säkerhet

Vattenskoterkurs

Sjöklara skoterförare utbildas

Nu kommer det utbildning för att få köra vattenskotrar, även om det ännu inte finns någon lag om körkort för att få köra dem.

– Vattenskotern har kommit för att stanna, och med den ökade hastigheten sker också allt fler olyckor. Den trenden måste vi vända. Vi har därför tagit fram en vattenskoterkurs som vi håller på tre platser i landet, säger Karl Nordström, vd för Sjöklar Kustakademi.

Vårdslös körning med vattenskotrar resulterar årligen i många olyckstillbud. Enligt Transportstyrelsen avlider en eller två personer varje år till följd av vattenskoterolyckor, och i somras deklarerade infrastrukturministern i somras.

– Jag tittar på frågan utifrån perspektivet att det är uppenbart att man inte följer de lagar som i dag redan gäller, till exempel när det gäller hastigheten, sa Catharina Elmsäter-Svärd till SR P3 Nyheter.

En vattenskoter har en större motorkapacitet än en motorcykel. Trots detta krävs varken utbildning, förarbevis eller åldersgräns för att få köra.

– Det finns tyvärr ett bristande regelverk på sjön. Och vi tror att många vuxna vill att deras barn och ungdomar går en kurs innan de lånar familjens skoter, och att även en del vuxna förare vill utöka sina kunskaper för att köra säkrare och ha roligare på sjön. Vi tror och hoppas att detta kan leda till ökad sjösäkerhet för alla, säger Karl Nordström.

Sjöklar har över 45 års erfarenhet av utbildningar för yrkesskeppare och fritidsbåtsägare.

– Vattenskoterutbildningen innefattar både teori och praktik på sjön. Kursen inkluderar bland annat sjövett, sjömanskap, väjningsregler och sjövägsregler. Deltagarna lär sig också körteknik, motorkoll, hur man tar vågor på bästa sätt och hur man visar hänsyn.

Kursen är en heldagsutbildning och hålls i Stockholm, Göteborg och Västervik.

Läs mer om kursen på www.sjöklar.se/fritid/kurs/vattenskoterkurs

Bergskilar

Kila med Anders

När det inte finns några träd att förtöja i eller om dina linor inte räcker till dessa, kan du med fördel i stället använda bergskilar. Naturligtvis under förutsättning att det också finns sprickor att slå ner dem i. Det brukar det göra. Åtminstone i Stockholms skärgård.

Det finns i huvudsak bara två sorters bergskilar att köpa i båtaffärerna i dag - rak och vinklad. Men det räcker långt. Kom bara ihåg att det är den vinklade du ska förtöja båten i. Den raka bör du endast använda för att fylla ut en spricka som är för bred.

Läs mer: Bergskilar

Lika väjningsregler

Lika väjningsregler för alla?

Det var en vacker sommardag i mitten av juli 2013. På den stora fjärden Mysingen i den sydligaste delen av Stockholms skärgård blåste en frisk sydlig vind - omkring 10 m/s och ganska grov sjö som hade fått fart och tyngd från det öppna havet i höjd med Landsort.

Vi hade vinden rakt akterifrån och länsade för babords halsar med endast storsegel i 6-7 knop, ibland med surfar som ökade farten till uppåt 9 knop!
Solen sken från en klarblå himmel och allt var under kontroll. Om det inte hade varit för den där Storebro Royal-båten på säkert 40 fot som närmade sig vinkelrätt om babord med kurs rakt på oss.
Två personer syntes på flybridge varav minst en satt med huvudet nerböjt - antagligen för att studera sjökortet. De skulle väl angöra land någonstans på Nåttarös västra kust på vår styrbordssida.

Läs mer: Lika väjningsregler

Fastnade

Fastnade i riggen och drogs ner

Wyvern

De var tre som gick över från det holländska grannskeppet Wylde Swan i det sjunkande skeppet Wyvern med pumpar, under Tall Ships Race, på väg till Helsingfors, på torsdagsmorgonen. Besättningen hade räddats med helikopter. När skeppet ändå sjönk fastnade en av holländarna i riggen och drogs ner.

Läs mer: Fastnade

Nya Hansan

Mob-linan kommer

Det viktigaste räddningsredskapet bredvid flytväst och säkerhetssele ombord är ju kastlina (livboj är ju lite larvigt när alla har flytväst). Hansalinan har den hetat till nu. Men nu har orginaluppfinnarens son utvecklat linan och relanserar den som Mobline, i ett vitt paket att fästa på push-pit. Nytt är ett sling för för den nödställde och lyftöglor för att få grepp att hissa ombord den nödställde.

Läs mer: Nya Hansan

Sjöräddarna

Räddare kan alla vara

Gratis och utan några statsbidrag räddar de våra liv. Gå med, skicka in pengar eller ställ gärna upp som frivillig. Det ser ganska coolt ut. Så här skriver de själva om vad de håller på med:

"Sjöräddningssällskapet startades av eldsjälar för över 100 år sedan. Och eldsjälarna finns kvar, även idag. Alla våra båtar har frivilliga besättningar som är redo att ställa upp året om, dygnet runt. Vi begär inga pengar av staten utan är helt beroende av gåvor, donationer och medlemsavgifter.

Sjöräddningssällskapet driver räddningsstationer längs Sveriges kuster och i insjöarna Vänern, Vättern, Hjälmaren och Mälaren. Vår uppgift är att rädda liv, men vi ser också som vår uppgift att leda utvecklingen av en effektiv svensk räddningstjänst till sjöss."

Kommentera...Sjöräddarna

Sittbrunnenfilmer

Vi använder cookies.
Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.