säkerhet

Androidnavigering

Att navigera med Solappen

Jag har sett ljuset i paddan. Eller rättare sagt en app som funkar ombord på en båt under gång. Det är en Experia Tablet Z, en vattentät skärm med hållare att sätta upp i sittbrunnen, med möjlighet till laddning. Dock fungerar inte laddningen ordentligt ännu. Men kanske nästa år, lovar Göran på Solteknik, som säljer paketet och lånade ut testutrustningen som jag har kört parallellt med min vanliga plotter i sommar.

Läs mer: Androidnavigering

Appar testade

Glad appsommar!

Ny sommar, nya appar. Eller kanske rättare, nya kort i gamla appar. Försäkringsbolaget Alandia har gjort ett stort plotter och apptest och konstaterat att Garmin är bäst. Det valde jag för flera år sen. Men de tycker också att Navionics är sämst på appar, eftersom allt inte  syns, innan man  zoomar in. Ibland försvinner hela öar, som kartritarna nere i Indien missar. Nu har de uppdaterat kortet, och röran blir då om möjligt ännu värre.

Läs mer: Appar testade

Kustbevakningen varslar

Kustbevakningen blir Kustberedskapen

Kustbevakningen varslar 125 tillsvidareanställda. Varslet är en följd av att Kustbevakningen 2016 kommer att sakna 133 miljoner kronor, pengar som går åt för att driva de nya stora båtar och flygplan bevakningen fått under senare år.

En av de första av dessa jättelika högsjöbogserare kom i dag till Stockholm och la ut landgången på Skeppsbron. Så jag gick ombord och kollade dyrgripen och snackade med Östersjöchefen.

Kommentera gärna....Kustbevakningen varslar

Förtöjning

Kryssa rätt

Jag hade anledning att upplysa min närmaste båtgranne om en detalj i hans förtöjning. Kanske kan vara något för Sittbrunnen?

Repet ska alltid gå i kryss över en knap. Då räcker det med 2 kryss innan det sista och avslutande låsande krysset. I annat fall blir dels friktionen sämre vilket gör att det avslutande krysset blir mer kritiskt. Om detta dessutom är gjort på ett felaktigt sätt så försämras styrkan och hållfastheten i hela förtöjningen. Jag visar här hur det ska se ut:

 

Hur det inte ska se ut....Förtöjning

Vattenskoterkurs

Sjöklara skoterförare utbildas

Nu kommer det utbildning för att få köra vattenskotrar, även om det ännu inte finns någon lag om körkort för att få köra dem.

– Vattenskotern har kommit för att stanna, och med den ökade hastigheten sker också allt fler olyckor. Den trenden måste vi vända. Vi har därför tagit fram en vattenskoterkurs som vi håller på tre platser i landet, säger Karl Nordström, vd för Sjöklar Kustakademi.

Vårdslös körning med vattenskotrar resulterar årligen i många olyckstillbud. Enligt Transportstyrelsen avlider en eller två personer varje år till följd av vattenskoterolyckor, och i somras deklarerade infrastrukturministern i somras.

– Jag tittar på frågan utifrån perspektivet att det är uppenbart att man inte följer de lagar som i dag redan gäller, till exempel när det gäller hastigheten, sa Catharina Elmsäter-Svärd till SR P3 Nyheter.

En vattenskoter har en större motorkapacitet än en motorcykel. Trots detta krävs varken utbildning, förarbevis eller åldersgräns för att få köra.

– Det finns tyvärr ett bristande regelverk på sjön. Och vi tror att många vuxna vill att deras barn och ungdomar går en kurs innan de lånar familjens skoter, och att även en del vuxna förare vill utöka sina kunskaper för att köra säkrare och ha roligare på sjön. Vi tror och hoppas att detta kan leda till ökad sjösäkerhet för alla, säger Karl Nordström.

Sjöklar har över 45 års erfarenhet av utbildningar för yrkesskeppare och fritidsbåtsägare.

– Vattenskoterutbildningen innefattar både teori och praktik på sjön. Kursen inkluderar bland annat sjövett, sjömanskap, väjningsregler och sjövägsregler. Deltagarna lär sig också körteknik, motorkoll, hur man tar vågor på bästa sätt och hur man visar hänsyn.

Kursen är en heldagsutbildning och hålls i Stockholm, Göteborg och Västervik.

Läs mer om kursen på www.sjöklar.se/fritid/kurs/vattenskoterkurs

Bergskilar

Kila med Anders

När det inte finns några träd att förtöja i eller om dina linor inte räcker till dessa, kan du med fördel i stället använda bergskilar. Naturligtvis under förutsättning att det också finns sprickor att slå ner dem i. Det brukar det göra. Åtminstone i Stockholms skärgård.

Det finns i huvudsak bara två sorters bergskilar att köpa i båtaffärerna i dag - rak och vinklad. Men det räcker långt. Kom bara ihåg att det är den vinklade du ska förtöja båten i. Den raka bör du endast använda för att fylla ut en spricka som är för bred.

Läs mer: Bergskilar

Sittbrunnenfilmer