båtar och varv

Testar lill-muston

Kommentarer

Cool jolle

Musto-Skiff är en ganska stor klass i Europa och då framför allt i Storbrittanien. Kanske får den ett extra uppsving nu när det har blivit skiff för damer som OS-klass. Men nu har trapetsjollen fått en ännu coolare lillebror. Joachim Harpprecht, designer av Musto-Skiff har nu ritat en lill-skiff som just nu testas. Tänkt för mindre människor, typ tonåringar. Coolare än en optimist, blötare än en skatebord, snabbare än en vindsurfingbräda. Kanske kan bli nåt.

Flygande loppan

Kommentarer

Att åka ovanför vattnet!

Båtar som går ovanför vattenytan, det verkar lite magiskt. Sittbrunnen har testat den svenska uppfinningen Foiltwister, som flyger ovanför vågorna på ett patenterat bärplan, som kan fällas in när man närmar sig land. Och det konstigaste av allt: Den fungerar!

Läs mer: Flygande loppan

R12 köper Nimbus

Kommentarer

Stannar i Sverige

Nimbus får svenska ägare. Varken de två kinesiska konsortier som hade bjudit på bolaget eller finska Bella tog hem båtarna. Det gjorde det svenska investeringsbolaget R12, som blir ny majoritetsägare till Nimbus och Paragon. Nu har alla delar verksamheter i Nimbus-Gruppen i konkurs nu sålts till nya ägare.

Investeringsbolaget R12 har från konkursförvaltaren förvärvat bland annat Nimbus-Gruppens verksamheter i Göteborg, Mariestad och Storebro samt varumärkena Nimbus Boats och Paragon Yachts. I den nya ägargruppen ingår bland andra även den tidigare styrelseledamoten i Nimbus Fredrik Strömholm.

R12 köper också återförsäljaren Nimbus Stockholm, som ett komplement till den redan helägda försäljnings- och serviceverksamheten i Göteborg.

– Vi vill utveckla verksamheten inom Nimbus och Paragon. Vi ser stora möjligheter med tydligt fokus på segmentet 20 – 40 fot, två starka varumärken, en enda hypermodern produktionsanläggning och riktade insatser vad avser geografisk marknadsbearbetning samt med rätt kostnadskostym, säger Per Hesselmark, delägare i R12.

Nimbus kommer under en övergångsperiod att ledas av tidigare verkställande direktören Magnus Andersson.

Verksamheten i Storebro kommer dock att säljas vidare till Roger von Haugwitz, som i dag driver Lime Marine i Älvsjö, ett mindre företag som främst sysslar med vinterförvaring av motorbåtar. Haugwitz driver också ett större lönsamt företag i avloppsbranschen.

För en vecka sedan såldes en första del ur Nimbus konkursbo, småländska Ryds Båtindustri, till ett antal personer från Ryds Båtindustris tidigare ledningsgrupp.

– Genom försäljningen till R12 och den tidigare genomförda försäljningen har arbetstillfällen bibehållits och utrymme och bra förutsättningar skapats för fortsättande och utveckling av verksamheterna vid samtliga rörelsedrivande enheter i Nimbus-koncernen, säger Rickard Ström, konkursförvaltare och delägare i Advokatfirman Lindahl.

Investeringsbolaget R12 äger och utvecklar en grupp mindre och medelstora företag, bland annat underklädeskedjan Twilfit, hissföretaget Cibes Lift AB, kretskortstillverkaren NCAB, återvinningsbolaget MEWAB, rullstolstillverkaren You-Q och blomstervårdsbolaget Chrysal.

Strövarkatamaran

Kommentarer

 

Dubbelströvaren

strovarkattan

Nu har Sören Colbing tagit fram än ännu mer extrem naturfreakbåt. Skärgårdsströvaren som katamaran är ett komplement till enskrovarna i Skärgårdsströvarserien och en utveckling av konceptet. Miljökonceptet är själva kärnan för vad en Skärgårdsströvare står för: Lättdrivna skrov ger låg bränsleförbrukning och liten vågbildning. Tyst och sjövärdig gång. Materialet marinaluminium ger fördelar som till exempel enkelt och billigt underhåll, samt att det är återvinningsbart. Miljögodkända motorer och möjlighet att utrusta båtarna med hybriddrift eller elmotor.

Skärgårdsströvarkattan är med sina dryga nio meter i längd och nära fyra meters bredd en rymlig båt för bekväma dag- eller helgturer såväl som långfärder. Och utrymmena är stora både utvändigt och invändigt. Behagligt mjuk gång även i krabb sjögång uppnås bland annat tack vare de skarpa förskeppen. Det tåliga utförandet och ringa djupgåendet gör det möjligt att färdas i, och göra upptäcksfärder, även i grunda arkipelager. Möjligheten att med lätthet ta med kajaker och/eller cyklar ombord gör den jättespännande.

Fartområdet upp till cirka 14 knop gör att man kan göra längre dagsetapper. Och om man vill kan man dra på lite extra. Gångläget passar annars för alla farter upp till maxfarten eftersom det inte finns någon planingströskel. Vill man köra i ekonomiska och behagliga marschfarter på till exempel 6, 10 eller 12 knop går det också. Två motorer ger extra säkerhet och motorerna är placerade så att de ska vara lätta att komma åt vid service.

Med Skärgårdsströvarkattan är upplagt för att köra in mot en sandstrand, och med stävstege gå torrskodd iland, ombord igen, som en landstigningsbåt.

 

Längd, skrov: 9,10 meter

Bredd: 3,95 meter

Djupgående: 0,45 meter

Material: Marinaluminium

Vikt: Cirka 3,5 ton

Motor, standard: 2 x 40 hk (utombordsmotorer, fyrtaktare)

Fartområde: Upp till cirka 14 knop

Originalide och koncept: Sören Colbing

Design: Micael Palmgren

Nya lillbavvan i Holland

Kommentarer

Plats för rorsman

b33forsta

Nya minsta Bavvan är lite större, från 32 till 33 fot gick tyska varvet vid flytande båtmässan i Amsterdam i helgen. Lite mer segel och sittbrunnen får äntligen T-form med en bekväm plats för rorsman. Designen har gjorts av det engelska designföretaget Design Unlimited.

Invändigt har 33:an tagit intryck från den nya Vision-serien med mjukare former. Stora sidoventiler ger en härligt ljus båt att vistas i. Planlösningen är samma som hos föregångaren men med bättre ståhöjd. Akterkojen får förbättrad höjd under sittbrunnsdurken. Större förpik ska det också vara, liksom toa och.

Nya Bavaria Cruiser 33 får premiär i september och kommer till Sverige i slutet av 2012. Håll ögonen på vår hemsida där vi meddelar första visningsmöjligheten.

Pris fritt varv från 660 450 kr, vilket naturligtvis betyder plus en hel del.

Tekniska specifikationer
LÖA: 9,99 m
Skrovlängd: 9,75 m
Längd vattenlinje: 8,85 m
Bredd: 3,42 m
Bredd vattenlinje: 2,83 m
Djupgående: Std 1,95 m, Tillval 1,50 m
Deplacement: Ca 5 200 kg
Segelyta Sportmast: Tot ca 51 kvm
Segelyta Rullmast: Tot ca 48 kvm (high-tech)
Segelyta fock: 105%
Vatten Ca l: Ca 150l
Bränsle Ca l: Ca 150l
Motor hk: Yanmar 3YM20, 21 hk
Antal kojplatser: 4 st
Designer: Farr Yacht Design
Höjd över vattenlinje: Ca 14,90 m
Ståhöjd i kabinen: Ca 1,85 m
Antal hytter: 2 st
Info: www.bavariasverige.se

40 fot kolfiber

Kommentarer

Containerbåt

farr400

Vad sägs om den här snabbseglande 40-fotaren: FARR 400. Designad av Farr och tillverkad av Premiere Composite Technologies, enligt high performance-klassen TP 52. Byggd i kolfiber och komposit för att kunna fraktas runt i en 40-fots container mellan tävlingar och uppvisningar.

Sittbrunnenfilmer

Vi använder cookies.
Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.