Mot Vita havet

Visst, jag skulle ju kunna lämna mina eskaderkompisar, gå in i Finska viken och in i floden Neva, den väg vikingarna gick in i sjöarna Ladoga och Onega! Vore spännande, men....
jag nöjer mig med boken, tror jag, för Dougald Macfies "Mot Vita havet" (Norstedts) är en god ersättning för oss som inte kommer så långt!

Underrubriken "Med segelbåt på Dödens kanal" syftar på Stalins 37 kilometer långa kanalbygge mellan Onega och Vita havet som byggdes av ca 100 000 straffångar och som kom att indirekt förbinda Östersjön med Vita havet. Kanalbygget beordrades av Stalin och togs i bruk efter bara 20 månaders byggtid. Hur många straffångar som offrades är inte belagt.

Dougald Macfie är nyfiken och trotsar rysk byråkrati, språkförbistring och lotskrav och når till slut Belomorsk och senare också Solovetskijöarna i Vita havet. Under den totalt 800 kilometer långa färden passerar Macfie genom slussar stora som katedraler, Europas största orörda skogar, fyra världsarv och längs hela vägen återger han Karelsens ofta blodiga historia.

Det hela började med Google Earth. Macfie började titta på vad som fanns bortom S:t Petersburg och satellitflög över Karelen, logga in på olika siter och fann gigantiska träkyrkor, han följde kanaler och befanns sig till sist på Solovetskijöarna ute i Vita havet, som också blev hans slutmål.

Läs boken!

Gunnar Vagerstam

www.mediamiljo.se

Dougald Macfie är journalist och författare med stort seglingsintresse, uppväxt i Bohuslän men med skotska, sjöfarande anfäder. Han har tidigare skrivit Skanör-Strömstad, en kustguide för båtfolk över den svenska västkusten.

Sittbrunnenfilmer

Vi använder cookies.
Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.