Kappsegling:

Start för starkaste startfältet

zennstrom.jpg

Nyast, extremast, proffsigast är Niklas Zennströms 40 -fotare Ran VII. Årets totalvinnare? SRS är satt till 1,359

På söndag smäller det på Skeppsholmen när 221 anmälda båtar i nio klasser (239 2018) startar i ÅF Offshore Race runt Gotland. Även om färre båtar deltar håller KSSS klassiska kappsegling ställningen som den ledande i norra delen av Europa. Vilket i sin tur i år innebär att startfältet består av  ännu fler väl preparerade båtar och proffsiga besättningar än förra året. En av favoriterna till att ta totalsegern hör Niklas Zennsttäöms senaste racer - Ran VII, som startar kl 13.00 med idel ess ombord - Steve Hayles som navigatör och Adrian Stead som taktker.

En titt i startlistan visar på ett antal ekipage med ett race-CV som heter duga, och som mycket väl kan kamma hem totalsegern. som går till den båt som går i mål med bäst korrigerad tid på SRS.

Även ORCi båtarna deltar numera i totalen, sedan snillrike Patrik Erlandsson på Seglarförbundet hittat en formel som räknar om mätetalet till SRS.

En klart möjlig vinnare är Ran Niklas Zennströms senaste, en Fast 40 ritad av Shaun Carkeek och byggd till säsongen 2018. Med SRS 1,359 ska SKYPE.grundaren segla nästan lika fort som Haspa Hamburg, en J/V 52 styrd av Katrin Hilbert och finska Audi E-Tron, en Farr 52 styrd av Hannu Niemelä.

Först i mål önskar jag se sympatiske Bouwe Bekking, som igen styr VO 65 Brunel, för tillfället omdöpt till HiQ 8, efter ett dataföretag, som satsade på segling för åtta år sedan. Den som adminstrerade var Pelle Norberg, som har fått datafirman att hyra in båten. Roger Nilson sköter navigation och strategi, segelmakaren Anders Lewander är segelsamordnare och Fredrik Nylöf sköter trimmet.

Åtskilliga andra ekipage ligger bra till för att ta totalsegern. Om jag skulle sätta en slant blir det på Arcona 380 Imperiet II, som i år styrs av Mats Victorin med båtens ägare Paul Nord som navigatör och byggaren Lennart Alpstål i besättningen.

Mer i skymundan men med god koll på snabbaste vägen runt Gotland är Gustfassons från Rosättra., Daniel är navigatör och trimmer, Markus sköter fördäck ihop med nästa generation -Nils. Mats är rorsman och kanske hans gamla taktik att stå på in till land utanför Gotland tills det luktar koskit kommer att ge fördel?

Till saken hör att Linjett 43, tål grund, kölen svänger upp , det kan öka chansen att komma bra. Nio Linjetter ställer upp, varav en till 43:a och även den seglad av en Gustafsson, nämligen Johan. Tala om att leva som man lär på Rosättra.

Trender finns, Ifråga om båtfabrikat ligger som vanligt X-Yachts bäst till med 22 båtar, Arcona samlar 17 båtar, First 14, Dehler 15, J/Boats 9 och Linjett 9.

Mest ökar DH – doublehand med 34 anmälda mot 25 2018, följd av Big Boat med 15 anmälda jämfört med 12 förra året.

Intressant blir det att följa Hallberg-Rassy 44 Pleasure med Sven Wallgren, som laddar för en kommande långsegling med att delta i ÅFOR. Fatfurlstorsegel och flera fina försegel ska kompensera för max utrustning. Svens deltagande stärker bilden av att de nya båtarna från varvet i Ellös lockar allt fler yngre. Om det blir frisk kryss från Fårö till Hoburgen kan Pleasure bli ett nöje att se högt upp i resultatlistan.

Själv kommer jag att segla på en Swan 44 Mk I skeppad av Kristian Hermanrud. Han har laddat hela vintern för sin första kappsegling runt Gotland, medan jag gör min sista. Efter att ha varit med nästan varje år sedan 1970 och de 75 i sikte, får det räcka efter årets resa. 

Följ Molekul med startnummer 14 på www.ksss.se

Furiosa.jpg

Rolf Relander med sin Cookson 50 Furiosa vann Bg Boat klassen 2018 och 2017. ÅFOR tas som träning för årets Fastnet Race.

Imga.jpg

Blankast bland båtarna som seglar runt Gotland är Richard Göranssons granna S & S 46-fotare Inga. Matt Humpries navigerar.

Fareast 28R.JPG

Fareast 28:an Picador seglar i den ökande DH-klassen med Linn Dismo och Malin Albert. Blir de bästa helkvinnliga besättning?

 

 

 

 

Sittbrunnenfilmer