Det elektriska sjökortet

För några år sedan var en gps en liten manick som man pillade med till förbannelse för att lägga in några positioner att sikta på. Den var till och med mer ointuitiv än en vanlig VHS-bandspelare, vilket inte vill säga lite.

Jag har gått på kurser på Kryssarklubben och fått lära mig att lägga upp frimärken och ha koll på latituderna. Men jag har haft lika lite användning för det som för strömtrianglarna jag var tvungen att traggla på Kustskepparen.Garmin 292 plotter

Så fick jag en GPS med plotterfunktion, dvs med inbyggd sjökortsfunktion, i 50-årspresent av mina arbetskamrater. Jag köpte ett sjökort att ladda in och upptäckte en helt ny värld. Med 20 meters marginal kunde jag nu navigera i svåra vatten utan problem. Jag kunde segla sträckor jag aldrig vågat mig på innan. En helt ny värld öppnade sig.

 

Nu var jag naturligvis tvungen att köpa en ny båt till min nya fantastiska gps. Till den nya båten måste måste man ha en riktig plotter, eftersom den hade en piedestal med en tom plats för just det. Så jag köpte en Garmin 292, som kunde köra på mina befintliga Bluechart-kort, som också i uppdaterad version hade Hydrographicas detaljkort från utskärgårdarna.

Garmin är lite som Microsoft för gps:er, först störst och ibland bäst. Jag gillade kommunikationen mellan PC och gps. Bavaria som jag köpte båten av hade gått in för Raymarine, vars ekolod och vindmätare var standard. Andra valde Lowrance, som var billigast. Magellan var en klassiker för gps.

Många struntade i att bygga sitt navigeringssystem på en särskild gps. De satte in en laptop i båten och kopplade en gps-puck från Claes Olsson eller en vanlig gps med NMEA-utgång. Det handlade om program som Fugawi, Ozi-Explorer, Seaclear eller Compe. Några gratis andra kunde man köpa för upp till tusenlappen. Marknaden växer på ytterligare två fronter, Geocaching som handlar om att man gömmer fåniga grejer på olika ställen=positioner, som andra ska leta rätt på. Gammaldags skattjakt alltså. Det andra är gps-system för bilar med olika grader av sensuella röster som talar om hur man ska svänga för att komma fram till målet. Man kan ha synpunkter på bägge av dessa utvecklingslinjer, men faktum är att de driver utvecklingen framåt.

Nästa steg är Håkan Lans fantastiska maskin som numera sitter i de flesta svenska flygplan och i alla större båtar. Det är en liten sändare och mottagare/transponder, som talar om namn, position, fart, mm, om den egna farkosten och läser in samma information om andra i närheten över VHF-nätet.

Med en AIS-mottagare kan man se mer än från en radar, förutsatt att alla har transponder. När jag läste manualen upptäckte jag att min plotter är en av de första som är klara för AIS. Så nu har jag köpt en ny apparat att koppla till. En EasyAIS hittade jag på nätet för några tusen, men Båtaccenten har visst haft samma sort här hemma, med garanti. Nu verkar de inte ha den inne längre.

Det var himla kul att se alla yrkesmässiga båtar som närmade sig, se vad de hette, vart de var på väg, deras fart mm. Någon gång kom det en seglare nära som plötsligt dök upp på skärmen. Det gav en föraning om framtiden, när AIS ersätter radarn. En radar som ser över öarna, faktiskt över hela skärgården. Men jag vill nog ha en transponder B, så att jag syns själv. Då behöver jag en antenn till, eftersom sändarantennen inte går att dela med VHF:en som dagens mottagare. Men det är det nog värt.

Det finns de som säger att fritidsbåtar aldrig kommer att få AIS, för att yrkestrafiken inte vill ha in dem. Jag tror att inom fem år kommer de flesta större fritidsbåtar också ha AIS. Det är bara en fråga om ekonomi och när priset sjunker under 5 000 kronor kommer många att slå till. Det händer snart, idag kostar en B-transponder ca 8 000 och seglar man Gotland runt får man den för hälften.

Alla yrkesmässiga fartyg har idag AIS, och man kan se vilka båtar som är ute och far på Göran Petterssons hemsida. Han har skrivit ett script som presenterar AIS-informationen från båtar i östersjön på en webbsida. Titta gärna på Sjöfartverkets AIS-film också. Och om du ska bygga en egen AIS-transponder får du inte missa Robert Larssons sida, först, bäst och roligast.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line