Curt Gelin bloggar om allt som hör till segling Curres Blogg

Nya Linjett 39 seglar i sommar

Traditionsrika Linjettvarvet/Rosättra Varv är på god väg med sin nya 39-fotare, som de kallar för en ny generation och en förnyelse av sitt beprövade koncept - välseglande och välbyggda båtar för seglare med önskemål om en rask semeterbåt. Linjett 39 ska fylla en lucka mellan 37:an och 43:an och tar nytta aktuella metoder vid konstruerandet och produktionen. Således är 39:an ritad i ett flödesprogram, där skrov, rigg,köl och roder studerats för att få en båt som seglar enligt de mål varvet satt upp, särskilt vad gäller förmågan att bära segel. Bakom analyserna står ett team med samme unge konstruktör som var med och ritade Shogun 50 - racern som Rosättra byggde till säsongen 2019 - Oscar Södergren.

Men ändå den som i likhet med mig finner det intressant att bedöma nya båtar, funderar förmodligen på några av lösningarna på 39:an. Jag frågade därför Markus Gustafsson, Rosättras ansvarige om riggen och poängen med bägge vanten intill ruffen när alternativ som Hallberg-Rassy 40 har toppvanten vid relingen och undervanten intill ruffen.

- Lösningen gör det enklare att röra sig på däcki. Den kostar mer att bygga, då det blir ett röstjärn till, men vi tycker att säkerheten ökar. På din fråga om kölen så följer formen erfarenheterna från bland annat 43:an med lång och nerbyggd infästning. Det blir igen en bulb för ökat rätande moment. Och vad gäller roder har vi knappt diskuterat dubbla blad, vi värderar manöverförmågan med ett roder och anser att det fungerar bäst i våra vatten.

Ett  annat tecken på generationskiftet är att för första gången har varvet skickat ut ett pressmedddelande och på engelska. Så här lyder det:

 

With the new Linjett 39 - you are in control

Linjett Yachts proudly presents the new modell Linjett 39, which will sail to the summer.

A yacht that can be safely handled by one person, the Linjett 39 is another step in Linjett’s design philosophy, which is constantly being refined and improved.

- The helmsman must be in total control. He needs to be able to keep an overview of the yacht and easily access everything he needs to maneuver. It will keep the calm even in tough conditions.

Markus Gustafsson, the CEO of Rosättra Boatyard, describes how the modern digital technology gives the boatyard’s admired craftsmanship new dimension and significance. Already in the drawing stage, it is known how the design will respond to changes to the hull, interior and maneuverability. These digital advances have allowed Linjett Yachts receive several orders of the yacht already before its test sail.

- This is a natural evolution, but also a switch in generations. It is now clearer than ever that there is a team behind each model, rather than just one designer.

Linjett yachts have received exceptional praise for their ability to carry large sails and still balance perfectly, the new Linjett 39 is no exception. A well-balanced boat is fast and can be driven with only a finger on the wheel. Already 20 years ago, all control lines got led back to the helm. Now, add two wheels with separated steering systems for safety, modern electronics and all winches within reach from the helm. Also, the helmsman’s position is now slightly higher. Significant design and planning have been invested to ensure it is comfortable and safe for everyone onboard.

The changes in the cockpit are not immediately noticeable, they are in the details. However, the changes down below are apparent. The interior is built with modern technology to give new impressions. It has opened-up, it feels more like you are stepping into the space rather than stepping down. It is spacious, comfortable, and welcoming. The noticeable changes are higher freeboards and a raised couch roof, which allows for more space and opportunities. To understand the real changes though, one has to get into the structure. For the Linjett 39, Rosättra Boatyard uses the modern technology of vacuum infused vinylester into the sandwich of divinycell. The result is a lighter and stronger hull. This technique is also used for the structural beams, where solid, unilateral fibers have been injected and then glued to the hull. Two sturdy beams, one by the galley, and one at the mast foot which ends at the rigid chainplates, have now reduced the significance of the main bulkhead and therefore allowed a more opened-up salon. After simulated computer tests with redistribution of weight, the team could then take the next step and give the Linjett 39 a significantly larger bathroom in the forepeak.

- And thus, we have been able to build another large room in the aft for a shower and wet gear, says Markus Gustafsson. Comfort both on deck and down below become increasingly important.

The Linjett models has significantly more natural light in the interior. Now, with the recessed windows into the hull, the light and feeling of space is even more enhanced. An appreciated feature not least by those who sail in the archipelago, the home waters of the Linjett yachts.

Linjett Segelbåtar

Markus Gustafsson Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. +46 70-378 80 08

For more information, visit

Linjett.se/en/Linjett-39

Markus Gustafsson Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. +46 70-378 80 08

Kommentarer

Höstens häftigaste test- VO 65 Childhood

I höstas  uppstod en möjlighet som jag länge velat göra – att testsegla en VO 65. När VO 65 Childhood 1, ex Brunel, besökte Stockholm fick jag  kontakt med Pelle Norberg, seglare, promotor och projektledare. Kunde jag segla med en dag, känna på båten och samtidigt få kläm på Childhoodprojektet ? Hans svar kom direkt – absolut!

 

ÅFOR 2019 2.jpg

Läs mer: Höstens häftigaste test- VO 65 Childhood

Kommentarer

Mårtenssons prövning

Yaghankryss

Få har seglat som Heléne och Arne Mårtensson med sin Hallberg-Rassy 62 Yaghan. I 19 år har de levt sin dröm, seglat jorden runt, besökt Antarktis och Sydgeorgien. I somras besökte jag dem för att höra deras syn på båtval och segling. Varpå de berättade om sin värsta prövning – över Sydatlanten 2017.

Drömmen om att segla långt hade Heléne och Arne Mårtensson haft ett tag när de lättade från Bullandö 2006 för att segla jorden runt. Den började för Arne med GKSS-eka i Vänersborg, sedan till BB 11 och långsegling på Bohuskusten i tonåren. Första ruffbåten var en Albin 79 som byttes till en Albin Stratus 35 kappseglades i Gotland Runt och behölls i 18 år.  

Läs mer: Mårtenssons prövning

Kommentarer

Bästa båtarna presenteras på Öppet Varv

HR40C

Trots eller kanske på grund av Coronatiderna, visas gräddan av nya segelbåtar kommande helg och in i nästa vecka på Öppet Varv. Visserligen behöver besökare boka tid via Hallberg-Rassy i förväg, men detta grepp minskar risken för att komma för nära andra och det obehag det innebär.

Samtidigt närmar sig Öppet Varv i år hur det var i Ellös innan halva segelbåtsbranschen flyttade till Marstrand i lojalitet med Sweboat. När branschförbundet i år inte kan arrangera sin show, är Öppet Varv en vinnare i verklig mening. Detta med tanke på att båtarna ligger longside och därmed är väl exponerade.

Läs mer: Bästa båtarna presenteras på Öppet Varv

Kommentarer

Solosegling i broschyrväder

Seon96

Av 55 anmälda skeppare till Robline Solo i lördags kom 47 till start och fick en skön segling utanför Sandhamn i sanslöst broschyrväder. Först i mål blev Corsair 31 Jena med Bertil Claesson som startade näst sist. Vann gjorde dock Johan Grim i Seaon 96 trimaranen Hummingbird, sju minuter snabbare på omräknad tid. SRS 1,225 avgjorde till Johans fördel.

Läs mer: Solosegling i broschyrväder

Kommentarer

Helgens härlighet – Öppen Båt på Shogun Yachts i Sandhamn

SHOGUN

För alla som vill ta del av det idag mest avancerade båtprojektet i landet, rekommenderas att besöka Sandhamn nu i helgen. Då visar Shogun Yachts upp 50-fotaren och välkomnar ombord alla som vill ta del av spetskunnandet, som Håkan och Oscar Södergren och Linjettvarvet har åstadkommit. Även den nya kommande Shogun 43 kommer att gå att ta del av i form av ritningar och specifikationer.

Läs mer: Helgens härlighet – Öppen Båt på Shogun Yachts i Sandhamn

Kommentarer

Från klassiker till soloracing

Robline Solo Challenge 2013 5673 1024x682

Att seglarvärlden är full av kontraster är känt för alla med segelbåt. Men större kontrast än att vara med om förra helgens propagandasegling med klassikerna i Sandhamn och behagliga banor, till kommande helgens solokappsegling Robline Solo Challenge, är svårt att hitta.

51 skeppare har anmält sig för att segla en bana på 19, 31, 38 eller 40M. Bland dem flera med vinnarmeriter från andra shorthandseglingar exempelvis Jonas Dolk i Farr 31 Kim Di, Fredrik Södergren i Tarac 33 Testrossa, Peter Skoglund i Passad GT Jenny, Martin Olsson i Diva 34 Macchiato.

Läs mer: Från klassiker till soloracing

Kommentarer

Classics i Sandhamn slår rekord

Bea

De kommande dagarna finns tidernas chans att se de tjusigaste träbåtarna i Sverige segla. Inget tidigare år har så många sköna stora klassiker samlats för att kappsegla under KSSS arrangörsflagga och den som vill ta del av vitsen och glädjen med att äga och segla en riktig båt bör gästa Sandhamn dessa dagar.

Läs mer: Classics i Sandhamn slår rekord

Kommentarer

Öppet Varv lockar fler båtar igen

brygga

För 27:e året arrangerar Hallberg-Rassy Öppet Varv i sin hamn i Ellös 21-23 augusti. Skillnaden i år är att intresserade behöver förboka sina besök för att följa riktlinjerna om att samla högst 50 personer samtidigt. Och att fler nybåtsutställare kommer som en följd av att mässan i Marstrand har ställts in.

- Det är begränsat hur många utställare vi kan ta in på Öppet Varv i dessa tider. Men jag kan säga så mycket att nya utställare på nybåtssidan som inte var med förra året och per idag är bekräftade inkluderar Arcona, Linjett, Bavaria och Najad. Det kan bli fler.

Läs mer: Öppet Varv lockar fler båtar igen

Kommentarer

Grant Dalton på krigsstigen

Förberedelserna för America´s Cup i Auckland fortgår trots tiderna och Grant Dalton & Co har sjösatt sin andra försvarare. Men planerna störs av ett oväntat angrepp på finansieringen av projektet. Vilket fick Grant Dalton att gå till motangrepp.

Här är hans inlägg, men återgett på engelska för att inga nyanser ska gå förlorade. Intrigerandet eller såpan om du vill, som alltid varit synonym med the Auld Mug . Cupen, fortsätter med andra ord.

Läs mer: Grant Dalton på krigsstigen

Kommentarer

Här är höjdarna på årets Allt för Sjön

Allt för Sjön är igång och med med den säsongen 2020. Även om denna mässa inte är som för tio år sedan, är den likväl bra för att inte säga den bästa på några år. Skälet är nyaste nytt från varven i Sverige, en skaplig avdelning med klassiska båtar, en djärv soloseglare på bästa läget och tillbehör till tusen. Detta gör mässan väl värd att besöka. Här är några av de intressantaste båtarna och nyheterna.

DSC_0539.jpg

Segelbåtarna står på parad längs en bred brygga som gör det möjligt att skaffa sig en överblick på juvelerna.

Läs mer: Här är höjdarna på årets Allt för Sjön

Kommentarer

Sittbrunnenfilmer