båtar och varv

Najadvarsel

Najad varslar 24 anställda

Najad varslar 24 av sina totalt 130 anställda i Henån och Åmål om uppsägning. Förhandlingar med de fackliga organisationerna inleds nu i veckan och gäller både kollektivanställda och tjänstemän.

– Det är en osäkerhet på marknaden som innebär att vi vidtar denna åtgärd, säger Mikael Gustavsson, vd på Najadvarvet, till Bohuslänningen. Vi gjorde likadant 2010 men då behövde inte någon sägas upp på grund av att försäljningen av båtarna ökade. Det som påverkar försäljningen handlar bland annat om osäkerhet när det gäller räntor. Företagen inom båtbranschen har haft det tufft på senare år, det började i samband med finanskrisen. Najad drabbades i likhet med många andra tillverkare av båtar hårt.

Kommentarer

25 bort på HR

Stark krona drabbar varven 25 personer på Hallberg-Rassys anläggningar i Ellös och Kungshamns varslas nu om uppsägning, uppger Bohuslänningen. Hur många som förlorar sina jobb och vilka yrkeskategorier det handlar om bestäms efter förhandlingar med de fackliga organisationerna. I dagsläget är det drygt 200 personer som jobbar i företagets båda anläggningar i Ellös och Kungshamn. – Det har lugnat ner sig en hel del på marknaden under våren, säger Magnus Rassy, vd på Hallberg-Rassy. Det beror bland annat på att kronan blivit allt starkare samtidigt som euron har försvagats. Det är positivt att svensk ekonomi går bra. Men detta påverkar oss negativt eftersom många båtar säljs på export. Det är helt enkelt så att båtarna blir dyrare för de kunder som bor utomlands utan att vi höjt priset.

Kommentarer

Lill-Elan i sjön

Elan 210 sjösatt

Nya Elan 210 är nu provseglad i Kroatien. I juni förväntas den komma till Sverige.

Kommentarer

Campusen i sjön

Sjöcamparen invigt

 

Nu har Fabola provseglat den första Campus 7.4, den med höjbart tak och sänkköl som presenterades i på båtmässan tidigare i år. Lite mer veckobåt än de tidigare som väl mer var dag- eller campingbåt. En utmärkt instegsbåt om man har några hundratusen på banken och inte vill hålla på att mecka en gammal 70-talsbåt.

- På premiärdagen hade vi måttliga vindar med byar och skiftande vindriktning, skriver de själva. Som mest blåste det ca 6-7 sek/m. Vi förde stor och fock med två personer ombord. Målet för dagen var att få en känsla för båtens egenskaper och testa stabilitet. Segelytan i det racing-krysställ vi använde är ca 3 kvm större än standard med hjälp av en stor akterrunda på storseglet och en lång topplatta på focken.

Ja, de tyckte inte helt förvånande att den nya Campusen seglade bra. 

- På kryssen loggade vi 5,8 knop som toppfart och 5,5 knop i konstant fart. Undanvinden gav inga klara besked eftersom vi inte hade spinnaker eller gennaker men med bara stor och fock nådde vi 6,8 knop i den måttliga vinden. Båten kändes totalt sett mycket lättdriven.

Kommentarer

Maxiseglare

Woxén går ombord 

Med 18 veckor kvar till sjösättning kliver Magnus Woxén ombord på Maxi 11. Han är en av Sveriges mest meriterade seglare. I ett och ett halvt år har han varit knutet till det franska Groupamaprojektet som många tror kan vinna nästa Volvo Ocean Race. Men nu går Magnus vidare till att bli en del av besättningen som designar, utvecklar och lanserar nya Maxi 11.

Kommentarer

Rökkebåten

66 meter leksak

En segelbåt på 217 fot, 66 meter lång, är den norske miljardären och fiskarsonen Kjell Inge Røkkes nya leksak. Byggd i hemlighet på ett holländskt varv, men inte längre lika hemlig sedan transporten ut till havet.

Läs mer: Rökkebåten

Kommentarer

Sittbrunnenfilmer