Tjejbåten

50 ombordlösningar för tjejer och killar

allforen

All Aboard är ett båtkoncept som tar fasta på vad kvinnor vill ha i en fritidsbåt. Ett team har skapat 50 lösningar på de tio vanligaste problemen på en båt. Allt ifrån att hoppa i land säkert till att få upp en person som trillat överbord. Den 2 mars premiärvisas båtkonceptet på Stockholmsmässans stora båtmässa Allt för sjön.

Bastu och dusch, en köksö för gemensam matlagning. Ett utskjutbart golv i sittbrunnen som dels ger rum för fler att umgås och dels har en ramp som är både vattenrutschkana och räddningsramp. En landgång integrerad i båtsidan. Det är några av de innovativa och smarta lösningar på kända båtproblem som teamet tagit fram.

allampersan– Vi ser att kvinnor har många önskemål när det gäller hur båtar bör fungera. Vi ser också att när familjen ska sälja sin båt är det nästan alltid kvinnan som är drivande, säger Kerstin Hindrum på Svenskt Marintekniskt Forum, projektägare och initiativtagare till All Aboard.

Idébåten All Aboard har utvecklats efter samma principer som Volvos konceptbil YCC, populärt kallad tjejbilen. Den lanserades för några år sedan och blev väldigt uppmärksammad i Sverige och internationellt.

– Nu går vi från den konservativa bilbranschen till den stockkonservativa båtbranschen, säger projektledare Camilla Palmertz som även var projektledare för Volvo YCC.

– Vårt mål är att inkludera kvinnors önskemål i en fritidsbåt utan att exkludera mäns. Målet är också att ge båtbranschen nya idéer till sina produkter och på så vis kunna attrahera åtskilliga nya kunder både i Sverige och utomlands.

– Ingen båttillverkare kommer att ta alla idéer men alla kommer att kunna ta någon, säger Tatiana Butovitsch Temm, vd för affärsutvecklingsföretaget Ampersand som har lett utvecklingen av båten.

Tio problemområden som 1 000 tillfrågade kvinnor vill ändra på ombord i en fritidsbåt:

1. Problem att komma av och på båten. Det kan vara svårt att komma i och ur båten, både vid brygga och i naturhamn. Svårt att hoppa iland när man får uppmaning att hoppa. Ingenting att hålla sig i. För korta stegar.
2. Dålig sikt. Svårt att se över segel och sprayhood.  Dålig ergonomi på förarplatserna i både segel-, och motorbåtar.
3. Trångt i sittbrunnen. Båtlivet blir allt mer socialt, och kraven ökar på att sittbrunnen ska fungera både som sällskapsrum och förarplats.
4. Man över bord. Säkerhet engagerar kvinnor. Om den jag är på sjön med trillar över bord – orkar jag dra upp den personen då? Hur bär jag mig åt?
5. Vinsch för en hand. Vinschar med fel utväxling eller enhandsgrepp gör det onödigt tungt och svårt.
6. Tungt ankare/batteri. Finns det hjälpmedel?
7. Svårbegriplig motormanual. Hur bär jag mig åt om motorn stannar?
8. Spis, stuvutrymme, takhöjd. Verkar ofta vara designade av någon som aldrig lagat mat ombord. Det måste gå att göra mer praktiskt!
9. Toan ofta fel placerad. Den som måste gå på toaletten under gång inser snabbt att man hinner bli väldigt sjösjuk på väg till en toalett i fören. Placera mer midskepps!
10. Fuktiga och råa textilier. Allt blir fuktigt. Är det dessutom kallt så blir det ännu värre.

För alla tio problemområden har All Aboard förslag på lösningar. Allt som allt presenterar All Aboard 50 idéer för ett enklare båtliv. Lösningar som män inte kunnat lösa under fritidsbåtens drygt 100 år långa historia.

– Vi har utgått från tre områden. Båten ska vara Social, Smart och Säker och alla idéerna faller in under minst en av dessa, säger Camilla.

Tjejerna bakom projektbåten är Camilla Palmertz och Tatiana Butovitsch Temm från affärsutvecklingsföretaget Ampersand. För åtta år sedan utvecklade de Volvos konceptbil YCC.
- Vi insåg att kunskaperna från YCC går att överföra till branscher utanför bilindustrin.

allaboardBåtbranschen har ett intresse av att behålla kvinnorna på sjön och gärna attrahera nya familjer till båtlivet. Skulle andelen av svenskbyggda båtar öka med 10 % så skulle det säljas omkring 800 fler båtar per år och ge ett stort antal miljoner i intäkter för branschen.

Projektets huvudfinansiärer är Vinnova, Tillväxtverket och Västra Götalandsregionen. Initiativtagare och projektägare är Kerstin Hindrum på Svenskt Marintekniskt Forum (www.smtf.se) och leds av affärsutvecklingsföretaget Ampersand (www.ampersand.info) . De företag som är med och utformar båtkonceptet All Aboard är Nimbus Group, Ryds Båtindustri, Båtsystem, Seldén Mast, Volvo Penta, CPAC Systems, Tylö, Dacat och White.

 

Sittbrunnenfilmer

Vi använder cookies.
Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.