Svenske Joca vann Karibiens kaxigaste kappsegling
- Detaljer
- Träffar: 1442
Joca Signorini från Täby och havskappförbundets Johan Tuvstedts på Go for Speed nyligen.
Joca Signorini känd från Ericsson 4 och som coach åt Team SCA, är numera förortsbo och familjefar, men seglar fortsatt professionellt. Han var med i besättningen på racern Rambler 88 och såg till att 88-fotaren vann hårda havskappseglingen Caribbean 600 i veckan som gick. 84 båtar startade, men nära hälften måste bryta när vinden ökade till 40 knop, regnet vräkte ner och sjön var våldsam på den 600 M långa seglingen runt nio öar i Karibien.
Hej vad det gungar!
- Detaljer
- Träffar: 3205
Här kommer lite rörliga bilder från färden över Atlanten. Mycket vågor blev det när Hafsorkestern korsade stora havet från Las Palmas, via Kap Verde till Barbados. Och lite delfiner, dorados och flytande blåstång. Vi befinner oss nu på Grenada, där Ina som varit med över flyger hem och Fredrik och Elena mönstrar på.
Full vift på Astrid!
- Detaljer
- Träffar: 6162
De har redan tagit sig över Atlanten i sin vega Astrid. Men det räcker inte för de här åkersbergagrabbarna; de ska hela vägen runt. Stormar på Medelhavet och några gungiga veckor på Atlanten avskräcker inte dem. Nu har de båten full med kompisar för att göra Västindien innan det bär av vidare över haven på andra sidan.
Följ deras fortsatta äventyr i Facebookgruppen Astrid på vift.
Havererad 90-fotare sänkte Oyster
- Detaljer
- Träffar: 1266
Oyster 90:an Polina Star sjönk 2015 när botten rämnade. och efterdyningarna orskade varvets kollaps.
Den goda nyheten för likviderade Oyster Marine i England, är att konkursförvaltaren redan har fått 45 bud på att köpa märket.
Orsaken till att ägarna, holländska HTP Invest, drog tillbaks sin investering, var att man tröttnade på att skrovleverantören inte reglerade sin skuld om 6,8 miljoner pund, cirka 81 MSEK, som uppstått sedan ryskägda Oyster 90:an Polina Star sjönk 2015 utanför Spaniens kust när båtens botten rämnade under segling i fint väder.
18 båtar höjda i årets SRS-tabell
- Detaljer
- Träffar: 2357
- Vi ser att vissa båtar blir snabbare med åren och därför höjs deras SRS-tal för 2018, berättade Jimmy Hellberg för en intresserad skara åhörare på seminariet Go For Speed, ordnat av Havskappseglingsförbundet.
De båtar det gäller är dock ingalunda nya på banorna, eller av kategorin spjut. Nej de är gamlingar, som i två fall dessutom är samma typer. Den giltiga officiella tabellen kommer inom kort ut på www.ssf.se, som för andra året adminstreras av f d segelmakaren och särdeles båtkunnige Patrik Erlandsson. Han kunde på seminariet berätta att hela 1377 båtar deltog i SRS-rankingen 2017, vilket kan jämföras med 1061 båtar 2016 och det motsäger allt prat om att intresset för kappsegling är i avtagande.
Atlanten färdigkrossad!
- Detaljer
- Träffar: 6012
14.23 lokal tid kastade vi ankar i Bridgetown, Barbados, efter 18 dygn på Atlanten. En jäkla massa gungeligung har det varit. Men vi gjorde det! Ina Notice, jag och Edvard.
Hafsorkestern och autopiloten Edvard har skött sig exemplariskt. En trasig skruv på akterpushpit och en hickande vattenpump var allt som krånglade. Nu kan Ina och jag äntligen få gå på båtmässorna med röda byxor.
Bouwe: Ännu en kämpig natt
- Detaljer
- Träffar: 999
Kämpigt! Trots 16,7 knops båtfart och otaliga segelskiften tappade Bouwe ledningen natten till lördagen.
Senaste nytt från Bouwe på Team Brunel:
Last night we did our tack to the North. Come back to that a little later in detail. A little late as we don't think the extreme North will pay off, sailing the extra miles. We more or less tacked simultaneously with MAPFRE and Dongfeng and since the tack they have been going better than us. Like in last race on starboard tack, we do not have the height as we what we can sail on port. But we can't complain, we are having our original jibs, while the other two have have both new jibs.
Nya Hallberg-Rassy 57 klar för helgvisning
- Detaljer
- Träffar: 2844
Seglare intresserade av nya bamsiga båtar får ett kalastillfälle att stilla sina nyfikenhet nu i helgen 10 - 11 februari, för då har Hallberg-Rassy öppet hus och kan visa upp varenda en av sina nio modeller i olika stadier. Det innebär att även nya 57:an går att inspektera, eftersom den redan är inne i monteringshallen, där teakdäcket är nästan färdiglagt, skotten på plats, att köl och roder är på, att en hel del av inredningen redan sitter i.
330 jobb försvinner när lyxvarv likvideras
- Detaljer
- Träffar: 1358
För två veckor sedan - I Dusseldorf - visade Oyster mäktiga Oyster 745. Nu likvideras varvet - pengarna är slut.
Brittiska lyxbåtsbyggaren Oyster Yachts meddelade i början av veckan oväntat att varvet ska likvideras och upphöra omgående. Skälet upgav varvets VD David Tydeman till IBI (International Baating Industry), att ägaren, det holländska investmenbolaget HTP Holdings BV, meddelat sista januari att man drar sig ur med omedelbar verkan.
De bästa nya från Dusseldorf
- Detaljer
- Träffar: 1094
Flottast av alla var Tofinous cruiser med 12 lager lack på sargar och ruff.
Dusseldorf drar, bättre mässa för seglare finns inte. De fem stora tyska och franska varven satsade i år igen kopiöst på montrar för miljoner och stora som en hel hall i Göteborg. Varven spänner musklerna för att visa omvärlden vilka som är störst och starkast.
Men båtar med mer stil och prestanda än prispress, fanns det gott om i år igen. Av de sammanlagt cirksa 35 nya segelbåtsmodellerna som presenterades, fastnade jag för X-49, Tofinou 10C, Grand Soleil 34. Salona 380, More 40, Najad 395, Aira 22, Bavaria 45, Oceanis 51.1, Viko 30, Offcet 32, Sun Odyssey 319, RS21, J/121, Diva 34.
Och trenden? Den går mot lättare, bärigare, billigare, snabbare, starkare, ibland snyggare, rymligare båtar med allt fler finesser.
Dubbelhandat över havet!
- Detaljer
- Träffar: 8383
Jag trodde ju jag skulle bli ensam över Atlanten, men Ina som mönstrade på tre dagar före avfärd ger sig inte i första taget. Sjösjuka, blåmärken, skörad gennaker, trasslande watermaker och kraschad autopilot avskräcker inte henne. Inte Hafsorkestern heller. Nu har vi nog fixad det mesta inför vidare färden över Atlanten tillsammans med succé-eskadern Viking Explorers. Och haft himla kul.
Tre dagar efter de första båtarna i Viking Explorers hissade Hafsorkestern järngenuan och satte kursen söderut. En bit ut från Las Palmas kom vinden i ryggen och Ina och jag bestämde oss för att sätta inte bara storen utan också den ännu större gennakern.
NY Hallberg-Rassy - igen
- Detaljer
- Träffar: 4341
Knappt hade lacken hunnit torka på inredningen i Hallberg.Rassy 340 i höstas, förrän Magnus Rassy antydde att han hade en till ny båt på gång. Som alltid vägrade han avslöja storleken, men nu ,samma dag som Dusseldorfmässan öppnar, kunde han inte hålla sig längre - det blir en 57-fotare! Receptet är samma som på 44:an och 340:an d v s dubbla roder, peke, jätterigg och tung djup köl för stort rätande moment.
Premiär får Hallberg-Rassy 57 på Öppet Varv, så på nytt visar Magnus Rassy vägen - Ellös blir en del av Karibien med stora stöddiga granna båtar och kvällsliv med klass. Jag hade hoppats på en 40- fotare, men den kanske kommer nästa år?
Vestas i kollision - hur kunde det hända?
- Detaljer
- Träffar: 1557
Vestas skador efter krocken i 22 knop blev förvånansvärt måtliga. Men hur kunde detta hända? Vem var vållande?
Igår kväll kl 17.23 svensk tid, kl 01.23 i Hong Kong kolliderade Vestas med en fiskebåt 30 M öster om målet så illa att man måste bryta seglingen. Vestas skickade Mayday för fiskebåtens räkning, MRCC larmades ut och ett fartyg i närheten kunde rädda nio i besättningen från fiskebåten, medan en tionde fick lyftas med helikopter. Hans liv gick dock inte att rädda.
Hur kunde kollisionen hända? Som seglare dyker ett antal frågor direkt upp - hade fiskebåten lanternor, AIS, radar? Och såg inte Vestas fiskebåten på sin radar? Hade man utkik på Vestas som vid tillfället seglade snäv slör i drygt 22 knop?
Silverspjutet smygvisas i Dusseldorf
- Detaljer
- Träffar: 1269
Som jag kunde meddela redan i september kommer kineseiska Fareast Boats med ett nytt spjut på 37 fot. Då i saqmband med Nordic Yachts Open sade Mats Runström, varvets man i världen, att båten skulle komma till Allt för Sjön, vilket lät fantastiskt fort för att få fram en ny båt. Senare samma kväll spädde designern Marten Voogd på mina förväntningar när han berättade att första båten redan var såld till en stockholmare, men lugn i stormen sade han också - vi siktar på att första båten seglar sommaren 2018. Och så ser det ut att bli - premiär på Shanhghai Boat Show i april och på banan i Stockholm i juni.
Men redan i Dusseldorf smyger varvet igång lanseringen, har skisser i sin monter och en aluminiumform till en Optimist för att visa hur Fareast 37R ska byggas.
Skisserna säger mig att Fareast 37R blir ett rivjärn att räkna med, eller vad sägs om 76 kvadrat på kryssen till en vikt om bara 4,6 ton. Bäva månde varv med prestandbåtar på programmet, också på grund av priset ca 1,75 MSEK. Det är långt under pretentiösa Dehler 38, flotta Xp 38, inventiösa Arcona 380, spartanska J/111, hajpade Figaro 3, strykjärnet Mc Conaghy 38 för att peka på några etablerade. Att de propra linjerna lockar på Fareast 37R pch att den får inredning gör den ytterligt spännande att bekanta sig med. Årets Segelbåt är nerlagt som projekt, men i sitt segment är Runströms och Voogds spjut en vinnare.
Smygsegling Bouwe´s knep på spurten
- Detaljer
- Träffar: 1091
Ska smygsegling - Stealth Mode - fixa spurten när Bouwe stänger ner AIS var sjätte timma?
Scally leder med 37 M - på papperet. Men blekebälten och en mängd kämpiga gippar väntar.