Janken filosoferar

Galvaniska konsekvenser

Stig-Edwin är en riktig gammal sjöbjörn!

I alla fall om du frågar honom själv!
Bekräftat är att han gjorde två vändor med M/S Tunadal på sjuttiotalet och att han som gammal vänsterradikal gjorde vapenfri tjänst på en isbrytare,  på den tiden då unga män gjorde lumpen.

Vi vet dock från tillförlitlig källa att hans karriär som sjöman avslutades för många år sedan då han som jungman på en vägverksfärja vägrade släppa fram en polisbil under utryckning för att polisen som körde hade sytt in honom i fyllefinkan helgen innan.
Det var inte den enda gången han åtnjutit logi hos farbror Blå men en av de få gångerna han mindes ansiktet på den polis som distribuerat honom därstädes!
I övrigt var Stig-Edwins karriär i yrkesjöfarten antingen en myt eller en gåta höljd i dunkel!

Läs mer: Galvaniska konsekvenser

Vindhemsregattan

Janken:

Tussans sista kappsegling?

Jaja! Det är superduperlänge sedan jag visade ett livstecken på Sittbrunnen nu! Jag vet!
Men liket lever!

Jag anmälde Tussilago till en kappsegling i distriktet i somras!
En IF seglas utan större problem på två personer och jag litade på att min kära dotter skulle kunna ställa upp att segla Vindhemsregattan med mig men….
Jag minns inte vad som kom emellan?
Hon jobbade med både ditten och datten, är mitt uppe i en begynnande musikkarriär och hoppar emellanåt in som körsångerska i ett soulband där hennes sambo trakterar trummorna!
Ja, nånting kom emellan!

Läs mer: Vindhemsregattan

11 dagar i Högakusten

Janken:

Miniluff i Höga kusten

Det ryktas att det är högt tryck på gästhamnarna!
Jojo!
Befinner man sig i den norra delen av landet kan man fortfarande finna lugnet och stillheten om man vill.
Är du mer social så finns det gästhamnar av det mer tätbefolkade slaget också.
Men trångt?
Nä! Skulle inte yttrycka det så!

Jag packade min blygsamma men kära "Tussilago" med smaskigt käk, T-sprit, bensindunk och massor med kläder för en tur på obestämd tid i världsarvet Höga kusten.
Det blev 11 dagar innan jag av olika skäl tvingades vända hemåt igen.

Läs mer: 11 dagar i Högakusten

Uppgörelsen

När Racer-Robban bytte båt!
Eller...
Båtskjul mot dubbfria däck!

kompassros

"Ska din farsa sälja sitt båtskjul nu när han gjort sig av med båten?" frågar Peppe.
"Nä! Jag ska ta över det eftersom det är lite större än det jag har." Svarar Robban.
"Men jag ska göra mig av med mitt. Är du intresserad?"
"Jo! Det skulle ju vara fint med inomhusförvaring. Vad ska du ha för det då?"
Robban kliar sig under märkeskepsen...
"Hmmmm.... säg femti laxar! Bara för att det är du!"
"50 000!!!! För hamnens minsta skjul!!! Är du seriös? Senaste skjulet som bytte ägare var mycket större och det gick för 35!"
"Jaja" Flinar Robban! "Men du vet? Tillgång och efterfrågan! Vi kan ju kappsegla om det!"

Det finns två Neptunkryssare i Webbvikens båtsällskap.

Den ena är Racer-Robbans hi-techutrustade kappseglingsmaskin som han slipar, slipar och slipar boten på varje vår. Byter beslag, köper block och segel. Inhandlar dymema, kevlar, komposit, fan och hans moster inför varje säsong. Han och hans yngre bror hänger i hängbanden iklädda det senaste från Musto, XM eller Henri Loyd

Den andra Nepparen seglas av Peppe! En rundnätt herre med ylletröja i övre medelåldern som brukar ha sin fru till gast.

Läs mer: Uppgörelsen

Utombordsmotorn

Janken:

En trevlig bok men ingen avancerad handledning

utombordarn

Titel: Utombordsmotorer
Författare: Tim Bartlett
Förlag: Nordstedts
ISBN 9789113071732

I vintras fick jag frågan från Sittbrunnens redaktör, Niklas, om jag kunde tänka mig att recensera en bok om utombordsmotorer?
Ja! Det sägs ju att IF-seglare älskar fukt och hatar motorer vilket kan stämma till viss del. Dock har jag haft ett antal utombordare genom åren och den enda inombordsmotor jag svurit över var egentligen en konverterad Hondasnurra trots att den kallades Volvo Penta.

Jag läste igenom boken omgående men en massa projekt på  mina två jobb kom emellan så nu när jag tänkte skriva om den så skummade jag den i ett strålande eftermiddagsväder på altanen.

Bartletts bok är ingen reparationshandbok. Det är ingen avhandling om utombordarens konstruktion.... Den är nånting mitt emellan. Men den funkar bra som referensbok när frågan dyker upp "Hur katten var det det där funkar nu igen?" eller "hur var det där med stigningen på en propeller" Trots att jag slaktat och plockat ihop en Parsun, dränkt en gammal Evinrude och faktiskt ritualdödat en hatad Volvo Penta så kan jag mer om aktersnurror nu än innan jag läste boken.

Läs mer: Utombordsmotorn

Skitprat

Janken:

Lite skitprat!

Häromdagen knallade jag mot den fint anordnade utslagsvasken för svartvatten vi har i vår klubb.
I handen bar jag den, efter en veckas försommarsegling, välfyllda "korvburken" som utgör underdelen på min kemtoalett!
"Jasså! Du kör med "potti" du?" Frågade min klubbkamrat som kom gåendes i solskenet!
"Jo! En enkel lösning som funkar för mig." Svarade jag. "Du då? Har du septitank?"
"Jepp!" Svarade han"Med däckstömning installerad!" Sen tillade han.... med ett snett leende och ett uns stolthet i rösten... "Inte för att jag tänker använda någon däckstömning"

Han sa det med det där tonfallet... ni vet... som andas samförstånd och självklarhet!
Som att det är den självklaraste saken i världen att man ska pumpa ut sitt bajs genom skrovsidan!
Att alla som installerat däckstömning har gjort det för att lagen så föreskriver! Inte för att kunna använda den tömningsstation klubben investerat i och på det sättet få bajskorvar och toapapper att hamna hos reningsverket.

Läs mer: Skitprat

Sittbrunnenfilmer