktiga grund.
- De korten får man rätta med den nya UFS:en, säger Malin Liljenborg. Elektroniska kort för fritidsbåtar uppdateras bara en eller två gånger om året.
Det innebär att om inte ekortleverantören betalar Sjöfartsverket för en extra uppdatering, så dröjer det innan det blir rätt.
Naturhamn. Till skillnad mot gästhamnen där det kan gå livat till långt in på småtimmarna och förväntningarna på lugn och ro inte är så höga söker vi oss till den där stilla platsen för att njuta av lugnet och naturens egna ljud. Du vet hur det är, viken du glider in i är inbjudande och ankaret griper direkt, tystnaden du upplever när du lagt fast båten i ett par rejäla träd bryts bara av enstaka fåglar som prövar sångrösten inför kvällens konsert och du får lust att plocka fram akvarellfärgerna och föreviga tavlan du har framför dig. Det är väl så här det ska vara? Det är väl just så här det är? Om det inte var för Laddarn, Teknikern, Näcken eller Fri uppfostran. Vet du vilka jag menar? Inte? Jodå du har mött dem eller drabbats av dem snarare. För det är inte alltid du har viken för dig själv.
På torsdag stängs Stockholms ström för fritidsbåtar - Gotland Runt har köpts upp av Ångpanneföreningen och flyttat till stan. På lördag och söndag startar man i stan, sen blir det omstart ute i Sandhamn för själva havskappseglingen. Men redan på torsdag drar evenemangen igång på Skeppsholmen med musik och offentlig invigning 18.30 med prinsen Carl Philip.
Seglingen kommer att direktsändas av BLUR, Solidtango och Hamnen i video, och för radiokommentarer svarar en specialradiokanal på 91,8, en variant av Skärgårdsradion på 90,2. Även KSS kommer att ha egna webbsändningar på sin hemsida.
Trotsade regnet i lördags och besökte Riddarholmen på eftermiddagen, - filmade lite med paraplyet i vänster hand och min PowerShot-kamera i höger hand utan stativ, Lite skakigt men ändå häftiga båtar i ösregnet!
http://www.youtube.com/watch?v=xe4uSVmpkB0
Trevlig midsommar
http://www.youtube.com/watch?v=HISTPBu5m0M
Franska Groupama tog sig först i mål i Frankrikrike i näst sista etappen av volvotävlingen.
- Det var ett kort ben, men det var ett hårt ben, sa skepparen Franck Cammas.
Med segern säkrade vad en del kallar svenskbåten, eftersom två svenskar finns ombord, ledningen med 30 nya poäng.
Programvaran till iPad, iNavX är klara med programmeringen för nedladdningen men väntar bara på att det skall publiceras på App store. För Android programmet PathAway kan det dröja till efter midsommar.
I Fugawi Marine ENC och Fugawi Golobal Navigator fungerar det redan nu och är hur bra som helst. Enorm stor skillnad att se Hydrographicas sjökort i orginalutförande än de som skapat någon form av vektordata för korten. Ett ytterligare jättelyft för Hydrographicas sjökort tycker Göran Johansson på Solteknik.
För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Och sedan Lägg till på startskärmen.