farvatten och hamnar

Hamnhistoria

Kommentarer

Ny webb om Stockholms hamnhistoria

Nu har Stockholms Hamnar gjort en pigg historiesatsning. På webben har man lagt upp ett helt verk om historien för huvudstadens hamn, men inte bara det. Här finns också en rad fartyg, personligheteroch spännande bilder. Sen får man hoppas att det inte är en engångssatsning utan att man bygger ut den här kunskapskällan.

Läs mer själv, på deras webb.

Moms på båtklubbar

Kommentarer

Stockholm höjer båtklubbsskatten

– Det handlar om miljontals kronor som de allmännyttiga ideella föreningarna kan få betala i moms. Det är Stockholms Stad som vill införa den nya skatten, men pengarna går till staten, säger Sören Löfgren, t.f. vice ordförande i Saltsjön Mälarens Båtförbund (SMBF), som företräder 260 båtklubbar i huvudstadsregionen.

Nu vänder sig SMBF till finansminister Magdalena Andersson och till Skatterättsnämnden för att försöka avstyra den nya momsen på ideella båtklubbar.

Stockholms stad gick tidigare i år ut och meddelade att de i efterhand kan komma att kräva kommunens allmännyttiga ideella båtklubbar på moms på den avgift kommunen tagit ut för bryggor och uppställningsplatser. Sedan länge gäller att kommunen äger mark och bryggor, och den hyrs av klubbarna till självkostnadspris. Stockholms stad hänvisar nu till en EU-dom där verksamheten vid en kommersiell marina i Danmark har ansetts utgöra uthyrning av parkeringsplats (båtplats) och att marinan därmed ska be-tala moms.

– Men de ideella allmännyttiga båtklubbarnas hyra kan inte liknas vid att hyra båtplatser hos en kommersiell marina. De bryggor vi hyr av kommunerna är inga färdiga båt-parkeringsplatser. Vi får själva komplettera bryggor med till exempel bommar och bojar som är nödvändigt för att båtägare ska kunna förtöja sina båtar. Hela idén med ideella båtklubbar är att medlemmarna hjälps åt och stöttar varandra med arbetet i klubbarna.

– Varför Stockholm stad, kräver klubbarna på moms är obegripligt. Kommunen vinner inget på detta. De som drabbas är de ideellt arbetande båtklubbarna, säger Sören Löfgren.

Stockholms Stad har nu vänt sig till Skatterättsnämnden för att få ett förhandsbesked som kan ge dem rätt att kräva klubbarna på moms. Om kommunen får rätt att kräva moms så innebär det att alla kommuner i landet kan tvingas lägga moms på båtklubbarnas hyra av mark och bryggor. Stockholms stad höjde tidigare i år arrendeavgifterna med cirka 30 procent för vissa av båtklubbarna. Om de i efterhand också krävs på 25 procent i moms innebär det avgiftshöjningar på drygt 50 procent.
 
– Jag är rädd för att många ägare av mindre fritidsbåtar, som är de allra vanligaste i våra klubbar, känner att de inte kan ha båten kvar om detta genomförs. Det vore tråkigt om kommunen bidrar till att en mer än 100-årig tradition går i graven och gör att färre kan njuta av vår vackra natur i Mälaren och Saltsjön, säger Sören Löfgren. Stockholms beslut om införande av moms synes också gå stick i stäv med inriktningen i Stadens policy för Stockholms fritidsbåtsliv.

Riddarholmen räddade Fejan

Kommentarer

Fågel Fejan

Som fågeln Fenix reste sig restuarangen Fejan i Stockholms skärgård efter branden.

Bara en dryg vecka efter att krogen brunnit ned till grunden kom restaurangbåten Riddarholmen upp till Fejan för att fungera som restaurangkök och matsal. Med sina 130 sittplatser har den tillsammans med bryggserveringen fungerat som ersättare för den nedbrunna krogen under sommarens första hälft. Den 7 augusti tog Fejan dock farväl av Riddarholmen för den här gången och båten ersattes av ett provisoriskt kök och fest/matsalstält som tog hand om sommarens återstående arrangemang och kroggäster.

Processen med återuppbyggnaden av krogen är redan igång med projektering och förberedelser för att verkställas under senhösten. Planerad byggstart är till februari 2016 med målsättning att allt ska stå klart till nästa vår.

Alla stiftelsens byggnader på Fejan har en mycket speciell historia då de uppfördes i slutet av 1800-talet som en karantänstation när koleran härjade i Europa. Den mycket populära krogen var inrymd i likboden…

Om du vill vara med och stödja Skärgårdsstiftens återuppbyggnad kan då gå hit och titta.

Fejanbrand

Kommentarer

Krogen brann upp på Fejan

– Det är sorgligt byggnadsminnesmässigt. Krogen var byggd på sent 1800-tal, och den var inne på sin 21:a säsong och så tog det slut så här. Det är tragiskt för alla, framför allt för de som driver den idag, säger fiskaren Olle Sjöblom till Sveriges Radio. Det var han som för över tjugo år sedan grundade krogen.

Det var på onsdagsmorgonen som en förbipasserande slog larm om rökutveckling från krogen i Stockholms norra skärgård. I morse stod det klart att själva konferensanläggningen och vandrarhemmet på Fejan har klarat sig. Det är  Fejans Krog, den gamla likboden nere vid vattnet, som tyvärr är helt utom räddning. Hela anläggningen, som är en gammal karantänanstalt från 1892, ägs av Skärgårdssiftelsen.

Läs mer: Fejanbrand

Nordsyd öppnar

Kommentarer

Nord-syd öppet

nordsydÄntligen har den omtalade båtlinjen genom Stockholms skärgård nu blivit verklighet, Nord-Sydlinjen.

Utmed rutten stannar båtarna vid ett 20-tal av skärgårdens finaste utflyktsmål. Här kan du hoppa av om du vill. Eller byta till anslutande linjer för att ta dig runt i skärgården. Tillsammans med de övriga båtlinjerna i skärgården, ger Nord/Sydlinjen dig fantastiska möjligheter att upptäcka alla delar av Stockholms skärgård.

Nord/Sydlinjen går dagligen mellan den 15 juni och 16 augusti.

Det är samma biljettsystem på Nord/Sydlinjen som på alla andra av Waxholmsbolagets båtar. Därför fungerar det utmärkt att använda 5-dagarsbiljetten och 30-dagarsbiljetten, som båda är prisvärda alternativ om du vill spendera mer än en dag i skärgården. Vill du åka hela Nord/Sydlinjen på en dag och inte vill köpa en periodbiljett, behöver du två enkelbiljetter, eftersom det är en båt som går i södra skärgården och en som går i norra och det blir ett byte på vägen.

Live brodragning

Kommentarer

Brodragning

På fredagen skulle den här bron läggas på plats över Svindersviken i Nacka. 500 personer som stod och tittade på fick gå hem igen. Nu kommer den allteftersom på plats, även om det tar sin lilla tid.

Det är ett avancerat bygge, så det blir lite spännande att följa via webbkameran ovan. Här också en animation som visar hur det är tänkt att gå till.

Sittbrunnenfilmer

Vi använder cookies.
Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.