Bygga träbåt
Att bygga sin egen båt
{jumi [jumi/timber.html]}
Ben Harris älskar trä. Han har byggt i materialet sen han var 15. Stressa av och följ med ut med Alva.
{jumi [jumi/timber.html]}
Ben Harris älskar trä. Han har byggt i materialet sen han var 15. Stressa av och följ med ut med Alva.
{jumi [jumi/gostas.html]}
Gösta Johansson byggde vackra båtar i Kungsviken på Orust. Men det var pappa Julius båt Polstjernan som räddade varvet. Följ med till det sista varvet i viken där allting började.
https://youtu.be/b023k_Kn3gM
Mottot för holländska Contest 42 CS är liv, stil, segling. I långfärdsklassen nominerades den för lyxlinjerna, byggsättet och påkostat utförande. Mesta överraskningen är glimrande seglingsegenskaper.
Det speciella med Contest 42 CS är de många valmöjligheterna. Denna lyxiga cruiser är ensam om fyra salongslayouter, fem sittbrunnar, kol eller aluminiummast och flera segelval. Resultatet är att båten kan anpassas för att passa såväl långsegling som kappsegling.
Det sista är ovanligt för en däcksalongbåt som ser ut som en lyxcruiser. Men varvet frågar retoriskt – varför ska inte en cruiser vara en flott seglare?
https://youtu.be/yL6fH7uV7Vg
Den ser ut att vara en råbarkad långfärdsbåt med sitt aluminiumskrov och höga fribord. Men invändigt finns en inredning som på de bästa Orustbyggena.
Tilltagen segelyta, lyftköl och hög rigg gör Adventure 55 intressant att segla.
https://youtu.be/g9_dnLDz-is
Arcona 465 är både långfarare, familjebåt och regattaracer. Avancerad uppbyggnad, mycket segel, snabba linjer och flott inredning garanterar superprestanda och toppkomfort.
Lätta båtar i kolfiber med mycket segel kopplar de flesta ihop med råa regattamaskiner. Men den bilden vill Arcona Yachts ändra på med sin nya 46-fotare. Gustavsbergsvarvet anser att en långfärdsbåt inte alls behöver vara kraftig, voluminös eller tung. Beviset är Arcona 465, mycket lätt för att kunna hålla undan för dåligt väder och klara tung långfärdslast.
https://youtu.be/cp5FoPrH5Ms
Dufourvarvet i La Rochelle har fått framgång med sina familjebåtar kallade Grand Large och stilen går igen på nya 350. Den här båten tar begreppet semesterbekvämlighet till en ny nivå.
I takt med tiden tänjer Dufourvarvet på tidigare gränserna på familjesegling. 350 Grand Large. ersätter 335 GL från 2012 med ännu rymligare inredning, ännu mindre deplacement och samma snofsiga stil som gjorde 310 Grand Large till Årets Segelbåt 2015.
{jumi [jumi/arets16.html]}
Nu har Curt Gelin och hans jury valt ut de tre bästa segelbåtarna 2015-2016. Det var tuffa seglingar utanför Ellös i samband med Öppna Varv och på Baggensfjärden vid Allt på Sjön. Båtarna är testade och genomgångna, bedömda ner till minsta kölbalk.
Häng med ut på provseglingarna. På Båtmässan den 13 februari presenteras vinnarna på scen. Och kan du inte vara med så livesänder Sittbrunnen. Var med själv och välj den populäraste båten - Publikens Segelbåt - i högerspalten här intill. {SCOpenGraph image=http://www.sittbrunnen.se/images/stories/batar/arets16.jpg}
Hallberg Rassy har återigen varslat personalen. 22 personer av de 119 anställda har officiellt varslats. För bara ett år sedan ökade HR produktionen och anställde 28 personer.
- Det är en anpassning till världsmarknaden för fritidsbåtar i stort, det handlar inte om någon särskild marknad, säger Magnus Rassy till Sittbrunnen. Skillnaden är att i Sverige är detta med kapacitetsanpassningar offentliga uppgifter det skrivs om, men i t ex Tyskland är detta hemliga uppgifter ingen skriver om. Påståendet att ”ingen” skulle köpa segelbåtar i Sverige är en mycket stark överdrift, Sverige är en viktig marknad och visst säljs det nya Hallberg-Rassybåtar även i Sverige, och det för en ansenlig mängd pengar! Det vi såg för ett år sedan var en stark och tydlig ökning, vi går nu tillbaka till ungefär samma kapacitetsnivå som för ett och ett halvt år sedan.
Nu är Skärgårdsströvaren till salu. Konstruktören och skärgårdsfotografen Sören Colbing orkar inte längre dra lasset och vill ägna sig åt böcker och sina fotografier.
- Jag har så många spännande bok- och filmprojekt på gång så jag hinner inte engagera mig i båtprojektet som jag egentligen skulle vilja. Det är ett båtprogram som är allt mer aktuellt med sin starka miljöprofil. Roligt om någon tar vid och driver det vidare - det är det verkligen värt, säger han till Sittbrunnen.
En ny segelbåtsklass har nu sett dagens ljus. Häromdagen godkände ISAF kinesbyggda Far East som en egen klass.
Det är ett bra erkännande för en av de snabbast växande kölbåtsklasseran i världen, säger Mats Runström på Nordic Yachts.
- I ett större perspektiv så får vi nu arrangera VM och EM, varav ett säkert hamnar i Sverige 2016.
I januari drar M32 Series Bermuda igång. De kör tävlingar fram till i april. Här samsas de med Americas Cup-träningen inför seglingarna 2017 på banan i Great Sound. Med övertagandet av World Match racing Tour, som också ska gå i de svenska katamaranerna, ser det nu ut som om Håkan Svensson från Hönö faktiskt lyckas erövra världen.
{jumi [jumi/kalledehler.html]}
Kalle Dehler leder numera produktionen av Dehlerbåtarna hos Hanse. En båt han har växt upp med, sen hans far Willy tog fram den första på 60-talet. Han har kappseglat och som i år semestrat i svenska skärgårdar.
Men vägen dit har inte varit rak, hans far sålde hela tillverkningen och själv gick han över till husvagnar. Men nu känns det som han är på rätt kurs igen. Jag träffade honom i Mollösund i somras för en pratstund i hans älsklingsbåt, en Dehler 38:a. En riktigt trevlig båt.
På Oceanis 41.1 visas för första gången på båtmässan i Paris 5-13 december. Skrovet är designat av Finot Conq. Masten är flyttad akteröver, för mer stabilitet och fart. Med integrerad självslående fockskena blir seglingen komfortabel.
Interiören är skapad av Nauta Design. Salongen är luftig med stora fönster i skrovsidan. Skepparhytten i förpiken är generös som kan jämföras med båtar i 45-fots klassen. Men den finns också i andra varianter med tre hytter och fler toaletter.
Längd
12,43 m
Bredd
4,20 m
Vikt
8 777 kg
Nu är testerna klara av de bästa nya segelbåtarna i Sverige - de nio nominerade till Årets Segelbåt 2016. Juryn kan därmed konstatera att kvaliteten på kandidaterna är högre och konkurrensen hårdare än något tidigare år.
Nya Hallberg-Rassy 40 Mk II kommer att visas på Hanseboot i Hamburg 31 oktober – 8 november 2015 samt på världens största båtmässa, Boot Düsseldorf, 23-31 januari 2016.
Båten ska ge mer naturligt ljus, mer komfort och mer elegans än tidigare modeller.
Mer info finns på http://www.hallberg-rassy.com/se/yachts/mittsittbrunnsbatar/40-mk-ii/
Nya Hallberg-Rassy 40 Mark II kommer att vara färdig september 2015. Hon följer designen från 43 Mk III, 48 Mk II, 55 och 64 med mer naturligt ljus, mer elegans och mer komfort.
Den första båten kommer att ha världspremiär på båtmässan i Friedrichshafen 19-27 september 2015.
Det finns 18 förbättringar jämfört med hittillsvarande 40:
Exteriör:
Förbättringar i inredningen:
Roligaste Årets Segelbåt på gång. Inte på länge har så många spännande segelbåtsnyheter lanserats på den svenska marknaden. Av sammanlagt 74 segelbåtar som visas på de flytande båtmässorna på Orust och i Gustavsberg är 21 spritt nya för svensk del och av dessa har juryn för Årets Segelbåt i Sverige nominerat tio i tre klasser.
För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Och sedan Lägg till på startskärmen.