Najad + Arcona = sant
- Detaljer
- Träffar: 1828
Najad 570 är en särdeles påkostad båt i lyxsegmentet. Arcona 460 är en utveckling av 46:an och en förnämlig prestandabåt.
Najad AB har förvärvat Arcona Yachts AB. Bolagen kommer fortsätta utveckla och sälja båtar under sina separata varumärken. Tillsammans skapar bolagen en av de starkaste aktörerna inom segelbåtsbranschen och sysselsätter tillsammans fler än 90 personer med en omsättning kring MSEK100. Under våren lanserar Najad och Arcona ett antal nya modeller.
Bolagen samordnar ledning och administration till Najads kontor i Henån på Orust. Bolagen fortsätter designa, tillverka och marknadsföra sina respektive modeller som tidigare.
Att långfärdspimpa en minibavva
- Detaljer
- Träffar: 7427
Hafsorkestern är egentligen inte en långfärdsbåt. Bavaria 30 var 2006 tänkt som en instegsmodell, men blev nog lite väl billig för varvet att fortsätta med. Men den är oceanklassad och i princip utrustad som de chartermodeller som seglar jorden runt.
När jag för drygt ett år sen bestämde mig för att långsegla funderade jag på att skaffa en större båt för de sju haven. Men så tänkte jag att Hafsorkestern är ju väldigt rymlig invändigt, det är min båt som jag haft sen den var ny för 11 år sen, och jag kan den och dess brister. Trodde jag.
Segelbåtarna tillbaka på Årets Båtmässa
- Detaljer
- Träffar: 2893
Arcona 410 är lite av en dröm för finishfreaks som söker mycket tryck i sin seglingsupplevelse.
Efter fyra års frånvaro har Arcona, Hallberg-Rassy, Najad och X-Yachts bestämt sig för att satsa på den inhemska marknaden och visa upp vad de kan och i sällskap av More Boats som ställer ut för andra året. Detta trendbrott är välkommet för alla oss som gillar segelbåtar och tycker de är höjdpunkten med ett besöka på Årets Båtmässa, som Allt för Sjön med rätta döpts till i år.
Bouwe i bakvatten inför spurten till Auckland
- Detaljer
- Träffar: 886
Dessvärre vill det sig inte för Bouwe & Co på Brunel. På måndagen låg den gula båten sist!
I veckoslutet såg det lovande ut för Bouwe Bekking - trea tack vare en kurs öster om övriga. För att inte visa sitt vägval intog Brunel smygläge, d v s man stängde av AIS-sändaren. Men tyvärr, när Brunel satte på systemet igen var man inte i samma vind och hade tappat.
På måndagen, 19:e dagen till sjöss, ligger Bouwe & Co sist! Till råga på allt hela 143 sjömil efter ledande Scallywag och än värre - de har blivit omåkta i lä av Dongfeng och Mapfre, som såg hur vinden lättade för den gula båten och styrde mer sydvart.
Ny kölförlust tog två seglares liv
- Detaljer
- Träffar: 1497
Denna Laurie Davidson racer från 1982 tappade kölen på kappsegling varvid två man omkom. Foto: Carla Hildebrand.
Båten var visserligen till åren - byggd 1982 - och vädret var åt det hårda hållet i helgen när en australisk 50-fotare med sex man ombord välte utanför Fremantle och två man omkom. Orsaken till att Davidson 50:an Finisterre hamnade upp och ner är inte klarlagd, men av bilder från räddningsstationen med den bärgade båten framgår att kölen saknas. Varför är som sagt inte klart ännu. Men sannolikheten för att kölinfästningen i skrovet fallerade kan knappast anses vara liten, vilket igen visar på behovet av en stark konstruktion för kölen.
Svenske Joca vann Karibiens kaxigaste kappsegling
- Detaljer
- Träffar: 1524
Joca Signorini från Täby och havskappförbundets Johan Tuvstedts på Go for Speed nyligen.
Joca Signorini känd från Ericsson 4 och som coach åt Team SCA, är numera förortsbo och familjefar, men seglar fortsatt professionellt. Han var med i besättningen på racern Rambler 88 och såg till att 88-fotaren vann hårda havskappseglingen Caribbean 600 i veckan som gick. 84 båtar startade, men nära hälften måste bryta när vinden ökade till 40 knop, regnet vräkte ner och sjön var våldsam på den 600 M långa seglingen runt nio öar i Karibien.
Hej vad det gungar!
- Detaljer
- Träffar: 3292
Här kommer lite rörliga bilder från färden över Atlanten. Mycket vågor blev det när Hafsorkestern korsade stora havet från Las Palmas, via Kap Verde till Barbados. Och lite delfiner, dorados och flytande blåstång. Vi befinner oss nu på Grenada, där Ina som varit med över flyger hem och Fredrik och Elena mönstrar på.
Full vift på Astrid!
- Detaljer
- Träffar: 6268
De har redan tagit sig över Atlanten i sin vega Astrid. Men det räcker inte för de här åkersbergagrabbarna; de ska hela vägen runt. Stormar på Medelhavet och några gungiga veckor på Atlanten avskräcker inte dem. Nu har de båten full med kompisar för att göra Västindien innan det bär av vidare över haven på andra sidan.
Följ deras fortsatta äventyr i Facebookgruppen Astrid på vift.
Havererad 90-fotare sänkte Oyster
- Detaljer
- Träffar: 1355
Oyster 90:an Polina Star sjönk 2015 när botten rämnade. och efterdyningarna orskade varvets kollaps.
Den goda nyheten för likviderade Oyster Marine i England, är att konkursförvaltaren redan har fått 45 bud på att köpa märket.
Orsaken till att ägarna, holländska HTP Invest, drog tillbaks sin investering, var att man tröttnade på att skrovleverantören inte reglerade sin skuld om 6,8 miljoner pund, cirka 81 MSEK, som uppstått sedan ryskägda Oyster 90:an Polina Star sjönk 2015 utanför Spaniens kust när båtens botten rämnade under segling i fint väder.
18 båtar höjda i årets SRS-tabell
- Detaljer
- Träffar: 2508
- Vi ser att vissa båtar blir snabbare med åren och därför höjs deras SRS-tal för 2018, berättade Jimmy Hellberg för en intresserad skara åhörare på seminariet Go For Speed, ordnat av Havskappseglingsförbundet.
De båtar det gäller är dock ingalunda nya på banorna, eller av kategorin spjut. Nej de är gamlingar, som i två fall dessutom är samma typer. Den giltiga officiella tabellen kommer inom kort ut på www.ssf.se, som för andra året adminstreras av f d segelmakaren och särdeles båtkunnige Patrik Erlandsson. Han kunde på seminariet berätta att hela 1377 båtar deltog i SRS-rankingen 2017, vilket kan jämföras med 1061 båtar 2016 och det motsäger allt prat om att intresset för kappsegling är i avtagande.
Atlanten färdigkrossad!
- Detaljer
- Träffar: 6114
14.23 lokal tid kastade vi ankar i Bridgetown, Barbados, efter 18 dygn på Atlanten. En jäkla massa gungeligung har det varit. Men vi gjorde det! Ina Notice, jag och Edvard.
Hafsorkestern och autopiloten Edvard har skött sig exemplariskt. En trasig skruv på akterpushpit och en hickande vattenpump var allt som krånglade. Nu kan Ina och jag äntligen få gå på båtmässorna med röda byxor.
Bouwe: Ännu en kämpig natt
- Detaljer
- Träffar: 1053
Kämpigt! Trots 16,7 knops båtfart och otaliga segelskiften tappade Bouwe ledningen natten till lördagen.
Senaste nytt från Bouwe på Team Brunel:
Last night we did our tack to the North. Come back to that a little later in detail. A little late as we don't think the extreme North will pay off, sailing the extra miles. We more or less tacked simultaneously with MAPFRE and Dongfeng and since the tack they have been going better than us. Like in last race on starboard tack, we do not have the height as we what we can sail on port. But we can't complain, we are having our original jibs, while the other two have have both new jibs.
Nya Hallberg-Rassy 57 klar för helgvisning
- Detaljer
- Träffar: 2928
Seglare intresserade av nya bamsiga båtar får ett kalastillfälle att stilla sina nyfikenhet nu i helgen 10 - 11 februari, för då har Hallberg-Rassy öppet hus och kan visa upp varenda en av sina nio modeller i olika stadier. Det innebär att även nya 57:an går att inspektera, eftersom den redan är inne i monteringshallen, där teakdäcket är nästan färdiglagt, skotten på plats, att köl och roder är på, att en hel del av inredningen redan sitter i.
330 jobb försvinner när lyxvarv likvideras
- Detaljer
- Träffar: 1443
För två veckor sedan - I Dusseldorf - visade Oyster mäktiga Oyster 745. Nu likvideras varvet - pengarna är slut.
Brittiska lyxbåtsbyggaren Oyster Yachts meddelade i början av veckan oväntat att varvet ska likvideras och upphöra omgående. Skälet upgav varvets VD David Tydeman till IBI (International Baating Industry), att ägaren, det holländska investmenbolaget HTP Holdings BV, meddelat sista januari att man drar sig ur med omedelbar verkan.
De bästa nya från Dusseldorf
- Detaljer
- Träffar: 1151
Flottast av alla var Tofinous cruiser med 12 lager lack på sargar och ruff.
Dusseldorf drar, bättre mässa för seglare finns inte. De fem stora tyska och franska varven satsade i år igen kopiöst på montrar för miljoner och stora som en hel hall i Göteborg. Varven spänner musklerna för att visa omvärlden vilka som är störst och starkast.
Men båtar med mer stil och prestanda än prispress, fanns det gott om i år igen. Av de sammanlagt cirksa 35 nya segelbåtsmodellerna som presenterades, fastnade jag för X-49, Tofinou 10C, Grand Soleil 34. Salona 380, More 40, Najad 395, Aira 22, Bavaria 45, Oceanis 51.1, Viko 30, Offcet 32, Sun Odyssey 319, RS21, J/121, Diva 34.
Och trenden? Den går mot lättare, bärigare, billigare, snabbare, starkare, ibland snyggare, rymligare båtar med allt fler finesser.