Classics i Sandhamn slår rekord
- Detaljer
- Träffar: 1560
De kommande dagarna finns tidernas chans att se de tjusigaste träbåtarna i Sverige segla. Inget tidigare år har så många sköna stora klassiker samlats för att kappsegla under KSSS arrangörsflagga och den som vill ta del av vitsen och glädjen med att äga och segla en riktig båt bör gästa Sandhamn dessa dagar.
Sittbrunnen seglar vidare
- Detaljer
- Träffar: 1501
Sittbrunnen är i år tolv år gammal. Från början var den ett rent hobbyprojekt. Sen försökte jag under några år göra den kommersiell, uppdatera varje dag och sälja annonser för att kunna leva på den. Det gick ju inte, även om klickningarna ökade ganska mycket. Flera duktiga skribenter deltog på ideell basis, men det hjälpte inte. Jag räknade på det, och istället för 1 000 besökare om dan skulle vi behövt 10 000 för att få det att gå runt.
2017 startade jag en långsegling och Sittbrunnen fick bli basen för min blogg från seglingen med Hafsorkestern. Samtidigt producerade Curt Gelin reportage och tester på ”Curres Blogg”, som också finns på Sittbrunnen. Han har inte fått en spänn för allt jobb han har lagt ner på sajten. Ingen annan medarbetare heller för den delen.
Öppet Varv lockar fler båtar igen
- Detaljer
- Träffar: 1011
För 27:e året arrangerar Hallberg-Rassy Öppet Varv i sin hamn i Ellös 21-23 augusti. Skillnaden i år är att intresserade behöver förboka sina besök för att följa riktlinjerna om att samla högst 50 personer samtidigt. Och att fler nybåtsutställare kommer som en följd av att mässan i Marstrand har ställts in.
- Det är begränsat hur många utställare vi kan ta in på Öppet Varv i dessa tider. Men jag kan säga så mycket att nya utställare på nybåtssidan som inte var med förra året och per idag är bekräftade inkluderar Arcona, Linjett, Bavaria och Najad. Det kan bli fler.
Svenskhamnen
- Detaljer
- Träffar: 5981
Rubicon har korsat Indiska Oceanen till Reunion. Nu är vi tre långsegelbåtar från Sverige som har fått lägga till i en i övrigt stängd värld. Alla länder har stängt sina hamnar och låter ibland inte ens seglare ankra.
Men nu kan vi ligga lugnt tills den värsta coronastormen blåst över.
Fristaden - från Plan C till E
- Detaljer
- Träffar: 2952
Jag sitter i fören av Hafsorkestern mitt på Indiska Oceanen, iklädd min fasthakade flytväst. När nosen dyker i vågorna doppar mina fötter i det varma vattnet. Vindrodret styr och passadvinden blåser. Kursen ligger på den franska kolonin Reunion, där jag nu ser hopp om att kunna realisera Plan D eller Plan E, med hjälp av norska konsuln.
Tredje dagen
- Detaljer
- Träffar: 3175
Idag kommer jag att passera ekvatorn för femte gången på den här seglingen. Det ska bli en gång till i Atlanten. De två första dagarna på hemresan seglade jag 198 sjömil. Det är en snittfart på 4 knop. Om jag kan hålla den är jag hemma i slutet på augusti. Helst vill jag segla i 5 knop och komma hem i början på augusti. Det är 11 480 sjömil kvar.
Hejdå Maldiverna!
- Detaljer
- Träffar: 7370
Hejdå Maldiverna!
Söndag morgon åker jag hem. Världen har blivit för farlig. Många ligger kvar och hoppas att det snart ska bli bra. Jag hoppas de har rätt, men tar det säkra före det osäkra och seglar hem, inspirerad av ensamseglaren Anders Eriksson som seglade runt hela jorden i sin Malala.
Plan C
- Detaljer
- Träffar: 4506
Det här går inte! Min första plan, att fortsätta till Seychellerna, Madagaskar, Sydafrika och Brasilien är ju helkörd av coronapandemin. Plan B, att ligga kvar i Maldiverna och vänta tills det går över, pallar jag inte och dessutom ser worst case lite läskig ut i det alternativet.
Återstår Plan C. C som i Corona. Att segla hem. Ensam. Non stop.
Fångar i paradiset
- Detaljer
- Träffar: 3873
Vi sitter i karantän på Maldiverna. Efter sex dagars överfart har vi kommit till Uligan i Ihavandhippolhu-atollen. Efter fin vind runt udden på Sri Lanka, sen ett par dygn för motor i stiltjen fick vi lite kuling i baken så vindrodret kunde ta oss i full fart till semesterparadiset som nu darrar under Coronahotet.
Det ligger ett femtontal båtar här på svaj och väntar på vad myndigheterna ska bestämma sig för på måndag. Hemma har EU stängt gränserna och Sverige slutat räkna sina sjuka.
Vi får simma runt båten, besöka varandra och kanske segla till obebodda öar. I dag har vi äntligen fått Internet via simkort, och lite mat levererat ut till vårt lilla fängelse.
En humörhöjare
- Detaljer
- Träffar: 2598
Så här i oroliga tider kan det trots allt vara befriande att tänka framåt och fråga : Vad göra med lusten att kappsegla när seglingssäsongen här hemma tar slut i höst och egna båten står på land ? Jo, man kan prata ihop sig med ett par kompisar med båt i samma hamn, i det här fallet Bullandö Marina och dra till varma vatten.
Så gjorde vi Jan Österman, Maxi Fenix ägare, Håkan Södergren Tarac 33-ägare och undertecknad Folkbåtsägare i höstas och åkte till Split i Kroatien. Där äntrade vi Jannes 51 fots Bavaria, som låg stilla efter chartersäsongen. Vårt mål var att ställa upp i den största regattan i Kroatien - Viska Regatta från Split till ön Vis ca 25 M utanför kusten.
Vinn dina intyg från Båtutbildning.se
- Detaljer
- Träffar: 2101
I samarbete med Svensk Båtutbildning kör Sittbrunnen en tävling där man kan vinna två Förarintygskurser och två Kustskepparintygskurser på distans. Svara på frågorna nedan och maila dem till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.senast sista april 2020 för att vara med i tävlingen.
Frågor:
1. När ett fartyg som ligger vid kaj avger tre signaler, vad innebär det?
2. Vem ska väja: en mindre segelbåt som kryssar eller en större taxibåt, om de är på kollisionskurs?
3. Stämmer påståendet att styrbord är höger och babord är vänster om du står i fören och tittar akterut?
Här är höjdarna på årets Allt för Sjön
- Detaljer
- Träffar: 3759
Allt för Sjön är igång och med med den säsongen 2020. Även om denna mässa inte är som för tio år sedan, är den likväl bra för att inte säga den bästa på några år. Skälet är nyaste nytt från varven i Sverige, en skaplig avdelning med klassiska båtar, en djärv soloseglare på bästa läget och tillbehör till tusen. Detta gör mässan väl värd att besöka. Här är några av de intressantaste båtarna och nyheterna.
Segelbåtarna står på parad längs en bred brygga som gör det möjligt att skaffa sig en överblick på juvelerna.
Uppåt men ofta tajt för segelbåtsbolagen
- Detaljer
- Träffar: 2455
Det finns ett segelbåtsvarv, som i sin annonsering ställde den retoriska frågan: Vem köper du båt av? Med det ville varvet klargöra att man är en pålitlig partner i båtaffärer. Frågan tog försiktiga ad notam och beställde årsredovisningen för att veta att företaget är solitt, kommer att finnas kvar och att båten skulle ha ett bra andrahandsvärde.
Samma synsätt kan ekonomiskt sinnade inta nu när säsongen 2020 väntar och köplusten tilltar. Hur det går för svenska segelbåtsföretag och varv, går att se på www.allabolag.se. och jämföra omsättning och resultat för de senaste åren.
Den som gör så, ser att Hallberg-Rassy Varv i Ellös är störst med en omsättning 2019 på hela 413 Msek, mot 447,6 Msek 2018. Vinsten ökade till 17,2 Msek från 15,2 2018.
Fullt fart i produktionen med ständigt 20-25 båtar mellan 31 och 64 fot under montering ger Hallberg-Rassy ökad omsättning och vinst.
Aspect 45 vs Shogun 50 vs Club Swan 50
- Detaljer
- Träffar: 3256
Bygget av hala Aspect 45 har fortskridit hela vintern och i slutet av februari var skrovet klart och kunde vändas på Sune Carlssons Varv i Saltsjöbaden. Upphovsmannen Rolf Tannergård och konstruktören Kåre Ljung noterade då att skrovet vägde endast 350 kg och de beräknar att det kommer att väga 298 kg renskuret.
De har även producerat ett testmätbrev i ORCi, som gör det möjligt att jämföra prestandan med andra vassa båtar t ex förra årets mest omtalade racer Shogun 50 och Club Swan 50 som var mest omtalad året innan.
Målet med Aspect 45 är emellertid att inte att vinna Gotland Runt, utan Fastnet Race 2021. Innevarande år ska användas till att bygga båten helt klar, segla under hösten och se till att få den så snabb som möjligt.
Rockande delfiner och fuskande mekaniker
- Detaljer
- Träffar: 3032
Det gungar på Bengaliska viken. Delfinerna kommer och hälsar den nya besättningen, min bror Uno. Vid Nicobarerna blir vi upphunna av svenska Rubicon, som i Thailand tipsade om bästa Sri Lanka-hamnen Trincomalee, via VHF:en när vi mötte dem utanför Phuket.
Så nu har vi samma kurs och vi försöker hänga på genom att hissa gennakern, när vinden kryper ner mot 7-8 ms.
Plötsligt svängde Hafsorkestern upp mot vinden och sjön. Det var innan vinden la sig under 10 ms och vågorna fortfarande var ett par tre meter höga. Vi fick slita i rodret för att komma tillbaka i kurs. Hade rodret gått av i lagningen?