Micke ligger fyra i ARC

Curres blogg:

Talanta fyra - trots brutet roder

Måndag morgon ligger svenska Pogo 40:an Talanta med Mikael Ryking fyra i racing A-klassen i ARC. Man tappade tredjeplatsen i torsdags sedan man kört på något i vattnet så att babords roder gick av. Samtal hem till seglare med koll i Stockholm, ledde till att varvet, föreslog besättningen att stoppa båten. Sedan ta ut det brutna rodret, ta ut det hela och stoppa in detta i babordstrumman. I fredags när det ljusnat genomförde Mikael och hans besättning Mats Victorin, Emely Hagen och Karl Jungfeldt operationen och lyckades. Tala om sjömanskap!

Beröm i kubik är de värda för att de klarade bytet och för att de ger oss fåtöljseglare ännu mer spänning än att följa deras vilda undanvindsåkande över Atlanten.

Ledare i klassen är VO 65:an Team Brunel med Jan Gerd Portman som skeppare, tvåa en italiensk Carroll 60, trea en tysk Knierim 59.

Bland övriga svenska båtar går det bra för Baltic 64:an Triumph, 3:a i cruising B, för Baltic 56:an Spirit 3:a i cruising A, Hallberg-Rassy 42:an Cavatina 4:a i cruising G och för Dufour 45:an Mormor Alice 4:a i cruising C.

Intressant att se är att i racing B leder en gammal Oyster Lightwave 48, som är en traditionell båt jämfört med övriga i racingklasserna. Kan man inte som Mikael Ryking köpa en sanslös slörbåt, kanske det kan gå för taggade ägare till Najader och Hallberg-Rassy att placera sig på ARC som alt mera verkar bli ett riktigt race och inte bara en lättsam översegling.

Följ Talanta på ARC hemsidans fleet viewer med överlägg på vindar och positioner i klass med vad som kunde ses under Volvo Ocean Race förra året. Och tacka arrangörer och deltagare för att vi här hemma har fått ett bra race att följa fram till lucia.

"Talanta Update 11-26 11:57

After some hard work with a knife we have managed to get rid of the remaining parts of the starboard rudder. Just a stainless pipe pointing down into the water making cascades of spray aft of the boat. From 11.30 the Shark is now flying again (Talanta, aka the Shark boat referring to the Shark in the bow of the boat). With the petit kite we are now making 13 knots again topping at 20 knots in the squalls. Bob Marley is singing again about sweet weather and a shining sun. This time loud from the speakers in the cockpit. Life is rocking again!

For a few days we have been flying on a starboard tack. Wind easying a bit and boat speed last day was down to 10 knots. Felt like we were standing still!

But the time for a gybe were approaching as the weather forecast indicated a shift in the wind from 70 degress to 90. Due to the broken rudder on starboard side we cannot sail on the port tack. So when we finally had to gybe, to avoid ending up in Florida, we also had to switch the rudders. Moving the working port rudder to the starboard side.

It is indeed a risky thing to do, removing the rudder in the middle of the Atlantic. But the trick was to mount an M8 screw at the top of the rudder stock with a line attached to it. Then removing the rudder head and dropping the whole rudder down into the ocean. Then getting the line from outside and picking up the rudder. With a total stopping time of 2.5 hours including bringing down and up the sails, we are now up to speed on a port tack! Full main and grand spi we are again making some 10 to 13 knots in a light breeze!

Great work from everyone onboard and now we are flying towards Saint Lucia, the reggae and the Rhum!"

/Mikael, Skipper.

Sittbrunnenfilmer