Delphia Yachts har hållit igen på utvecklingen av nya segelbåtar några år och koncentrerat sig på att bygga åt andra varv som J/Boats, Jeanneau och åt motorbåtsmärken som Quicksilver och Arvor. Men nu när försäljningen av nya segelbåtar ökar i Europa, tar varvet i östra Polen nya tag och presenterar planer på två helt nya modeller Delphia 42 och Delphia 58, varav 42:an ska sjösättas redan nästa år.
Båda nyheterna är designade av Tony Castro, en britt med internationell status och den som skapade den lika lyckade, som eleganta interiören på Maxi 1200. Han har ritat både superyachter, motorbåtar, jollar förr och halv- och entonnare när de var på modet.
Med den nya 42-fotaren ger sig Delphia Yachts rakt in i det getingbo, som stortillverkarna i Frankrike och Tyskland vill vara värdsledare på. Senast har ju Jeanneu kommit med sin 41-fotare Sun Odyssey 44 och Beneteau har pimpat Oceanis 41:an.
Första intrycket är gott. Dragkraften med Delphia 42 ligger de snabba linjerna och särskilt den eleganta överbyggnaden, där Tony Castro har ritat in nyheten rufftak i glas som på bilar och motoryachter. Ljus från ovan och utsikt nerifrån, blir Delphia först med på segelbåtar. Jalusier mot solen och luckor för ventilation ska integreras i taket.
Annat på båten ligger rätt i tiden som peke, rak stäv, dubbla rattar, dubbla roder och rutor i skrovsidan.
Med tanke på Delphias tidigare politik, kan man anta att priset blir fördelaktigt och i nivå med gamla 37:an och 40:an. Och om interiörfinishen blir som på Maxi 1200 kan denna nya 42-fotare chans bli ett trumfkort i klassen.
Data
Löa 13,71 m
Skrovlängd 12,49 m
Lvl 11,93 m
Bredd 4,27 m
Djup 2,25
Tomvikt 8 967 kg
Kölvikt Ej uppgett
Segel 90,5 kvm
Motor 75 hk
Kontakt www.delphiyachts.pl