båtar och varv
Fareastklassning
- Kategori: båtar och varv
- Publicerad 18 november 2015
- Skriven av Niklas Krantz
- Träffar: 2237
Kinesen godkänd
En ny segelbåtsklass har nu sett dagens ljus. Häromdagen godkände ISAF kinesbyggda Far East som en egen klass.
Det är ett bra erkännande för en av de snabbast växande kölbåtsklasseran i världen, säger Mats Runström på Nordic Yachts.
- I ett större perspektiv så får vi nu arrangera VM och EM, varav ett säkert hamnar i Sverige 2016.
M32 på Bermuda
- Kategori: båtar och varv
- Publicerad 09 november 2015
- Skriven av Sittbrunnen
- Träffar: 2266
Svensk-katamaranerna tävlar på Bermuda
I januari drar M32 Series Bermuda igång. De kör tävlingar fram till i april. Här samsas de med Americas Cup-träningen inför seglingarna 2017 på banan i Great Sound. Med övertagandet av World Match racing Tour, som också ska gå i de svenska katamaranerna, ser det nu ut som om Håkan Svensson från Hönö faktiskt lyckas erövra världen.
Kalle i Mollösund
- Kategori: båtar och varv
- Publicerad 07 november 2015
- Skriven av Niklas Krantz
- Träffar: 2346
Dehler är mer segelbåtar.
Kalle Dehler leder numera produktionen av Dehlerbåtarna hos Hanse. En båt han har växt upp med, sen hans far Willy tog fram den första på 60-talet. Han har kappseglat och som i år semestrat i svenska skärgårdar.
Men vägen dit har inte varit rak, hans far sålde hela tillverkningen och själv gick han över till husvagnar. Men nu känns det som han är på rätt kurs igen. Jag träffade honom i Mollösund i somras för en pratstund i hans älsklingsbåt, en Dehler 38:a. En riktigt trevlig båt.
Ny Ocenais 41.1
- Kategori: båtar och varv
- Publicerad 20 oktober 2015
- Skriven av Niklas Krantz
- Träffar: 1795
Kommer till Paris
På Oceanis 41.1 visas för första gången på båtmässan i Paris 5-13 december. Skrovet är designat av Finot Conq. Masten är flyttad akteröver, för mer stabilitet och fart. Med integrerad självslående fockskena blir seglingen komfortabel.
Interiören är skapad av Nauta Design. Salongen är luftig med stora fönster i skrovsidan. Skepparhytten i förpiken är generös som kan jämföras med båtar i 45-fots klassen. Men den finns också i andra varianter med tre hytter och fler toaletter.
Längd
12,43 m
Bredd
4,20 m
Vikt
8 777 kg
Årsbästa 2016
- Kategori: båtar och varv
- Publicerad 08 oktober 2015
- Skriven av Curt Gelin
- Träffar: 3194
Årets bästa segelbåtar bedömda
Nu är testerna klara av de bästa nya segelbåtarna i Sverige - de nio nominerade till Årets Segelbåt 2016. Juryn kan därmed konstatera att kvaliteten på kandidaterna är högre och konkurrensen hårdare än något tidigare år.
Nya HR 40:an visas på Hanseboot
- Kategori: båtar och varv
- Publicerad 29 september 2015
- Skriven av Niklas Krantz
- Träffar: 2829
Nya 40:an från Ellös
Nya Hallberg-Rassy 40 Mk II kommer att visas på Hanseboot i Hamburg 31 oktober – 8 november 2015 samt på världens största båtmässa, Boot Düsseldorf, 23-31 januari 2016.
Båten ska ge mer naturligt ljus, mer komfort och mer elegans än tidigare modeller.
Mer info finns på http://www.hallberg-rassy.com/se/yachts/mittsittbrunnsbatar/40-mk-ii/
Nya Hallberg-Rassy 40 Mark II kommer att vara färdig september 2015. Hon följer designen från 43 Mk III, 48 Mk II, 55 och 64 med mer naturligt ljus, mer elegans och mer komfort.
Den första båten kommer att ha världspremiär på båtmässan i Friedrichshafen 19-27 september 2015.
Det finns 18 förbättringar jämfört med hittillsvarande 40:
Exteriör:
- 25 cm högre rigg med något ökad segelyta
- Gennaker eller spinnaker hissas nu från masttoppen istället för toppen på förstaget. Effektivare, mer lätthanterligt och vackrare
- Nya salongsfönster; större, ramlösa, i härdat glas, som på 43 Mk III, 48 Mk II, 55 och 64, vilket ger mer naturligt ljusinsläpp
- Två skrovfönster i salongen
- Nya lågprofilsventilatorer med inbyggda ping-pong-bollar som på 412, 43 Mk III, 48 Mk II, 55 och 64
- Ny, mer elegant design på pulpitar, liknande vad som finns på 412, 43 Mk III, 48 Mk II, 55 och 64
- Möjlighet att beställa fällbara bog- och häckpropellrar med dockningsfunktion
- Möjlighet att få försegelskotvinscharna elektriskt reversibla, Lewmar Revo
- Durken under teaktrallen i sittbrunnen är nedsänkt, för att skapa ett bridgedäcks fördelar utan dess nackdelar. Skulle man få en våg in i sittbrunnen, riskerar det inte att rinna in i salongen och samtidigt är båten lika lätt att kliva in och ut ur som en båt utan bridgedäck.
- Ökad ståhöjd under bommen;10 cm mer
Förbättringar i inredningen:
- Förbättrad nedgångslejdare; mindre brant och mer komfortabla steg
- Två skrovfönster i salongen, vilket ger kontakt med världen utanför med fönster i ögonhöjd även när man sitter ned i salongen
- Alkoverna i salongen får vitlackerade träpaneler och skrovfönster som 412, 43 Mk III, 48 Mk II, 55 och 64
- Möjlighet till en stor 32 tums TV på hiss på styrbordssidan av salongen
- Nytt layoutalternativ för akterruffen: soffa på styrbord, väldigt lång och väldigt bred koj på bb-sidan; hela 2,37 m lång, 1,79 m bred vid huvudändan och 1,18 m bred vid fotändan
- Öppningsbara fönster mellan pentryt och sittbrunnen och mellan arbetsbordet och sittbrunnen
- Kolfilterfläkt i pentryt som tillval
- Förbättrad passage in till förpiken
- Förbättrad och förstorad durkyta i delningen mellan förpiksojerna, utan att behöva kompromissa med de generösa kojmåtten