båtar och varv

Norsktest av Bavaria 46

Tyska elslag

Norska Seilas har gått runt inne i nya tyska undret i Düsseldorf, Bavarias 46 Vision, med elvinschar så att man kan skota focken med en knapptryckning vid slagen och en sittbrunn som kan göras om till solmadrass.

Kommentarer

Kokta kolfibrer

Full fart focklöst

Att koka kolfiber till snabba katamaraner, det är vad Göran Marström i Västervik sysslar med. I somras kom den nya supersnabba M32.

Farten får den av den vridbara masten med vingprofil och den så kallade uni-riggen,  bara stor och gennaker. Det är en konstruktion som är både billigare och snabbare än med en vanlig fock.

– Kombination är effektivare och ger mindre motstånd än konventionella riggar med fock och storsegel. På riktigt snabba båtar av denna typ kan man med uni-riggen gå både högre och snabbare, har Göran sagt på Seglarförbundetrs hemsida.

Själva skroven är superlätta och är byggda i kolfiber, som i stället för vakum bakas i en autoklav. En metod hämtad från flygbranschen

I den här intervjun av Mr Clean på Sailing Anarchy berättar Göran och desigern Kåre Ljung mer om hur de tänkt:

Tack Blur för idén

Även Hamnen har imponerats av denne innovative västerviksbo och i höstas tog de med sig en världsberömd seglare, Torvar Mirsky, för att testa fartvidundret. Så här presenterade de den provseglingen:

"Torvar har presterat både fina resultat och katastrofala kapsejsningar i "Extreme sailing series", blivit erbjuden skepparroll i det kommande America's Cup och nyss vunnit en världscupregatta i match racing. Nu ska han ge M32 vad den tål."

Kommentarer

Galen 30-fotare

Webb-tv-test av perfekt 30-fotare

Hamnen.se som satsar alltmer på genomarbetade webb-tv-produktioner, har provseglat tävlingsseglaren Jimmy Hellbergs ögonsten, den galna 30-fotaren Admirality. Som kändistestare har Hamnen engagerat Torvar Mirsky.

Jimmy är en av få som är tillräckligt galen för att satsa på en båt som Admiralty 30 – en båt han importerade helt oprövad från USA. Varför?
– Jag är van att planera och segla ensam, då jag kappseglat mycket i vindsurfing och IOM (radiostyrd båt). Jag tycker att segling ska vara kul, enkelt och billigt och inte involvera så många personer. För då blir allt komplicerat. Efter att ha ägt några större båtar tröttnade jag på att ständigt ragga besättning och hittade Admiralty 30 – en perfekt båt som är riktigt snabb trots att man är ensam eller seglar med två.

Kommentarer

Självseglande skepp

Automatiskt miljöskepp

1995 Manuel Pinto and the ship that sailed herself from Greenpeace on Vimeo.

Greenpeace har just sjösatt den nya Rainbow Warrior III. Med den första seglade man in för att stoppa franska kärnvapenprov på Mururoa. Redan då använde man sig av avancerade tekniska lösningar för att stoppa miljöförstöringen.

Manuel Pinto var ombord på Rainbow Warrior 1995 när man försökte stoppa fransmännens återupptagna kärnvapentester i stilla havet. Trots att det bordades av franska kommandosoldater som förstörde styrutrustningen så seglade skeppet vidare på sin utsatta kurs, till fransmännens stora förvåning.

Därför sänkte franska agenter senare det besvärliga miljöskeppet, som nu är inne på sitt tredje liv.

Kommentarer

Najad räddade

Nord West räddar Najad

nordwest

Nu är det klart att motorbåtstillverkaren Nord West köper Najad från konkursboet och räddar verksamheten.

- Det är väldigt glädjande att vi slutligen kunnat förvärva Najad, säger Benny Martinsson, grundare och ägare av Nord West.

-Vi ser fram emot att fortsätta bygga Najadbåtar och ser en fantastisk potential i Najad, som har ett komplett och modernt produktprogram mellan 35 och 57 fot och en väl utbyggd serviceorganisation. Både Nord West och Najad har en mycket hög byggkvalitet och fokuserar på att erbjuda service i världsklass.

Nord West grundades 1985 av Benny Martinsson och har 130 anställda. Försäljningen det senaste verksamhetsåret var cirka 360 miljoner SEK. Företaget är familjeägt och består av båttillverkning och service på Vindön/Orust, samt en anläggning i Lysekil för skrovtillverkning och plastdetaljer. Varvet är idag ett av Sveriges modernaste och säljer båtar världen över.

Najads hamnanläggning har under många år drivits av Claes Samuelsson som nu tillsammans med entreprenören Bertil Karlsson, kommer göra en allt större satsning inom vinteruppläggning, service och försäkringsreparationer i Henån som motsvarar kundernas önskan om en helhetslösning för båtanvändandet.

Enligt Claes är arbetet med vinteruppläggningar redan igång och man välkomnar både motor- och segelbåtar till Orust Yacht Service om man ännu inte beslutat sig för vart man skall serva båten i vinter. Nybåtsproduktionen kommer att starta inom kort, meddelar Benny och teamet ser fram emot att återlansera Najad på höstens båtmässor i Hamburg och Stockholm.

Kommentarer

Ny Bavariavision

Magisk vision

Vision 46 kommer 2012 att levereras med antingen två eller tre hytter. Soda stream eller espressobryggare.

 

Versionen med två hytter har en otroligt stor ägarhytt i förskeppet och en hytt med två separata bäddar som kan konverteras till en dubbelsäng i aktern. Versionen med tre hytter får en extrahytt akter om WC i akterskeppet. Salong och pentry ser likadana ut på båda versionerna. Genom att nedgången från sittbrunnen är en aning förskjuten kan pentry göras större. Det blir ett L- pentry med dubbla diskhoar som en köks-ö på motstående sida. 

Salongen har en stor L-soffa med två sittplatser med bord på motstående sida. Det finns dessutom en flyttbar sittpall för att få plats med fler runt bordet.

WC har en separat duschsektion vilket ger klart bättre komfort när man duschar. Båten är egentligen en flytande lyxlägenhet.

 Dessutom kan den segla.

Kommentarer

Sittbrunnenfilmer