Elmotor till en Linjett 30?

Post Reply
Sambal
Påmönstrad
Posts: 1
Joined: Thu Dec 29, 2022 5:31 pm
Contact:

Elmotor till en Linjett 30?

Post by Sambal »

Jag vill byta min gamla, men fullt fungerande dieselmotor (Yanmar 8 hk från 1977) till en elmotor i min Linjett 30. Finns det fler som har samma tankar så kan vi kanske diskutera saken här? Jag vill inte göra jobbet själv men har inte hittat någon firma i Stockholmsområdet som har erfarenhet av ett sådant jobb. Och jag vill inte vara "försökskanin".

Här är mina krav:
Jag vill kunna köra motor i 5 timmar med 5 knop i vindstilla och utan motström.
Om det kravet är orimligt kan jag sänka mig till 4 timmar med 4 knop - men inte lägre. Orsaken är att jag förflyttar mig två ggr varje säsong mellan Svindersviken och Småängsviken T/R och det går oftast inte att segla mellan Skurusundet och Baggensfjärden.

Räcker det med en motor på 5 kW eller bör jag välja 7,5 eller kanske 10 kW?
Är elförbrukningen verkligen större för en större motor även vid samma fart?
Kan jag välja en motor som går på 12 volt eller bör jag välja 24 eller 48 volt? I de senare fallen måste jag ha dubbla elsystem eftersom så många tillbehör endast går på 12 volt. Eller ska jag kanske ha en omformare från 24/48 till 12? Eller blir det effektslöseri?

Jag antar att det måste bli Litium-batterier? Ska jag köpa färdiga i Sverige eller importera från Kina till en bråkdel av priset?
Är det bra eller en nackdel att vissa Litium-batterier har inbyggd BMS (Battery Management System)? Kan man utan problem seriekoppla dessa till 24 eller 48 volt?

Jag har tillgång till ström på bryggan men har ännu inte installerat landström i båten, vilket ju blir en nödvändighet. Kanske måste jag också komplettera mina 80W solpaneler men det är ett senare och mindre problem. Jag långseglar inte.

På nätet har jag läst att man kanske måste ha vattenkylning, vilket jag vill slippa.
Jag har också hört att det finns motorreglage med dålig funktion - t ex inget klick för neutralläge samt problem att slå full back från full fart framåt.

Slutligen undrar jag om min nuvarande tvåbladiga foldingpropeller duger eller om det krävs en ny? Jag har inget behov av att kunna ladda via propellern.

Anders Egerö
Post Reply