Fortsatt goda tider får framåt varv att vrida upp nyhetstakten. Hit hör X-Yachts, som kommer med en ny modell kring 40 fot -  X 4.0 i sommar. Med den har detta duktiga danska varv tre program igång med sammanlagt 14 modeller. Varvet firar i år att det var 40 år sedan man startade med nätta, lätta, snabba X-79, vars genombrott skedde med seger i min One Of a Kind Regatta i Lysekil 1979. Sedan dess har X-Yachts blivit ett sorts riktmärke för många som vill ha snygga, snabba, starka båtar. 2012 köpte danske IT-miljardären Ib Kunoe 51 procent av varvet och satte in kapital som gett en räcka nya modeller. 2017 omsatte X-Yachts 16,31 MDKK, gjorde en vinst på 856 000 DKK och hade 103 anställda.

X4.0 Render 2.jpg

Nya X 4.0 kan bli varvets nya  bästsäljare med sina snygga linjer och lyckade proportioner.

aboveSwan48-7 .jpg

Swan Yachts 48 har klassiska Swan-attribut plus än mer elegans.

Nautor`s Swan har "plattan på matten"  med sina tre linjer Club Swan, Swan Yachts, Maxi Swans, en nätt orderstock på 110 Miljoner Euro och en omsättningsökning på 50 procent. Istället för att lätta på gasen, har italienska ägarna hela sex nyheter på 36, 48, 65, 98, 120, 125 fot presenterade eller i pipeline. Närmast väntar extrema Club Swan 36 bli klar på ett varv i Valencia, men mest intressant för "vanligt folk" blir Swan Yachts 48:an med ny bländande stil från German Frers.

CS125.jpeg

Club Swan 125 skrovklar.

FY 53.jpg

First 53 etiketteras som en yacht och har italiensk flärd i linjerna.

Framgången för prestandabåtar kan förklara varför Beneteau dammar av Firstprogrammet med  First Yacht 53. Etiketteringen antyder en kombo av prestanda och utförande. Men om produktansvarige Guanguido Girotti lyckas överbrygga varvets massbyggare-DNA, blir spännande att följa. Stora antal och yta brukar bestämma på Beneteau.

DSC_1415.jpg

Hallberg-Rassy 57 är en succe´och ihop med HR 44 och HR 340 ökar den det familjeägda familjedrivna varvets styrka ytterligare. 

DSC_1406.jpg

Skönsegling -  tryck i gången, flott fart, gott gensvar trots dubbla roder, snäva slagvinklar utmärker Hallberg Rassys nya.

Vad gäller nyheter från de svenska varven är inget aviserat. På ledande Hallberg-Rassy har 105 anställda fullt upp med de nya lyckade modellerna 340, 44 och 57, som ökade omsättningen till 220 MSEK eller 33,5 procent och gav flerdubblad vinst förra året. Finansiellt är varvet superstarkt, men väntar med fler skönseglande nyheter tills "tajmingen stämmer". 

Naj.jpg

Första exemplaret av påkostade Najad 395CC med centercockpit levererades i höstas från Henån.

Håkan.jpg

Håkan Eksandh äger Najad och Arcona och härdar ut trots förluster, eftersom han har råd via sitt vinstgivande investbolag Hexiron. 

Najad har byggt fyra exemplar av nya påkostade 395 enligt uppgifter i Henån. Förlusten ökade dock från 18 till nära 24 miljoner kronor. Trots det köptes Arcona Yachts 2018, som omsatte 57,9 MSEK och gick back 1,7 MSEK. Ägaren Håkan Eksandh balanserade förlusterna via sitt investmentbolag Hexiron, som omsatte 257 MSEK och gjorde en vinst på 84,2 MSEK. Håkan har sagt att han ska hålla ut, vilket kan ske med en Arcona på 50-fot, som den brittiske agenten efterfrågat. För att ta fram den, behövs dock en ny konstruktör efter aktade Stefan Qviberg.

LIN 37.jpg

Läckra Linjett 37 har byggts i snart 70 exemplar sedan 2007, men kan få en efterföljare när varvet har tid och plats.

Rosättra.jpg

Ett beställngsbygge, en racer modell större, hiskelig och hemlig har Rosättra tagit på sig att bygga denna vinter.

Hos Rosättra Båtvav med Linjett viskas om en ersättare för 37:an. Men i vinter bygger man, förutom sina Linjetter, på beställning en racer modell större, hiskelig, oxch hemlig. Den kommer att öka omsättningen med 15 - 20 miljoner 2019. Förra året omsatte varvet 50 MSEK och gick plus 2,12 MSEK 2018, det pekar på poängen med att köpa båt av ett familjeägt, familjedrivet, personligt pålitligt varv. 

Bav36 Farr.jpg

Bavaria 36 Cruiser med facelift blev 37 fot. Genvägar, överproduktion och storbåtskomplex fick massbyggefabriken att välta. 

Pålitlighet är en värdegrund som tål att tas in med tanke på hur haussade Bavaria växte och växte och facelyfte,  tills man mättat marknaden med billigbåtar och välte i somras. Ny ägare blev Berlinbaserade CMP Capital, som tog över fabriken med 550 anställda för en summa som ryktas vara uppseendeväckande låg. 

Oystern.JPG

Flotta Oyster gick överstyr när en 94-fotare tappade kölen. Missen kostade varvet 94 MSEK. 46:ans stil sågs på Öppet Varv 2010.

Ett liknande öde drabbade brittiska stoltheten Oyster, som hade rekord i orders i antal och storlek.  Men varvet gick i konkurs 2018 när holländska ägarna HTP Invest drog tillbaks sitt insatta kapital om 15 miljoner pund (190 MSEK). Detta efter att varvet hade tappat 7,4 miljoner pund (94 MSEK), på att en ny 94-fotare tappade kölen och sjönk. Ny ägare blev stockholmaren/londonbon Richard Hadida med bettingbolaget Evolution Gaming, som omsatte 1 754 382 000/1,75 miljarder med 656 miljoner kronor i vinst.

Det finns ingen ranking eller rating för båtbolag, men förutseende borde fråga sig som Hallberg-Rassy gör i annonserna: Vem är en pålitlig affärspartner? Underförstått familjeägt, familjedrivet, solitt, obelånat, oberoende, pålitligt.

Curt Gelin


Sittbrunnens bokhandel är öppen

Med floran i båten

Med floran i båten

Landkrabbans seglarskola

Landkrabbans seglarskola

Den sista idioten är inte född än

Den sista idioten är inte född än

Bortom horisonten

Bortom horisonten

Nautisk uppslagsbok

Nautisk uppslagsbok

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line