Debatt:

Den hemliga koden

Det kom ett mail från Anders Bergmark, som skriver bloggen och seglar båten Piano, med lite invändningar mor Curres resonemang om SRS-systemet.

 

Hej Niklas,

Det ska bli kul att följa sittbrunnen nu när du satsar på nytändning.

Men en vädjan: Låt inte det bli ett forum för att baktala det bästa handikappsystem som kommit fram på hur många år som helst. Jag kan förstå om SRS dödgrävarna känner sig trängda, för att nästan ingen lyssnar på dom längre.

Jo - visst lyssnar jag på alla argument, men för mig är det naturligt att en diskussion ska leda någon vart.

Mitt mail är faktiskt bara en hint om att en diskussion om SRS där samma gamla argument ältas om igen knappast ökar intresset för sittbrunnen. Snarare kommer många kappseglare att sucka djupt och undrar varför man ska ta sig igenom detta igen.

Jag har följt diskussionerna väldigt noga, på min blogg har jag gjort otaliga analyser, ursprungligen för att jag själv skulle förstå och sen lagt ut dom. Men jag slutade med detta för snart två år sen, av två skäl: för det första respektera att regeln är hemlig, för det andra, alla mina analyser visade att SRS TK tänkte helt rätt.

I mitt sätt att förstå finns det framförallt två skäl till regeln ska vara hemlig: det första är att förhindra att folk bygger om sina båtar i syfte att SRS optimera. Det andra handlar om regelns integritet. En öppen kod skulle öppna för attacker med måltavlan tex de empriska faktorer som tex gör att en hottad A22:a kan kappsegla mot en halvt ihopsjunken 30:a eller 40:a på ganska lika villkor. Det är naturligtvis bara möjligt genom att 30or och 40or får ett extra avdrag på sina mätetal. Du kanske tycker det är konstigt att jag tycker att integriteten blir bättre med hemlig istället för öppen kod. Men jag tror att bryggsnacket (skitsnacket) med måltavlan “konstiga formler” och att “det är för djävligt att en 75 år gammal J14 ska ha så lågt mättal” snabbt skulle bre ut sig. Så länge regeln faktiskt fungerar behåller jag faktiskt förtroendet för den.

Det finns flera personer som bidragit till att breddkappseglingen, framförallt 2manna och soloseglingen har vuxit på senare år. Jag tror tex att mitt kappseglingsintresse inte hade vaknat igen som det gjort om det inte varit för Peter Gustafsson och Jimmy Hellberg. Peter har tidigare i alla fall tillåtit sig att vara lite tuff i sin argumentation. Jag tycker han gör korrekta bedömningar och höjer rösten när det uppenbart är befogat.

Jimmy håller en väldigt nyanserad profil, vilket också har bidragit till förtroendet för SRS eftersom han är medlem av SRS tekniska kommitté. Han är fullständigt transparent när det gäller ändringar på sina båtar Airbender och Pacman. Jag ringer honom ibland med konkreta frågor om prestanda och tekniska lösningar (men inte om SRS, såna frågor går som mail till SSF SRS TK). Jag frågade honom om han på min blogg ville kommentera köländringen på Pacman. Då hänvisade han till det han skrivit på hamnen.se om samma sak. Javisst, allt stod där.

Jag vet att det finns folk som retar sig på Peter G. Att han kliver upp på höga hästar, att han styrs av ekonomiska intressen osv. Jag tar allt detta eftersom jag vet vilken stor betydelse hans blogg haft på min egen segling. Peter G är inbjudande. Vilket jag inte upplever att en tidigare tongivande skribent och chefredaktör inom den svenska seglarvärlden var.

Min egen blogg startade i samband med att jag började bygga min Hansson 31. Jag var mycket inspirerad av min dåvarande svärson Allan Förberg och hans blogg skota.se, kan han så kanske jag kan (även om jag inte gått på Beckmans).

Till sommaren 2016 planerar jag att segla Seapilot 2Star Baltic, Bohusracet och Hermanö Runt (förutom lokala seglingar i Öresund). En riktig turne alltså. Det är en fantastisk känsla att kappsegla med min Hansson 31 nu när den har blivit ordentligt racingrustad. Jag vet att bryggsnacket går om Piano, det gör det runt alla som ofta lyckas bra. Skulle jag börja lyssna på det skulle jag snabbt riskera att tappa lusten. Bryggsnack kan jag bortse ifrån. Alla tekniska lösningar och ändringar (det är inte särskilt många) har jag redogjort för i detalj på både min blogg och i mail till SRS TK. Jag vill poängtera att jag inte har tillgång till SRS regeln.

Jag hoppas att du inte spär på ryktesspridning som inte har någon substans. Jag tror att man som bloggare har ganska stor makt när det gäller att sprida en positiv bild runt det man faktiskt gillar nästan mest av allt.

Jag har inget emot diskussioner och tuffa argument, men jag ställer kravet att diskussionen ska föras framåt. Ett sätt att göra detta är att plocka sönder motståndarens argument med fakta. Peter har gjort detta på blur.se. På min blogg har jag presenterat egentligen hur mycket fakta som helst. Men inte gått i polemik. Min tanke var att de noggranna analyser jag gör är så tydliga och öppna och min värdering är att dom faktiskt visar hur bra SRS regeln är.

Curre har gjort en ganska förvirrad sammanställning av data och mättal utan att vara noggrann med vad han egentligen jämför. Hade jag haft tillgång till alla mätbrev för de båtar han jämför så jag har koll på trim, exaktare segelareor, depl etc så hade den analysen kunnat göras ganska bra. Men SRS aktiva mätbrev är stängda för säsongen (i alla fall får inte jag upp dom). Och jag är osäker på om ORC mätbreven är öppna (uppenbart finns sammanställningen med mättal, men inte hela mätbreven).

SRS är inte världens enda hemliga regel. En av seglarvärldens viktigaste regler - IRC - är hemlig. Mig veterligen finns ingen diskussion om detta. Men jag är helt övertygad om att alla stora designkontor har full koll på regeln.

Jag vill ännu en gång understryka hur mycket framåtsträvande, lagom ödmjuka, framsynta, fantasifulla och genuint seglingsintresserade människor har betytt för pånyttfödelsen av mitt kappseglingsintresse.

Anders 


Sittbrunnens bokhandel är öppen

Allt väl ombord

Allt väl ombord

Öregrunds övärld -  Från Arholma till Örskär

Öregrunds övärld - Från Arholma till Örskär

🔍 Vättersnipor och råbockar

🔍 Vättersnipor och råbockar

VHF- och SRC-bok

VHF- och SRC-bok

Jag ville inte dö, jag ville leva

Jag ville inte dö, jag ville leva

Segling från hela världen

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line