säkerhet

En dag på Kustbevakningen

Plupp finns på Djurö.

plupp1Ett arbete? Kontrollera lastsäkring och farligt gods, sanera oljeutsläpp, samtala med en berusad båtägare och hans fru, fiskeritillsyn, plocka upp en drivande jolle på Mysingen, göra en brottsplatsundersökning på  botten efter att sökt av en fjärd efter en försvunnen person, leda en sjöräddning, ge akutvård och göra nykterhetskontroller. Ett arbete? Det låter som många branscher och kompetenser, men det är några exempel på vad Patrick Dahlberg och hans kollegor på KBV 010 gör under sina arbetspass på Kustbevakningen ute på Djurö där jag fick tillfälle att träffa honom efter ett arbetspass som sträckt sig från fredag till måndag.

 

Läs mer: En dag på Kustbevakningen

skadad ombord

Bröstsmärtor på öppet hav

forstaIsen har gått för några veckor sedan. Det är full fart i hamnen inför den årliga Ålandseskadern. De första båtarna har redan lämnat hamnen och satt segel. Vädret är bra, klart och friska vindar. Jag seglar med eskaderledaren Torny och vi sticker bland de sista båtarna. Den övriga besättningen består av Lennart och Angelika. Vi sätter fart mot sydost och gör 6,5 knop i halvvinden. Havet fylls av vita segel och jag bara njuter. Vi går länge på samma bog och närmar oss Öregrundsgrepen.

Läs mer: skadad ombord

Säkrare på sjön

Olyckorna minskar

sjunken

Vattentäta mobilfodral och bättre mobiltäckning, att se över säkerheten i hamnarna och bättre sjökort, är de viktigaste omedelbara förslagen i Sjösäkerhetsrådets förslag till Regeringen om säkrare båtliv. De är däremot överens med Sittbrunnens röstande läsare, där 83 procent är emot lag om flytväst ombord. Något sånt förslag har inte lagts fram. På lång sikt vill man också förbättra rapporteringen och statistiken över fritidsbåtolyckor.

Sjösäkerhetsrådet , som tidigare var en egen myndig, har nu införlivats med Transportstyrelsen. Och deras nya rapport är faktiskt väldigt glädjande. Fritidsbåtsolyckorna har minskat kraftigt, även om statistiken nu börjar plana ut.

Läs mer: Säkrare på sjön

112-räddaren

 Mobilen räddar liv

Den 10 augusti 2011 kapsejsade Staffan Grönte (56) och en 64-årig kompis 500 meter utanför Grunnsudden i närheten av hemmahamnen Baju fiskeläge på östra sidan av Gotland. Det är ett av de fall som Jonas Ekblad tidigare berättat om här i Sittbrunnen. Sjösäkerhetsrådet har nu startat en kampanj för vattenskyddade mobiltelelefoner ombord.

De hade seglat en tur med picknick iland. Det var soligt och de båda männen upplevde inte vädret som osäkert. De hade lyssnat på väderprognosen på radio och uppfattat att det var växlande molnighet att vänta men ingenting om åska.

Läs mer: 112-räddaren

Gasexplosionen

Gasen i båten

Det är kanske dags att kolla gasolinstallationen i vår i år. Yacht Monthly visar här hur man kan spränga sin båt i luften med lite gas, om man inte har alla slangar i ordning. Testbåten har tidigare fått kapsejsa, blivit avmastad, borrad i sank, satt i brand och nu slutligen sprängd i luften. Jag är verkligen glad att det inte var jag som satt i den sittbrunnen.

(Tack Piapatrik som hittade filmen)

Storseglet trasslade

Allt gick snett

bodhiProblem med att få ner storseglet låg bakom olyckan där den 14 meter långa segelbåten Alfhild sjönk i lördagen den 3 december. Det har den 48-årige pappan på båten nu berättat för polisen. I olyckan omkom journalisten och prästen Bodhi Bjerregaard, 50, från Ystad.
På Facebook kan vi läsa att hon var präst i Svenska kyrkan. Älskade skutsegling, skärgården, havet, scouting, att läsa böcker, Fantomen och Modesty Blaise, sjunga gospel och taizésånger, hundpromenader i blinkande fyrsken, goda samtal, att skratta.

Läs mer: Storseglet trasslade

Sittbrunnenfilmer