Ja må vi segla.....

Sittbrunnen fyller ett år. En knäpp idé som har blivit en fix idé. En sajt för nöjessegling bara på kul. För mig som har satt upp den, för alla som medverkar och för alla som bara läser och njuter. Och så har det gått så himla bra. I julas passerade vi månadsnittet hundra besökare om dan. Nu är vi vissa dagar uppe i över tvåhundra. Och nya bidrag dimper ner på löpande band. Det är roligt.

Det första året började med lysande skribenter som Stina Lönn, Anders Egerö och så småningom Gunnar Vagerstam. Nu senast har Kjell Bytoft och Ewa Luvö bidragit med fina seglingsskildringar. Fortfarande saknas foto- och videobidrag, vilket vore kul att få in. Visst, man kan ju ordna fototävlingar som alla andra, men jag är säker på att ni finns där ute, fotografer, både proffs och amatörer, som gärna skulle vilja visa upp sviter, fotoreportage eller bara enstaka bilder i det högupplösta galleri som sittbrunnen varit med att utveckla. Se till exempel bildspelet i Greklandsreportaget "Med aktern mot kajen".

En annan källa som jag tror går att ösa mer ur, är alla klubbtidningar och klubbsajter, som publicerar artiklar och bilder som är värda spridning långt utanför den egna föreningens krets. Ett exempel är artikeln om stenen som Leffe och Brittis hittade mellan Villinge och Gillinge. Den artikeln hade tidigare varit införd i Trollbäckens Båtsällskaps tidning. Eller fotoreportaget om Snöföyka (Snöstorm) från RAN Seilforening i Norge. Tipsa gärna om artiklar som borde få större spridning (ingenting publiceras om inte författare och fotograf vill det, men det vill de hittills alltid).

Båtbloggen var en idé som jag fortfarande tror på. På lång sikt. Att erbjuda plats och service för alla som vill lägga upp en blogg för sin båt tror jag är intressant. Blogginläggen skulle då även dyka upp på sittbrunnens förstasida, och därför dra läsare till bloggen. Men det innebär några förutsättningar:

  1. Alla med egen båt vill ju också ha en egen domän, så att man verkligen blir så unik som man vill vara.
  2. En sån service måste ju vara uthållig i många år, så länge som båtägaren vill fortsätta blogga.

Så den dan jag vet att Sittbrunnen kommer att kunna ånga på i många år framåt, kan jag säkert erbjuda ett utrymme för en båtblogg. Till dess är det bara öppet för mina egna experiment, och den som vill vara med och testa för kul skull. Kanske lägger jag på en blogg-programvara som kan användas av medlemmar för att uppdatera sina båt-bloggar. Jag skulle gärna vilja ha en iPhon-app som gör att man kan lägga in kvällens hamn på en Google-karta, med foto och allt, i en enda knapptryckning.

Men det är dessutom väldigt kul att länka till spännande båtbloggar, som sy-Mazarin, som seglar jorden runt med ett litet barn. Fler sådana bloggar skulle jag gärna vilja hitta nästa år, och jag hoppas det går dem väl över Atlanten och i Västindien.

Böcker om segling, hav och miljö är något som alla Sittbrunnens läsare vill ta del av. Som medlem i Sittbrunnen kan man vara med och recensera ny böcker som kommer ut, och bidra till den översikt som finns i Havsbiblioteket. Recensenten får inte betalt, men väl äran och boken.

Debatt och engagemang tycker jag är viktigt. Miljö och överlevnad för fisk och andra djurarter är något som kommer att prägla 2000-talet. Av nödvändighet. Samtidigt kan man inte låta politiker som inte fattar nånting om friluftsliv på sjön diktera villkoren, utan debatt. Enkla lösningar, som på ett symboliskt sätt värnar miljön, men som i praktiken blir slag i luften som bara skadar båtlivet, är alltför vanliga. Sittbrunnen ska där väcka debatt, förhoppningsvis som det numera heter: Göra skillnad. I toadebatten och i diskussionen om giftiga båtbottenfärger har vi kommit igång. Bl a genom en debattartikel som också publicerats i Ny Teknik.

Det första året har handlat om att finna en form och skapa ett innehåll. I dag finns det ungefär tvåhundra artiklar på Sittbrunnen, och den nyanlände kan tillbringa lång tid med att surfa runt. Uppdateringar av nyheter flera gånger i veckan har varit roligare än vad jag trott, så det hoppas jag kunna fortsätta med. Förhoppningsvis med ännu mer stöd av er läsare via email.

Det har varit många diskussioner under året var de kommersiella seglingstidningarna står. Bengt Nordé som köpte en defekt Hallberg-Rasssy 37:a och kom på kant med leverantören, milt sagt, och förlorade målet. Alla tidningar tog HR:s ståndpunkt i försvar. Kanske skulle jag tagit tydligare ståndpunkt för Bengt Nordé, men det är väldigt mycket att sätta sig in i, och själv gjorde han det inte lättare genom att klaga på varenda liten detalj. Det är väldigt svårt att döma i ett sånt fall, tingsrätten har gjort sin mycket juridiska bedömning, andra i diverse forum på nätet, fr a sailguide, har dragit andra slutsatser. Mitt grundtips är, oavsett vem som har rätt eller ej, att denna nonchalans mot kunderna kommer att sänka Hallberg-Rassy. Vem vågar köpa ett potentiellt delaminerat skrov från Hallberg-Rassy efter detta? Även om seglingstidningarnas segelbåtstestare nummer ett Curt Gelin är ute och vinterseglar med Magnus Rassy.

Seglingspressen är mycket beroende av annonser från de stora segelbåtsleverantörerna. Det är bara att bläddra i tidningarna så ser man det. Att artiklar och annonser ofta handlar om samma sak förstärker bilden. Sittbrunnen har också annonser. Hittills har de inte gett några pengar. Googles-annonserna har hittills dragit in 183 kronor. Som ännu inte ens tagits ut. Ett annonssamarbete med länkutbyte finns med Sailguide och Marinwebben, för att testa potentialen. Det ger i dagsläget inga pengar alls. Om vi skulle nå upp till en realistisk nivå av 1000 besökare om dan, tio gånger mer än idag, skulle det kanske vara möjligt att få en sajt som Sittbrunnen att gå runt med en person på heltid. Men alternativet att låta sig köpas av leverantörerna finns inte. Då förfelas hela meningen med att driva Sittbrunnen.

Att i en sån här situation behålla integriteten och oberoendet är inte lätt. Jag tror att det går, men det återstår att se. Om utgångspunkten är en vision, som ska finansieras, är förutsättningarna bättre, än om det finns aktieägare som till varje pris vill ha vinst, oavsett visioner eller idéer. Så fungerar tidskrifts och webbvärlden idag.

Det kommande året kommer att handla om att sprida kunskapen om att Sittbrunnen finns, att öka antalet läsare, men framförallt antalet som medverkar i bild och text. Ett försök var julmarknaden på Sjöhistoriska i Stockholm. Tyvärr fick vi en undanskymd plats och den upptryckta specialtidningen på 8 sidor gick inte alls åt. Så den som vill sprida den är välkommen, maila bara din adress så skickar jag tidningar. För Sittbrunnens idé är att vara en mötesplats för alla oss som älskar att segla. Helt enkelt.

Om Sittbrunnens läsare, medlemmar och användare delar drömmen om havet, om njutningen och världen i balans, då kanske vi kan åstadkomma det otänkbara. Till och med göra en liten, liten, skillnad för jordens framtid. Havets överlevnad.

Det vore kul.

Niklas Krantz


Sittbrunnens bokhandel är öppen

Stockholms skärgård - de 50 bästa hamnarna

Stockholms skärgård - de 50 bästa hamnarna

El, elektronik och nätverk ombord

El, elektronik och nätverk ombord

Furusundsleden - Stockholm till Söderarm

Furusundsleden - Stockholm till Söderarm

Öregrunds övärld -  Från Arholma till Örskär

Öregrunds övärld - Från Arholma till Örskär

Katastrofkurs: Estonias väg mot undergång

Katastrofkurs: Estonias väg mot undergång

Nytt i

Sittbrunnen på Facebook

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line